بوریس جانسون عصر دوشنبه با انتشار بیانیه ای عنوان کرد: عمیقاً نسبت به تداوم حملات نظامی علیه غیرنظامیان در شرق غوطه و گزارش‌های معتبر درباره دست داشتن فعال جنگنده‌های روسی در کنار ارتش سوریه که مغایر قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است نگران هستم.

وی افزود گزارش‌هایی وجود دارد که در دو هفته گذشته از زمانی که روسیه به قطعنامه آتش بس سوریه رأی مثبت داد بیش از ۶۰۰ غیرنظامی در جریان ۲۰۰ حمله هوایی جان‌باخته‌اند. این تحولات در منطقه‌ای صورت می‌گیرد که - ما فراموش نکنیم - روسیه در جریان مذاکرات آستانه آنجا را منطقه کاهش تنش‌ خوانده بود.

جانسون ضمن تأکید بر نقش روسیه در اجرای آتش بس در سوریه افزود: از مسکو و رژیم بشار اسد می‌خواهیم که خیلی زود دست از اقدامات خشن بردارند و از دسترسی کمک‌های بشردوستانه به شرق غوطه که امروز در قطعنامه پیشنهادی انگلیس در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مطرح شد، اطمینان حاصل کند. مردم غوطه شرقی قادر به تحمل بیش از این نیستند.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین پیشتر هشدار داده بود چنانچه اثبات شود که نیروهای دولتی سوریه در غوطه شرقی از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده‌اند، لندن به‌طورجدی از اقدام عملی در این رابطه حمایت می‌کند.

وی با تکرار این ادعا که بحران سوریه «راه‌حل نظامی ندارد»، بیان کرد: اگر شواهد مسلمی درباره استفاده از سلاح شیمیایی وجود داشته باشد و دفتر مقابله با سلاح‌های هسته‌ای، آن را تائید کند؛ اگر مطلع شدیم که چنین اتفاقی رخ‌داده و می‌توانیم آن را اثبات کنیم؛ در آن صورت اگر پیشنهاد عملی وجود داشته که حضور انگلیس می‌تواند مفید باشد، به نظر من باید به‌طورجدی آن را مدنظر قرار دهیم.

این اظهارات پس‌ازآن صورت می‌گیرد که غرب مدعی است صدها تن از مردم سوریه دریکی از سنگین‌ترین حملات هوایی نیروهای ارتش سوریه و متحدانش به شرق غوطه، جان خود را ازدست‌داده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دو هفته پیش (پنجم اسفند) به‌اتفاق آرا، قطعنامه‌ برقراری آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه را تصویب کرد. در این قطعنامه با تأکید بر تعهد قوی خود به حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی سوریه و اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد و با تکرار اندوه عمیق از تشدید وخامت شرایط انسانی در سوریه ازجمله غوطه شرقی، ادلب، شمال حما، رقبان و رقه آمده است: کمک های انسان دوستانه فوری همچون دسترسی های پزشکی برای بیش از ۱۳میلیون مردم سوریه اعم از ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار آواره در داخل کشور و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن در دیگر مناطق به سخت زندگی می کنند، شامل آوارگان فلسطینی و صدها هزار آواره که در مناطق محاصره شده به دام افتاده اند، ضروری شده است.

این قطعنامه می افزاید: افزایش سطح خشونت در بخش های مختلف این کشور، به ویژه در استان ادلب و غوطه شرقی و همچنین در شهر دمشق شامل شلیک گلوله به ساختمان های دیپلماتیک و حملات به غیرنظامیان و تاسیسات پزشکی که تعداد زیادی از مردم را بی خانمان کرده است، پذیرفتنی نیست.

شورای امنیت در این قطعنامه مجددا تعهدات قانونی همه طرف های درگیر به حقوق بین المللی بشردوستانه و قوانین بین المللی حقوق بشر و همچنین همه تصمیمات شورای امنیت را به ویژه برای متوقف کردن تمام حملات علیه غیرنظامیان و اشخاص غیرنظامی یادآوری می کند که شامل کسانی می شود که در حملات به مدارس و اماکن پزشکی و درمانی، گرفتار شده اند.

اعضای شورای امنیت از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته اند، ۱۵ روز پس از تصویب این قطعنامه، گزارشی از چگونگی اجرای آن و برخورد طرف های سوری با آن ارائه دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.