سیدمحمد بطحایی در برنامه "نگاه یک" رسانه ملی، درباره حذف کنکور گفت: آموزش و پرورش ما امروز به اندازه کافی طرح دارد و اکنون وقت عمل است. حذف کنکور سال‌هاست مطرح است و همه آسیب‌های آن را می‌دانند و حذف آن را تایید می‌کنند اما خب اجرای آن همتی می‌خواهد.

وی افزود:وزارت علوم نیز راغب است، هرچند مستلزماتی نیاز دارد. مهم این است که براساس جدول زمانبندی تعیین کنیم تا چندسال دیگر این اتفاق می‌افتد. تا پایان اسفند این جدول زمانبندی آماده می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره مافیای کنکور گفت: افرادی هستند که منافع اقتصادی دارند و مقاومت می‌کنند اما اثرگذار نیست و نمی‌توانم اسم مافیا بر آنها بگذارم.

وی درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: مدرسه یک نمونه کوچک شده از جامعه است و محیط ایزوله و جدای از جامعه نیست. یعنی اگر در جامعه خشونت وجود دارد در مقیاس کوچک شده در مدرسه نیز شاهد آن خواهیم بود. مدرسه محیطی باز بوده و بسته نیست. بنابراین آسیب‌های اجتماعی در مدارس نیز وجود دارد.

بطحایی افزود: درست است که در کشور آسیب‌های اجتماعی داریم اما فراوانی آن به حتی به نسبت کشورهای پیشرفته بالا نیست. هرچند حتی یک مورد هم آسیب‌دیده یا معتاد داشته باشیم زیاد است.

وی با بیان اینکه طرح "نماد" سه سال است در دست اجراست و جلو می‌رود اما سرعتش بسیار کند است، گفت: از سه ماه پیش طرح نماد را با توجه به موکدات رهبری و پیگیری رئیس‌جمهور با جدیت بیشتر دنبال و تلویزیون تعاملی افتتاح کردیم که مسیر گفتمان تعاملی را با خانواده‌ها فراهم می‌کند. در مقابل حرف‌های خانواده‌ها را به گوش معلمان می‌رسانیم. در حوزه آسیب‌های اجتماعی کار وسیعی را شروع کرده‌ایم و محور اصلی خانواده‌ها هستند.

بطحایی ادامه داد: از اولیای محترم که شریک تربیت‌اند می‌خواهم کمک کنند. آمار اعتیاد و آسیب‌ها در مدارس بسیار کم است. حتی آمار سه درصدی دانش آموزان معتاد را شنیده‌ام که تکذیب می کنم. کمتر از یک‌دهم درصد دانش‌آموزان ممکن است گرفتار مواد مخدر باشند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عده‌ای هم در معرض خطر اعتیاداند که با دانش‌آموز معتاد متفاوت است، گفت: اینها شناسایی شده‌اند. هرچند این روزها خطر نحله‌های کاذب کمتر از اعتیاد نیست. به عنوان یک پدر بگویم که فاصله ما با فرزندانمان زیاد شده است. این شکاف عامل اصلی بسیاری آسیب‌های اجتماعی است. متاسفانه انس و الفت بچه‌ها با خانواده‌ها کم شده و آنها دیگر حوصله جمع‌های خانوادگی را ندارند.

در آموزه‌های دینی ما به آثار تربیتی بودن در جمع بسیار تاکید شده است.

بطحایی تاکید کرد: باید تلاش کنیم این فاصله را بکاهیم.آزمون‌های ورودی مدارس خاص داشت فاصله را زیاد و بچه‌ها را درگیر مهارت‌های شناختی صرف می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه در مهدهای کودک‌ هم صرف‌نظر از اینکه تصدی آن با کدام ارگان است، گاهی اوقات به علت جذب مشتری به یکسری روش‌های غیرتربیتی متوسل می‌شوند که با آموزه‌های ما سازگار نیست، گفت: ما دستورالعمل مشخصی داریم و حتما با تخلفات برخورد می‌کنیم. خبر دارم بهزیستی هم مراقبت می‌کند تا این تخلفات تربیتی رخ ندهد.

