العرب گزارش داد: ناظران عربی نزدیک به عربستان و امارات تأکید کرده اند که تلاش آمریکا برای اعزام فرستاده های خود به خاورمیانه قرار نیست بحران کشورهای عربی با قطر را حل و فصل کند.

 

 

روزنامه العرب به نقل از این ناظران گزارش داده است که مشکل در شرایط فعلی به نبود میانجیگرانی برای حل بحران مربوط نمی شود بلکه مشکل اصلی در پافشاری دوحه بر اجرایی نکردن تعهدات خود بر اساس توافق های ریاض در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ است.

 

العرب گزارش داده که کشورهای عربی می خواهند قطر روابط خود را با گروه هایی که ریاض و امارات تروریستی می دانند قطع کند و همچنین نیروهای ترکیه را از خاک خود خارج کرده و به روابط «جنجالی» خود با ایران نیز پایان دهد.

 

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتد پرس اخیرا گزارش داد که دولت ترامپ به زودی «تیم لیندر کینگ» مسئول امور خاورمیانه در وازت خارجه آمریکا و ژنرال بازنشسته «آنطونی زینی» را برای دیدار با مسئولان کشورهای عربی در خصوص بحران قطر راهی خاورمیانه خواهد کرد.

 

این خبرگزاری تأکید کرده است که کاخ سفید معتقد است برگزاری نشست کمپ دیوید در ماه می آتی بدون حل بحران قطر بی فایده است. در مقابل نیز منابع عربی گزارش داده اند که کشورهای عربی تحریم کننده قطر نمی توانند در شرایط فعلی بر نقش آمریکا به عنوان کشوری که تلاش می کند بحران موجود را حل کند حساب باز کنند زیرا واشنگتن دیدگاه و رویکرد روشنی برای حل بحران ندارد از سوی دیگر جیران های تصمیم گیری در این خصوص در کاخ سفید متعدد شده است.

 

این منابع تأکید کرده اند که دولت ترامپ نتوانسته فشار مورد نظر کشورهای تحریم کننده قطر را بر دوحه وارد کند و از سوی دیگر تا زمانی که هدفی برای نشست کمپ دیوید تعیین نشده باشد، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ترجیح می دهند تا در نشست دونالد ترامپ در کمپ دیوید حاضر نشوند. به گفته این منابع اگر قرار باشد با برگزاری این نشست ظاهرا غیر ممکن تنها بر نقش دونالد ترامپ در زمینه گرد هم آوردن سران عربی کشورهای حاشیه خلیج فارس تأکید شود، کشورهای عربی معتقدند که فضای شورای همکاری خلیج فارس با میانجیگری کویت برای حل اختلافاتشان به صورت دائمی بهتر است.

 

پیشتر برخی گزارش ها حکایت داشته که سران عربستان، امارات و قطر طی دو ماه آتی برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا راهی کمپ دیوید خواهند شد و ترامپ تلاش خواهد کرد از این فرصت برای رفع اختلاف های موجود میان کشورهای عربی بهره بگیرد

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.