صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در واقع این سفر در راستای جبران آبروریزی است که عربستان از سعد الحریری در سفر قبلی به ریاض انجام داد، تصریح کرد: سعدالحریری به دلایلی در برابر عربستان سعودی اختیار چندانی از خود ندارد و درواقع مهره‌ای است که از سوی عربستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سفر قبلی سعد الحریری به ریاض با اقداماتی که عربستان انجام داد چهره سعدالحریری در لبنان و جهان عرب شکسته شد و همه به این موضوع اشاره کردند که او تحت فشار سعودی‌ها در ریاض از نخست‌وزیری لبنان استعفا داده است.

وی با بیان اینکه بعد از این استعفا و تلاش‌هایی که انجام شد، سعدالحریری به لبنان بازگشت و استعفای خود را پس گرفت، ادامه داد: اکنون با توجه به تحولات رخ داده در منطقه، عربستانی‌ها تلاش می‌کنند که بار دیگر چهره سعدالحریری را در لبنان و جهان عرب بازسازی کنند تا بتوانند از پتانسیل او در لبنان بار دیگر استفاده کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه سعدالحریری در سفر قبلی به صورت تلفنی برای سفر به عربستان احضار شد ولی این بار به صورت رسمی و طبق تشریفات ملک سلمان پادشاه عربستان طی نامه‌ای از او برای سفر به عربستان دعوت کرد و در کاخ خود با او دیدار و گفت‌وگو کرد، اظهار کرد: باید به این نکته نیز توجه کنیم که در آستانه برگزاری انتخابات سراسری در لبنان هستیم و عربستان سعی می‌کند که با بازسازی چهره سعدالحریری، او بتواند در انتخابات در برابر رقبا وضعیت بهتری داشته باشد و آرای بیشتری کسب کند.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه سعدالحریری شخصیت محترمی است که می‌تواند نقش مثبتی در انسجام لبنان داشته باشد اما عربستان با ناپختگی و سوء مدیریت چهره وی را خراب کرد، در مورد جایگاه کنونی عربستان در لبنان به خصوص مردم این کشور، گفت: عربستان با اقداماتی که در یمن و خود لبنان انجام داده است ، باعث شده که اعتبارش در بین مردم این منطقه کاهش پیدا کند. چند سال قبل عربستان به نوعی حامی و کمک‌کننده اجرای توافقات داخلی در لبنان بود چنانچه که توافقنامه طائف به اسم عربستان سعودی شناخته می‌شد ولی در چند سال اخیر عربستان این نقش خود را از دست داده و قطر به نوعی این نقش را ایفا می‌کند و شاید بتوان گفت یکی از علت‌های خصومت عربستان با قطر همین مساله باشد. از طرف دیگر رفت و آمدهای محرمانه و نیمه محرمانه مقامات سعودی با رژیم صهیونیستی باعث شده که چهره این کشور در بین لبنانی‌ها تا حدودی مخدوش شود. از دیگر سو این انتظار وجود داشت که عربستان به لبنان برای پیشبرد برنامه‌هایش در امور داخلی کمک‌های مالی ارائه دهد ولی اکنون نه تنها این کمک‌هاارائه نشده، بلکه عربستان جلوی ارائه کمک تسلیحاتی به ارتش لبنان را نیز گرفته است.

زنگنه با بیان اینکه این مجموعه اقدامات همگی باعث شده که چهره عربستان در لبنان تخریب شود، ادامه داد: تنها راه موفقیت سعدالحریری در انتخابات پیش‌رو این است که در راستای انسجام و تقویت جایگاه لبنان در معادلات منطقه‌ای قدم بردارد بخصوص در این برهه که اکنون در ارتباط با بهره‌برداری از میادین گازی مشترک بین لبنان و رژیم صهیونیستی اختلاف نظر وجود دارد و سعدالحریری با ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی صهیونیست‌ها بتواند چهره‌ای موفق از خود در جامعه لبنان به نمایش بگذارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.