معصومه آقاپور علیشاهی درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار شب عید اظهار داشت: هر ساله در نیمه دوم اسفندماه، تقاضای خرید خانوارها برای شب عید با افزایش روبه‌رو می‌شود و بدیهی است مسئولان باید شرایطی را فراهم کنند که عرضه و تقاضا در بازار متعادل باشد.   

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه گزارش‌هایی از گرانفروشی در بازار شب عید به اطلاع می‌رسد غیرقابل قبول است، چرا که طبیعی است باید قیمت‌ها براساس مولفه‌های اقتصادی تعیین قیمت شود و اینگونه نباید باشد که برخی‌ها از بالا رفتن تقاضای خرید در روزهای پایانی سال، سوءاستفاده کنند.  

تیم‌های نظارتی به صورت هماهنگ بازار شب عید را کنترل کنند

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: برای کنترل قیمت‌ها و حتی کیفیت اجناس و مواد خوراکی بازار باید دستگاه‌های ذی‌ربط در قوای مجریه و قضائیه با هماهنگی همدیگر، بازار را مدیریت کنند که در این راستای تیم‌های نظارتی با حضور بازرسان سازمان تعزیرات حکومتی، وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و بهداشت و همچنین نمایندگان اصناف و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تشکیل شود.   

آقاپور علیشاهی تصریح کرد: تیم‌های نظارتی باید در روزی‌های باقی‌مانده از سال 96 و حتی در ایام نوروز که تقاضا برای خرید کالا و خدمات در شهرها و حتی جاده‌ها با افزایش روبه‌رو می‌شود بازار را دقیق‌تر کنترل کنند.

وی افزود: تیم های بازرسی و نظارتی چنانچه با گرانفروشی کاذب در زمینه فروش کالا و خدمات روبرو شدند باید بدون درگیر شدن در بحث بروکراسی اداری این اجازه را داشته باشند تا جریمه‌های لازم را برای متخلفان اعمال کنند و با متخلفان بدون اغماض برخورد کنند.

نحوه اجاره غرفه در نمایشگاه‌های فروش بهاره خیلی شفاف نیست

 آقاپور علیشاهی همچنین ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های بهاره می‌تواند در برقراری تعادل در زمینه عرضه و تقاضا کالای مورد نیاز شب عید موثر باشد اما باید برنامه‌ریزی‌ها به نحوی باشد که کالای با کیفیت و با قیمت مناسب در بازار عرضه شود.     

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: نحوه اجاره غرفه در نمایشگاه‌های فروش بهاره خیلی شفاف نیست و باید انجام این مهم  با ساز و کار صحیحی صورت بگیرد، نکته دیگر اینکه سازمان‌های ذیربط در زمینه تنظیم بازار بعد از تعطیلات نوروز باید عملکرد نظارتی خود را به کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.