علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شب گذشته باحضور در برنامه پایش درباره وضعیت بنگاه های اقتصادی مشکل دار در کشور گفت: بنگاه های تأمین اجتماعی تنها ۹درصد ازبازار سرمایه را شامل می شود نه کل اقتصاد ایران را. فعالیت صندوق های بازنشستگی نیز مختص ایران نیست، در سراسر دنیا با توجه به اینکه صندوق های بازنشستگی بین النسلی هستند فعالیت اقتصادی می کنند ، آن دسته از کشورهایی که اساس صندوق هایشان بر پایه مالیات است سرمایه گذاری در صندوق ها ندارند. اما در ایران با توجه به اینکه صندوق های بازنشستگی بین النسلی هستند بر پایه سرمایه گذاری بنا شده اند.

ربیعی افزود: در برخی از کشورها میزان سرمایه گذاری در GDP با ایران قابل مقایسه نیست. در ایران متاسفانه با ناکارآمدی های پیچیده و پی در پی روبرو بوده ایم.این مسائل دیده نمی شود. به طور کلی در یک اقتصاد سالم که تورم و نرخ سود آن مشخص است باید حقوق بازنشستگان نظام  تأمین اجتماعی، صندوق بانک ها، صندوق فولاد و تمام صندوق ها پرداخت شود. اما در اقتصادی که ارز در نوسان است و به یکباره قیمت ارز کاهش می یابد نرخ سهام شرکت های مختلف نیز کاهش می یابد. در چنین شرایطی پول افراد به موقع داده نشده است و علاوه بر آن در مقاطعی برای صندوق ها تصمیماتی گرفته شده است که خارج از اراده صندوق ها بوده است.

وی افزود: مثلا در بازه زمانی کوتاه مدت ۴ سال به یکبار تعداد مستمری بگیران ۴برابر افزایش می یابد که این موضوع  ناشی از تصمیماتی خارج ازاراده صندوق است بلکه به آن این تصمیم را تحمیل کرده اند. چنین اتفاقاتی منابع و مصارف صندوق ها را به هم می زند. از سوی دیگر میزان پولی که باید به صندوق ها داده شود تا آنها برای سرمایه گذاری تصمیم گیری کنند اتفاق نیافتاده است.

وزیر کار تصریح کرد: اگر بخواهیم مرور کنیم چرا وضعیت صندوق های بازنشستگی چنین است؟ باید بگوییم هر دولت بایددر زمان خود به تعهداتشان عمل می کردند و هر آنچه که باید به صندوق پرداخت می کردند به موقع صورت می گرفت چنین نمی شد. اکنون میزان شاغلان به بازنشستگان در بسیاری از صندوق ها تناسب درست ندارد. در صندوق فولاد این نسبت ۱به ۱۰ است. یعنی یک نفر شاغل و در مقابل ۱۰ نفر بازنشسته بگیر هستند. در زمانی میزان شاغلان بیشتر از بازنشستگان بود.

وی با اشاره به اینکه ۱۷ تصمیم غلط را در زمینه نظام بازنشستگی و حمایتی استخراج کرده ایم گفت: در حال حاضر صندوق فولاد را به تأمین اجتماعی به ازای بدهی واگذار کردند که ارزش معدن آن ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بیان شد اما در حال حاضر آن را ۵۰۰میلیارد تومان هم خریداری نمی کنند. یعنی دولت ها در دوران مسئولیت خود به جای آنکه بدهی به صندوق ها را به صورت نقد پرداخت کنند تا آنها خودشان برای سرمایه گذاری تصمیم بگیرند با واگذارهای غلط تلاش کردند که بدهی خود را صاف کنند.

ربیعی اظهار داشت: در آن زمان هیچ کس انتقاد نکرد. در حال حاضر با انتقاد از واگذارها به روش غلط بیان می کنم ۸۰ درصد بهره برداری که از صندوق ها داریم برابر با ۲۰ درصد سرمایه گذاری بود که می توانستیم خودمان داشته باشیم اگر دولت بدهی خود را به صورت واگذاری شرکت ها پرداخت نمی کرد.

وی ادامه داد: شرکت هایی که در گذشته واگذار شده در آینده حتی ۲درصد هم بازگشت سرمایه ندارد. معتقد هستم شرکت هایی که به صندوق ها واگذار شده است حداقل خدمتی که کرده اند این است که ثبیت شغل کرده اند. یک شرکت فولادی را به عنوان بدهی به تامین اجتماعی واگذار کرده اند که ۸هزار نیروی اضافه دارد. قیمت تمام شده یک نفر در واحد این چنینی حدود ۴میلیون تومان است. اینگونه به ما شرکت تحویل داده اند. من معتقد هستم که فرآیند خصوصی سازی باید به درستی صورت می گرفت.

