سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ضمن ابراز نگرانی مجدد از عملیات شاخه زیتون در عفرین، درباره ماجراجویی‌های نظامی ترکیه در شمال سوریه هشدار داد.

«آدریان گالووی» سخنگوی پنتاگون با بیان اینکه عملیات عفرین، مبارزه با گروه تروریستی داعش را مختل کرده است، گفت: «اکنون با خطر بازگشت نیروها از جبهه‌های جنگ علیه داعش مواجه هستیم.»

گالووی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «الحرّه» به ترکیه هشدار آمریکا وضعیتی را که در آن نیروهای نظامی از نبرد با داعش، به جبهه عفرین (جهت دفاع یا تهاجم) منتقل شوند را تحمل نخواهد کرد.

وی ضمن تاکید بر نگرانی واشنگتن از خشونت‌های ترکیه در عفرین، توضیح داد: «به نظر ما این (عملیات) تمرکزها را از نبرد با داعش که تهدید امنیتی فوری است، منحرف می‌کند. ما از تاثیر این تحولات نه تنها بر عفرین، ‌بلکه بر کل سوریه به شدت نگران هستیم.»

سخنگوی پنتاگون ضمن رد تلویحی هرگونه عقب نشینی نظامیان آمریکایی یا شبه‌نظامیان کُردی از شرق رودخانه فرات، گفت که آنها این مناطق را باثبات کرده و امنیت را به آنجا بازگردانده‌اند.

ایالات متحده شبه‌نظامیان کُرد را مهره موثری در نبرد با گروه تروریستی داعش و پاکسازی شمال سوریه از لوث این عناصر دانسته و چندین ماه است که با ارسال تسلیحات، از آنها حمایت می‌کند.

ترکیه اما معتقد است شبه‌نظامیان کُرد سوری، تفاوتی با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از نظر بین‌المللی تروریستی شناخته می‌شود، نداشته و سلاح‌های ارسالی آمریکا در نهایت به سمت ترکیه نشانه خواهد رفت.

آنکارا که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی ۳۰هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از ۲۰ ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت. 

«رجب طیب اردوغان»‌ رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر گفته بود تا کنون ۴۱۵ کیلومتر مربع از منطقه عفرین به کنترل نیروهای ترکیه و همپیمانان آن درآمده و ۱۰۰۰ روستا را از کنترل کُردها خارج کرده‌اند.

ترکیه شاخه زیتون را از جهت امنیت خود و تاثیر در ژئوپلتیک منطقه حیاتی می‌داند. اما این تفکر برای این کشور هزینه نیز داشته است. شلیک شدن بیش از ۹۰ راکت توسط ی.پ.گ طی دو هفته به جنوب ترکیه باعث کشته و زخمی شدن بیش از ۱۲۰ نفر شده است. همچنین تا کنون ۴۱ نظامی ترکیه کشته و نزدیک به ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

در عرصه میدانی ترکیه عملا تا کنون به غیر از حملات هوایی و توپخانه‌ای نتوانسته موفقیت چندانی در جبهه عفرین به دست بیاورد و فعلا در حد اشغال چند تپه و روستا پیشرفت داشته است. حملاتی که به گفته مقامات کُرد، علاوه بر آوارگی چند هزار نفر، حدود ۲۰۰ غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و بیش از ۵۵۰ مجروح برجای گذاشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.