ینس استولتنبرگ دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که به عراق سفر کرده است، امروز دوشنبه با حیدر العبادی نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

العبادی در این دیدار با تاکید بر اهمیت همکاری با ناتو به منظور از بین بردن تروریسم، گفت: پیروزی حقیقی و بزرگی که علیه تروریست‌های داعشی کسب کردیم باید حفظ شود.

وی افزود: ما باید ایدئولوژی تروریسم را از بین ببریم و به مبارزه با آن ادامه دهیم.

دبیرکل ناتو نیز با تاکید بر ادامه آموزش نیروهای عراقی توسط ناتو گفت: ما به حمایت از عراق و همکاری با آن در زمینه آموزش نیروهای عراقی و تاسیس دانشکده‌های نظامی در این کشور ادامه خواهیم داد.

استولتنبرگ گفت: عراق در خط مقدم مبارزه با تروریسم بود و پیروزی‌های این کشور علیه تروریسم ما را بسیار شگفت زده کرده است.

دبیرکل ناتو از مردم عراق به خاطر فداکاری‌هایشان در راه مبارزه با تروریسم، تشکر کرد.

دیدار دبیرکل ناتو و العبادی در حالی صورت گرفته که وزیران دفاع ناتو اواخر بهمن ماه گذشته با درخواست واشنگتن برای افزایش ماموریت آموزشی ناتو در عراق به منظور تحقق ثبات در این کشور بعد از سه سال مبارزه با داعش، موافقت کردند.

قرار است نظامیان ناتو، ماموریت آموزش سربازان عراقی را برای زدودن مین‌ها، بمب‌ها و خمپاره‌های برجامانده از گروه تروریستی داعش که هنوز عمل نکرده‌اند، است برعهده گیرند و این ماموریت پس از برگزاری نشست سران کشورهای عضو ناتو در ماه جولای ۲۰۱۸ که قرار است دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز در آن حضور یابد، آغاز خواهد شد.

جیم ماتیس وزیر دفاع آمریکا در ماه ژانویه نامه ای را برای ناتو ارسال کرد و در آن خواستار ماموریت رسمی ناتو در عراق با یک فرماندهی شبه دائمی یا دائمی با هدف آموزش نیروهای عراق شده است. ۵ دیپلمات ارشد ناتو این مطلب را تایید کرده اند.

پس از سه سال جنگ با تروریست های داعش، واشنگتن می خواهد از این مساله مطمئن شود که شبه نظامیان و تروریست ها بار دیگر شکل نخواهند گرفت.

 ترامپ ماه می گذشته در نشستی در بروکسل هشدار داد که اگر ناتو برای مقابله با تروریست ها اقدامات کافی و لازم را انجام ندهد، اروپا با حملات تروریستی بیشتری روبرو خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.