سید علی خرم در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص نقض قطعنامه آتش بس در سوریه گفت: قطعنامه‌ای که صادر شد ناشی از درگیری‌های سیاسی متعدد از یک طرف میان آمریکایی‌ها و متحدین آنها و از سوی دیگر روسیه، ایران، ترکیه و سوریه بوده است، در واقع آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا نقش ایران در سوریه را به حداقل برسانند.

وی تصریح کرد: آنها تلاش می‌کنند تا مانع تقویت دولت بشار اسد و حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی در سوریه شوند، گرچه جلوگیری از اقدامات روسیه نیز از دیگر اهداف آنها است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل  همچنین بیان کرد: در واقع جناح آمریکا، اسراییل و عربستان در تلاش بودند تا چنین قطعنامه‌ای را ارائه کرده و درخواست آتش بس کنند به شرطی که گروههای تروریستی بتوانند از آن برای نجات و تقویت قوای‌شان استفاده کنند، به همین دلیل در این قطعنامه به هیچ عنوان قید فوریت مطرح نشد و مدت زمان آن نیز یک ماه تعیین شد که گروه‌های تروریستی را هم در بر نمی‌گرفت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بعد از این مساله نیز ترکیه اعلام کرد که پ. ک. ک جزو گروه‌های تروریستی است و با توجه به این که برخی از این گروه‌ها در غوطه شرقی ساکن بودند، روسیه اعلام کرد به حملات خود علیه آنها ادامه می‌دهد تا این که این محل را ترک کنند.

وی افزود: بعد از آن هم متوجه شدند این قطعنامه هم نتیجه‌ای ندارد و حتی مطرح شد که وضعیت غوطه شرقی بسیار فجیع بوده و از بمب‌های فسفوریک هم استفاده شده که موجب کشتار مردم شده است. البته برخی بر این نظر هستند که روسیه از نوع بمب‌های آتش زا استفاده می‌کند و برخی دیگر هم معتقدند نه همان سلاح‌های قبلی مورد استفاده قرار گرفته است. در هر صورت تا حدی حقیقت قضیه نامعلوم است.

خرم خاطر نشان کرد:‌ منطق قضیه این است که گروه‌های تروریستی باید شرق دمشق را ترک کنند و دولت سوریه حاکمیت خود را بر پایتخت و حومه‌اش گسترش دهد برای این که گروه‌های تروریستی نتوانند از حومه دمشق به درون شهر خمپاره بزنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که منطقه عفرین و غوطه شرقی هر دو در این قطعنامه عنوان شده بود اظهارکرد: به نظر می‌رسد در حال حاضر سوریه به نوعی محل تقابل آمریکا و روسیه شده و آمریکایی‌ها هم احساس می‌کنند که عقب مانده‌اند و می‌خواهند جبران کرده و در آنجا مستقر شوند. مبادا این که سوریه به دست روسیه بیفتد. البته بخش دیگری از سیاست‌های آمریکا ضد ایرانی است به همین دلیل به هر دری می‌زنند تا در سوریه مستقر شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.