وی درباره حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد نیز اظهار کرد: بحث ما حذف آزمون‌ها در دوره ابتدایی بود، حذف سمپاد نبود. یکی از عواملی که استفاده از کتب کمک آموزشی را در دبستان‌ها رونق داده بود، آزمون مدارس خاص بود. ناچار بودیم برای آنکه هفت و نیم میلیون دانش‌آموز را از استرس برهانیم این کار را انجام دهیم.

بطحایی ادامه داد: جالب آنکه برای کودک پیش‌دبستانی تست تولید کرده بودند، در این سن نباید فشار به کودک وارد شود. اگر او قبول نشود انگ بی‌عرضگی می‌خورد در حالی که لذت دوران کودکی‌اش را از دست داده است. استفاده از کتب کمک آموزشی و تجویز آن توسط معلم و مدیر در مدارس ابتدایی ممنوع است و همین کتاب‌های درسی برای دانش‌آموز ابتدایی کفایت می‌کند. اجازه دهیم کودک ما کودکی کند، کتاب داستان بخواند و بازی کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروز نظام‌های آموزشی بسیاری کشورها جداسازی در دوره آموزش عمومی را نفی می‌کنند، عنوان کرد: حتی آن دسته دانش‌آموز که معلولیت جسمی دارند باید کنار بچه‌های دیگر درس بخوانند. همه کشورها به سمت همگرایی و فراگیری آموزش عمومی تا پایان پایه نهم می‌روند زیرا آثار منفی جداسازی بیش از آثار مثبت آن است.

وی درباره چگونگی شناسایی استعدادها گفت: برنامه شهاب دانش‌آموزان دارای استعدادهای برتر را شناسایی و مورد آموزش‌های خاص قرار می‌دهد. تحصیل آنها عادی است اما خارج وقت کلاس هفته‌ای چندبار آموزش خاص متناسب با استعداد می‌بینند.

بطحایی افزود: از مهرماه آینده کل پایه هفتمی‌ها تحت پوشش شهاب می‌روند. شهاب شش سال است پایلوت شده و نقاط ضعف آن در حال رفع است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس غیردولتی هم همزمان با ابلاغ مصوبه مکلف به حذف آزمون‌اند، گفت: انشاءالله آنها هم تمکین خواهند کرد و ناچار به برخورد نخواهیم شد.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از برنامه‌هایی که معیشت معلمان را بهبود می‌بخشد رتبه‌بندی است که یک مرحله آن در سال ۹۴ اجرا شد، گفت: امیدوارم بخش دوم رتبه‌بندی را از مهر ۹۷ اجرا کنیم. ارتقای شایستگی‌ها با ارتقای معیشت همزمان و توامان اتفاق می‌افتد و وضعیت را بهتر از گذشته خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اگر آموزش و پرورش سر و سامان پیدا نکند، کشور ما در آینده سر و سامان نخواهد داشت و خوشبختانه امروزه اکثر نهادها و ارگان‌ها به این موضوع رسیده‌اند، اظهار کرد: اگر فقط بخواهیم برای حل مشکلات متکی به دولت و منابع دولتی باشیم، حتما باید بدانیم که این مشکلات تا ۳۰ سال دیگر هم حل نمی‌شود، از طرفی ما نمی‌توانیم برای حل این مشکلات به مردم اتکا کنیم، بنابراین باید برای حل مشکل به سراغ شهرداری‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و... برویم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: سندتحول زمانی محقق خواهد شد که زیرساخت‌های سخت‌افزاری آن تامین شود.

به گفته بطحایی پس از فرمایش مقام معظم رهبری در مورد سند ۲۰۳۰، اجرای این سند کاملا متوقف شد و دیگر هیچ کار کارشناسی بر روی این سند در وزارت آموزش و پرورش انجام نشد.

وی ادامه داد: رسالت وزارت آموزش و پرورش در اصل پرورش است.یعنی دانش‌آموز باید در مدرسه مهارت اجتماعی را یاد بگیرد و بتواند با همسالان خود ارتباط خوبی برقرار کند ولی متاسفانه امروز تعادل بین مهارت‌های شناختی و مهارت اجتماعی در آموزش و پرورش به هم خورده است و مهارت‌های شناختی سهم زیادتری را نسبت به مهارت‌های اجتماعی به خود اختصاص داده‌اند که این باید تصحیح شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.