 ربیعی تصریح کرد: در حال حاضر باید تغییر رویکرد صندوق ها را در دستور کار قرار دهیم و از بنگاه داری به سمت سهام داری پیش رویم. این حق صندوق ها است که بتواند به نسل آینده پاسخگو باشد. بنگاه  داری در موارد خاص باید صورت گیرد.

 وی تأکید کرد: نقش صندوق باید به عنوان پیشران اقتصادی باشد. یعنی باید در شرکت هایی واگذار شود که اتفاق خوبی در اقتصاد کشور شکل گیرد. اتفاق بدی که درخصوصی سازی گذشته رخ داد این بود که زنجیره ها در اقتصاد قطع شد. در حال حاضر مشاهده می کنید در خوزستان یک کارخانه فولاد، کارخانه اکسین و یک کارخانه فولاد دیگر داریم که اینها به صورت زنجیره به هم متصل بودند که همه این موارد قطعه قطعه شد و از ارزش اقتصادی آنها به همین تناسب کاسته شد. باید به همین شرایط بازگردیم. سیاست های منسجم را پیش گرفته ایم.

 ربیعی بیان کرد: شرکت های زیان ده را از بین شرکت های دیگر استخراج کرده ایم. شرکت های سود آوری را که خارج از استراتژی ها بوده نیز استخراج کرده ایم. در حال حاضر در قالب چند برنامه قصد داریم وضعیت بنگاه ها را از حالت فعلی نجات دهیم. بحث تهاتر سهام، فروش در بازار سهام، ادغام برخی شرکت‌ها، واگذاری به روش پیمان مدیریت، فروش دارایی‌ها یا انحلال، جذب سرمایه گذاری خارجی و تشکیل صندوق های قابل معامله در بورس را در دستور کار داریم.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا به وجود فساد اعتقاد دارید و برای جلوگیری از فساد چه کارهایی انجام داده اید؟ گفت: هیچ کس نمی تواند ادعا کند که فساد تمام شدنی است. دو گونه فسادداریم. یک نوع فسادی است که رشوه می گیرند. فساد یقه سفیدها را هم داریم که بیشتر با آن مواجه هستیم. باید یک سیستم کنترل شده و ساختارمند را برای مبارزه با فساد در دستور کار قرار دهیم. یعنی هم باید ساختارها را اصلاح کنیم و هم روی آموزش و فرهنگ کار کنیم.

وی افزود: در برخی از کشورها شرایط به گونه ای است که افراد بدون پرداخت رشوه نمی توانند زندگی کنند در چنین جامعه ای برای زندگی کردن باید واژه"زنده باد فساد" به کار گرفته شود. نوشتن کتاب من نیز به همین دلیل بود.

ربیعی تصریح کرد: چند مسئله هست که به غلو وبزرک نمایی فساد ضربه می زند. در مرحله اول پدیده فساد است . فساد وجود دارد اما واقعا باید درباره  فساد به اندازه واقعی خودش بحث و بررسی صورت گیرد. در حال حاضر مشاهده می کنیم که خیلی از مردم می گویند اگر ۳تا فساد حل شود مشکل ما هم حل می شود، "یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل می شه" این شعار بارها شنیده شده است.

 وی ادامه داد: من منکر فساد نیستم. اما یک مسئله ای وجود دارد که فساد را عمیق می کند. برخورد سیاسی با فساد است. هر زمان که فساد به عرصه سیاسی کشانده شود عمیق می شود. مسئله دیگر این است که به فساد بایدواقعی نگاه شود. فساد واقعیتی هست که وجود دارد اصل مبارزه بافساد شفافیت است. به نوبه خودم از روزی که در وزارتخانه آمده ام برای مبارزه با فساد تلاش کرده ام.

* نظام شفافیت را در شرکت ها دنبال کردم

ربیعی خاطرنشان کرد: نظام شفافیت رادر شرکت ها دنبال کردم. تا زمانی که سیستم ها را صاحبانشان اداره نمی کنند امکان بروز فساد بیشتر است. امکان تخلف هم وجود دارد. بین ساختارهای فساد ساز و فساد گسترو ساختارهای فساد سوزباید تفاوت قائل شویم.

