در ادامه این گزارش آمده است: شرکتهای آمریکایی، روسی، چینی،فرانسوی و شرکتهایی از کره جنوبی بر سر گرفتن امتیاز ساخت نیروگاههای هسته ای در عربستان سعودی با یکدیگر رقابت دارند و با توجه به اینکه فرصت آمریکایی ها برای پیروزی در این رقابت بیشت از دیگران است، دولت ترامپ مساله عدم گسترش چنین نیروگاههایی را در نظر دارد، بویژه آنکه در منطقه خاورمیانه، هر گونه تخطی از ضوابط موجود در مورد استفاده از انرژی هسته ای می تواند راه را برای انتشار سلاح اتمی بگشاید. صرفنظر از اسرائیل که از زراد خانه اتمی برخوردار است، در منطقه خاورمیانه تنها قدرت دیگری که سلاح اتمی دارد، پاکستان است؛ مساله ای که نگرانی هایی را در مورد نزدیکی اخیر در روابط عربستان با آن، برانگیخته و ریاض مدعی است این نزدیکی تنها در چارچوب برخی همکاریهای نظامی است.

ریاض حداقل از ناحیه نظری، خواهان حق افزایش قدرتش در غنی سازی اورانیوم است؛ در حالی که در سال 2009 واشنگتن دولت امارات را در مورد چشم پوشی از چنین حقی، قانع کرد؛ از این رو، در صورتی که این اجازه به ریاض داده شود، امارات نیز بار دیگر خواستار حق خود مورد غنی سازی می شود.

در این میان، مساله مهم آن است که آیا ایالات متحده برای کسب سود بیشتر از سوی سعودیها، حاضر می شود چشم بر برخی قواعد هسته ای موجود بسته و برای عربستان استثناهایی را قائل شود،؟بویژه پس از سفر بن سلمان به ایالات متحده و تلاش او برای تشویق شرکتهای آمریکایی برای برقراری شراکتهایی اقتصادی با عربستان. با اینکه «برنامه جامع هسته ای» بارها مورد انتقاد ترامپ قرار گرفته، اما به دلیل دادن اجازه به ایران برای غنی سازی محدود اورانیوم، مشکل ساز شده و در ادامه این سوالات را به دنبال دارد:آیا با وجود برجام، امکان اقناع سعودیها برای صرفنظر از غنی سازی، حتی به شکل موقت، وجود دارد؟ آیا آمریکا می تواند سعودیها را قانع کند به جای استفاده از انرژی هسته ای از تکنولوژی ایالات متحده برای فعالیتهای خود استفاده کند؟

در صورتی که قراردادی در مورد ساخت نیروگاههایی برای عربستان، بین این کشور و آمریکا امضا شود، دشمنی های منطقه ای وارد سطح تازه ای از خشونت خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.