مخالفان سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به لندن در انگلیس، خواستار لغو این سفر شدند.

مخالفان سفر بن سلمان طوماری را در سایت پارلمان انگلیس به راه انداخته‌اند که به وسیله آن از ترزا می نخست وزیر درخواست کردند دعوت خود از ولیعهد سعودی را پس بگیرد.

در متن این طومار آمده است «رژیم عربستان سعودی، یکی از بدترین سوابق حقوق بشری را در جهان دارد. شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه به میزان زیادی مستند شده‌اند. تنها در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۰۰ نفر به دار آویخته شدند. ولیعهد [عربستان] بمباران یمن را هدایت کرده است. ده‌ها هزار نفر کشته یا مجروح شده‌اند. قحطی وسیع و وبا همه جا را فراگرفته و بدترین بحران انسانی در جهان را بوجود آورده است اما بریتانیاهمچنان تسلیحات به عربستان سعودی می‌فروشد».

در ادامه طومار اعتراضی آمده است «رژیم سعودی از سرکوب‌ها در بحرین حمایت کرده و ارتش عربستان برای پایان دادن اعتراضات صلح‌آمیز سال ۲۰۱۱ مداخله کرده بود. زندگی مردم بحرین، یمن و عربستان سعودی مهم‌تر از فروش تسلیحات است. برای حقوق بشر به پا خیزید و این سفر را لغو کنید». 

این طومار تا کنون با بیش از ۱۱ هزار امضا بر روی سایت پارلمان انگلیس در دسترس است. بر اساس قوانین انگلیس اگر طوماری مردمی بر روی سایت این کشور بیش از صد هزار امضا داشته باشد، نمایندگان پارلمان موظفند آن را در جلسه‌ای به مناظره بگذارند. 

دولت انگلیس در پاسخ به این طومار گفته است تعامل با عربستان سعودی بخشی حیاتی از روابط لندن با ریاض است و این روابط برای امنیت دو کشور مهم و به امن نگه داشتن دو کشور کمک کرده است. در ادامه دولت انگلیس گفته است، منافع اقتصادی و امنیتی بسیار مهمی در ادامه و توسعه روابط با عربستان سعودی برای انگلیس وجود دارد.

دولت انگلیس افزود «تعامل با عربستان سعودی فرصتی را فراهم می‌کند تا روابطمان را توسعه دهیم و اعتماد و احترام لازم برای افزایش تعامل در مسایل دو جانبه را توسعه دهیم. سفر دوجانبه فرصتی مهم برای ما در راستای داشتن مباحث سازنده درباره تمام مسایلی است که مد نظر دو طرف بوده است».

در ادامه دولت انگلیس بیان داشت، محمد بن سلمان اصلاحات زیادی برای مدرنیته کردن جامعه و اقتصاد عربستان سعودی انجام داده است و این کشور به سرعت در حال تغییر است از جمله به زنان اجازه رانندگی و حضور در مسابقات فوتبال داده شده است. 

در ادامه دولت انگلیس گفته است از مداخله عربستان سعودی در مسئله یمن حمایت می‌کند چرا که این اقدامات را برای بازگردانی منصور هادی رئیس جمهور و دولت قانونی یمن می‌داند.

پیش از این نیز اعتراضات مردمی در انگلیس منجر شد سفر بن سلمان به لندن به تعویق بیافتد. عربستان سعودی با حملات گسترده علیه مردم یمن از سال ۲۰۱۵ تا کنون منجر به مرگ ده‌ها هزار غیرنظامی شده است. انگلیس بالاترین تامین‌کننده تسلیحات و تجهیزات نظامی عربستان سعودی است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.