وی افزود: ما چند مسیر را به خوبی دنبال کردیم. پیش از بخشنامه های رسمی عضویت در هئیت مدیره رامحدود کردم. بازنشسته ها در هئیت مدیره ها منع شده اند. به دوستان توصیه کرده ام که از دانشگاه ها تعدادی از نخبگان را درهئیت مدیره ها بیاورید تا مدیران نخبه ای تربیت شوند. بهترین راه برای اداره شرکت ها سیستم واگذاری است اما شیوه واگذاری ها بایددرست باشد به گونه ای نباشد که منجر به بیکاری کارگران شود. در حال حاضر بعد از راه اندازی سامانه @sandogh_shafaf  راکه راه اندازی کردیم، ۱۰۳ مورد پیام دریافت کردیم. ۲۳مورد از این پیام ها درباره صندوق ها بود که ۶۰درصد آن در مورد انتصاب ها بود و ۳۰درصد درباره تخلف مالی بود و ۱۰ درصد متفرقه بود. برای هر کدام از این موارد بازرس گذاشتم، اما برخی از موارد بسیار مفید بود.  اگر فردی از فساد هم خبر داشته باشد و افشا کند، شخصاً‌امنیت شغلی وی را تضمین می کنم.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا در مقابله با فساد پرونده ای بوده است که بررسی و به نتیجه برسد؟ گفت: با سازمان بازرسی روابط خوبی داشتیم. به طور مثال  در زمان تحریم ها در بخش پتروشیمی شرکت هایی که  وجود داشته برای اینکه پول برسد باید به شرکت هایی که نزدیک حاشیه خلیج فارس بوده می رفته و پول می آمده است که مثلاً‌حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای یک سال دست فردی می مانده است که خواب این پول بسیار بالا بوده است که سودبانکی آن ۲۰۰ میلیارد تومان می‌شده است و تضامینی  وجود نداشته است. حدود ۳ نوع از این پرونده ها در حال حاضر در دستور کار داریم  که دنبال کرده ایم. مثال دیگر ملکی بود دربلوار ارتش برای بازنشستگان بود. روزی گزارشی به دفتر من رسید مبنی بر اینکه قرار است این ملک را ۳۲ میلیارد تومان بفروشند، جواز شهرداری را فرد به بازرسی نیاورده بود.

 وی ادامه داد: من این موضوع را شنیدم و در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردم. فردی که این ملک را خریداری کرده بود، سراسیمه آمد  و گفت ۱۰ میلیارد تومان از من گرفته اند و بیان کرده اند که می خواهیم به فلان جا بدهیم. فردی که خریداری کرده بود با تعجب سوال می کرد چطور شد که این موضوع افشا شد از من پول گرفتند که جایی بیان نشود. زمانی که ما وی را به دادگاه فرستادیم درقالب ملک این بیت المال را باز گرداندیم. حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هم ارزش ملک بود که خداروشکر بازگشت. در سال ۸۸ هم در بهترین نقطه تهران ملکی بود که آن را اجاره داده بودند. از خود کارمندان آنجا اعلام کردند که این ملک را می خواهند بفروشند و در حال حاضر به میزان ۴۰میلیون تومان اجاره داده اند که اجاره آن قسمت به تنهایی حدود ۱۲۰ میلیون تومان بود.

وی افزود: فجایع بسیاری دردوران  گذشته رخ داده بود که سبب شد بازنشستگان فشار بسیاری تحمل کنند و هر روز بر مشکلاتشان افزوده شود و به دلیل بی‌توجهی مسئولان وقت، حقوق آنها نسبت به نرخ تورم سرسام‌آور آن زمان افزایش نیافت. این شرایط باعث شد تا قدرت خریدشان کاهش پیدا کند.

 وی درباره تخلفات در شرکتها گفت: در چنین شرایطی تخلفات بسیاری رخ داد که می‌توان به پرونده‌هایی مانند پرونده تخلف میلیون یورویی نفتکش‌هایی که خریداری آن بدون هیچ تضمینی به یک یونانی واگذار و به بهانه بیماری‌اش رها شد و از کشتی تا زمین‌های مینی‌سیتی، خیابان فرشته، عظیمیه کرج و چادگان در استان اصفهان که در دولت گذشته به‌عنوان اجاره یا فروش، به قیمتی ناچیز و حدود یک دهم بهای واقعی‌اش به برخی افراد واگذار شده بود، اشاره کرد که در دولت یازدهم با مساعدت قوه‌قضائیه و دادستانی بسیاری از آنها مورد پیگیری قرار گرفت و به نتیجه رسید.

