پس از این که چند بار سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران لغو و یا به تعویق افتاد، سخنگوی وزارت امور خارجه در یکی از نشست‌های خبری خود با رسانه‌ها در این زمینه ابراز کرد که مسائل بسیاری درباره همکاری‌های اقتصادی، مسائل سیاسی دو جانبه و همچنین تحولات جهانی و منطقه‌ای در دستور کار خواهد بود.

نهایتا ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه  بامداد امروز(دوشنبه) به تهران آمد تا در مورد روابط دو کشور مذاکره کند، گرچه فرانسه طی یکی دو ماه اخیر مواضع سخت‌گیرانه‌تری را نسبت به توافق هسته‌ای ایران (برجام) اتخاذ کرده است.

انتظار می‌رود با توجه به این که فرانسه نیز یکی از امضاء کنندگان این توافق هسته‌ای است، علیرغم اظهارات مداخله جویانه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، رویکرد معقول‌تری را اتخاذ کرده و همانند دیگر کشورهای اروپایی امضا کننده برجام پایبندی خود به تعهدات را ثابت کند.

یکی از موضوعاتی که در این سفر مورد توجه بسیاری از کشورها و رسانه‌ها قرار گرفته است، اظهارات فرانسه در مورد برنامه موشکی و دفاعی ایران است، گرچه ایران بارها تاکید داشته است که در مورد برنامه دفاعی و موشکی خود مذاکره نخواهد کرد. این بحث مطرح است که تا چه اندازه مسئولان جمهوری اسلامی ایران در این زمینه خواهان صحبت با این مقام فرانسوی باشند.

وزیر خارجه فرانسه در حالی به تهران سفر کرده است که خود تاکید دارد « ایران باید به نگرانی ها درباره برنامه موشکی بالستیک توجه کند، یا این که با تحریم‌های جدید احتمالی  مواجه خواهد شد». لودریان همچنین ابراز کرد که برنامه موشکی مطابق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیست و فراتر از نیاز ایران برای دفاع از مرزهایش است.

ابراز نگرانی فرانسه در مورد برنامه موشکی ایران در حالی مطرح می‌شود که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این خصوص با تاکید بر این که مقامات فرانسه با دقت نظر و تامل بیش‌تری به مسائل پیچیده غرب آسیا و ایران توجه کرده و اسیر احساسات و القائات دیگران نشوند، بیان کرد: ما قطعا با صراحت تمام به طرف فرانسوی خواهیم گفت که نگرانی‌های آن‌ها درباره سیاست منطقه‌ای ایران توهم و اشتباه است و ما از کسی برای سیاست‌های دفاعی و موشکی خود اجازه نخواهیم گرفت و سیاست‌های خود را ادامه خواهیم داد.

 براساس این گزارش، وزارت امور خارجه فرانسه نیز طی بیانیه ای در هنگام  سفر لودریان به ایران اعلام کرد که ژان ایو لودریان در این سفر با رئیس جمهور، رئیس مجلس، وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد،‌ ضمن این که فرانسه تاکید دارد همچنان به سیاست روشن خود ادامه می‌دهد و خواستار مذاکره با ایران است.

باید این نکته را هم در نظر داشت که روابط ایران و فرانسه غیر از مسائل دیپلماتیک و سیاسی، در چارچوب اقتصادی هم تعریف می شود و از زمانی هم که دولت یازدهم روی کار آمد این روابط  بهبود و گسترش یافت و رئیس‌جمهور با دعوت رئیس جمهور فرانسه ، سفری به پاریس هم داشت.

اما این که وزیر امور خارجه فرانسه با توجه به اظهارات و موضع گیری‌های اخیر این کشور چگونه می خواهد به گسترش روابط کمک کرده و چه رویکردی را اتخاذ کند، به گفت‌وگوهای وی با مقامات ایرانی بستگی دارد.

براساس این گزارش، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره با کشورهای منطقه و همچنین با کشورهایی اروپایی در ضوابط و چارچوب‌های مورد قبول،‌تعریف شده است. ایران از موثرترین کشورها در معادلات منطقه‌ای به شمار می‌رود و از ظرفیت‌ها و فرصت‌های مطلوب اقتصادی و سیاسی هم برخوردار است،  اما شرایط کنونی بین‌المللی به گونه‌ای است که باید در مذاکرات و گفت‌وها بهترین راه حل  برای تحقق منافع ملی کشور از سوی سکانداران دیپلماسی و مسئولان کشور اتخاذ شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.