ربیعی تصریح کرد: باید واقعیت ها را به مردم بیان کنیم. مانند پرداخت های غیر متعارف. زمانی که در جامعه بیان شد دولت یک برنامه ریزی و ساختار بندی کرد و در حال حاضر این موضوع را مدیریت می کند.

وی ادامه داد: حقوق و درآمدها را یک بار انجام دادیم و در حال حاضر هم در راستای مصوبه دولت به دنبال این موضوع هستیم. این پدیده وجود داشت که گاهی برخی افراد از چند محل مختلف حقوق داشت. حدود ۳ میلیارد تومان از همین رقم ها به بیت  المال برگرداندیم. در حال حاضر با ساختارهایی که دولت قرار داد در بدنه رسمی دولت پرداخت غیر متعارف نداریم ولی ممکن است در شرکت ها این اتفاق رخ دهد و ممکن است برخی از آدمها انتظاراتی داشته باشند، مثلا کسی به خود من مراجعه کرد و گفت اگر من بروم کشور همسایه انقدر پرداختی به من دارند که من عنوان کردم مقررات ما به ما اجازه می دهد این مقدار پرداختی داشته باشیم شما اگر می خواهی بروی برو.

وی افزود: ممکن است یک آدم هم پیدا شود که قیمت بالایی داشته باشد اما خیلی وقتها آدمهای ۲ - ۳ میلیون تومانی ادعای ۲۰ میلیون تومانی هم می کنند.

*دفاتر تهران شرکت ها را تعطیل می کنیم

ربیعی در خصوص تعطیلی دفاتر شرکت های زیرمجموعه شستا و صندوق بازنشستگی و انتقال پرسنل به محل کارخانه ها گفت: دفاتر تهران شرکت ها باید تعطیل شود و کاری که در این خصوص در حال انجام آن هستیم کار بنیادی تری است، آگهی های ما آغاز شده و داریم از بنگاه داری خارج می شویم.

* تا پایان سال ۹۸ شرکت ها را می فروشیم

ربیعی در خصوص تعطیلی دفاتر شرکت های زیرمجموعه شستا و صندوق بازنشستگی و انتقال پرسنل به محل کارخانه ها گفت: این کاری است که تا پایان 98 برنامه ریزی شده و ما خود را در مقام بازنشستگان کشوری و کارگری خود را مسئول می دانیم که اموالشان را به نحوی که سرمایه گذاری بهتری کنیم به فروش می رسانیم.

وی ادامه داد: این کاری است که تا پایان 98 برنامه ریزی شده و ما خود را در مقام بازنشستگان کشوری و کارگری خود را مسئول می دانیم که اموالشان را به نحوی که سرمایه گذاری بهتری کنیم به فروش می رسانیم.

وزیر کار با بیان اینکه "مقاومت در برابر فروش این دارایی ها طبیعی است"، گفت: من دو تن از معاونان خود و در هر صندوق نیز گروههایی را برای اینکار تعیین کردم و مسئولیت کلان این کار را نیز خودم می پذیرم.

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان فاصله درآمد مسئولین و نوع زندگی آنها با مردم عادی تصریح کرد: واقعیت امر این است که من خودم روستایی هستم و بسیاری از فامیل و اقوام من در جنوب شهر ساکن هستند و محیط اجتماعی خانوادگی من مثل بسیاری از مردم است.

وی افزود: مردم حق دارند قضاوت کنند اما واقعا اینطور نیست که یک وزیر زندگی آن چنانی داشته باشد، شاید محدودیت زمانی موجب شود که به صورت واضح نتوانیم در جامعه حضور داشته باشیم اما خود من منزل معمولان و بازنشستگان زیاد رفت و آمد می کنم.

ربیعی با بیان اینکه عموما ۸۰ درصد مردم در مراجعات من را شناخته اند، گفت: رنج های سنی ۴۰ سال به بالا و بازنشسته ها بیشتر من را می شناسند، زن ها بیشتر از مردان در مراجعات من را شناخته اند و کارگرها اغلب من را می شناسند چرا که با جامعه کارگری از سال ۵۵ تا امروز در تماس هستم.

*وضع کارگران خوب نیست

وی ادامه داد: این واقعیتی است که نباید کتمان کنیم که وضع کارگران خوب نیست، سالها دریافتی کارگرها از تورم عقب مانده و قدرت خریدشان کاهش یافته، این یک واقعیت است.

وزیر کار خاطرنشان کرد: غالب بازنشسته های تأمین اجتماعی ما دریافتی چندانی ندارند، مثلا کسی که با 15 سال بازنشسته شده، واقعا چیزی نمی گیرد.

وی افزود: می گویید وضع بازنشسته ها خوب است، می گویم نه؛ می گویید آیا قدرت خرید کارگرها کفاف زندگی را می دهد، به خصوص کارگرانی که در شهر زندگی می کنند، می گویم نه، چرا که فقر شهری بسیار وحشتناک تر از فقر روستایی است.

ربیعی با بیان اینکه "با وجود تمامی واقعیت های موجود مسیری که می رویم درست است"، گفت: ما در این ۴ سال با آقای دکتر روحانی نشستیم این مسائل را به عنوان برنامه دیدیم و در بحث بازنشستگان کشوری و حقوق کارگری در سال اول ۲۵ درصد اضافه کردیم عملا ۳۱ درصد بود، سال دوم ۱۷ و خورده اضافه شد که عملا با برخی جوانب امر ۲۱ درصد بود، همینطور طی این سالها سعی کردیم این شیب را درست کنیم.

وی ادامه داد: قدرت خرید از تورم عقب مانده بود که ما تلاش کردیم در این خصوص تغییری ایجاد کنیم، اما واقعا یکباره نمی شود. من علاوه بر وزیر کار، وزیر تولید هم هستم، باید مراقب کارفرماهای نیمه جان هم باشم و نمی توانم بگویم که امسال حداقل دریافتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را به ۲ میلیون تومان تبدیل کنیم چرا که همین کارگاههای موجود هم تعطیل خواهند شد.

وزیر کار با بیان اینکه "ناچاریم هم با کارفرما مدارا کنیم و هم وضعیت کارگران را در نظر بگیریم"، گفت: ما باید با شیبی مناسب در جهت اصلاح باشیم که امسال هم همین موضوع را در دستور کار داریم، برای بازنشسته ها امسال هم پول گذاشتیم، شاید نتوانیم همسان سازی را که پول کلانی را می خواهد یکباره اجرایی کنیم اما در این جهت حرکت می کنیم، یکسال ۲۵۰۰ میلیارد تومان، سال بعد ۸۰۰ میلیارد تومان، امسال ۳۴۰۰ میلیارد تومان که سعی می کنیم که به صورت پلکانی تا حقوق زیر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را افزایش دهیم.

*تلاش برای افزایش قدرت خرید بازنشستگی

وی افزود: تلاش می کنیم که قدرت خرید بازنستگی را افزایش دهیم و برای کارگر هم اعتقاد داریم امسال مزدی که برای کارگر تعیین می کنیم باید به تورم پیشی بگیرد و این قدرت خرید ضعیف شده جامعه کارگری و بازنشستگی را بتوانیم برگردانیم.

ربیعی با بیان اینکه "ما دنبال پاک کردن واقعیت ها نیستیم بلکه همدردی می کنیم و دنبال حل مسائل هستیم"، گفت: از سال 1396 اعمال کردیم که 3.2 درصد دریافتی ممدجویان اضافه شده است که بار مالی آن برای ما سالی 3000 میلیارد تومان است و درخواست کردیم 7000 میلیارد تومان دیگر هم اختصاص یابد.

وزیر کار برای همکاری با برنامه های تلویزیونی چون پایش در جهت شفاف سازی امور و پیگیری مسائل مردمی اعلام آمادگی کرد و گفت: اگر نیاز باشد تیمی را برای این امر و پاسخگویی به مسائل مربوطه تعیین می کنم و مشکلات را برای هر کس که بتوانیم حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همیشه نباید دنبال پیاده سازی راهکارهای کلان بود، گاهی می توان با انجام کارهای کوچک تر و ایجاد موفقیت های کوچک، راه های بسیاری را در جامعه گشود و وزارت کار این آمادگی را دارد که در جهت پاسخگویی به رفع مشکلات مردم همکاری کند.

وی افزود: میل به موفقیت در بچه های امروز کم شده و گاها ناامیدی جای آن را گرفته در حالی که ما باید این را نهادینه کنیم که می توانیم موفق عمل کنیم و موفق باشیم، دهه شصتی ها نعمتی برای ما هستند که می توانند موتور تحرک اقتصادی کشور باشند، آشتی کنند با ابتکار به خرج دادن و مهارت آموزی و افراد بسیاری هستند که با کارهایی ساده توانستند اشتغال زایی کنند و ما هم باید شرایط موفقیت را برای جوانان فراهم کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.