این سخن کروبی در مورد «حذف چهره‌های انقلابی» اگر برای هر اصلاح‌طلبی صدق داشته باشد، در مورد خود شخص وی صادق نیست چرا که به استناد احکامی که قطعاً اصل‌ آن در دست کروبی موجود است، تا قبل سال ۸۸ اعتماد آیت‌الله خامنه‌ای به شخص وی بسیار زیاد بود.

رهبر انقلاب در سال ۶۹ در حکمی مهدی کروبی و شیخ حسن صانعی (هر دو عضو مجمع روحانیون مبارز) را برای سامان بخشیدن و رسیدگی بیش‌ازپیش به اموال مجهول‌المالک و کلیه‌ اموال موضوع حکم مورخ ۶/۰۲/۶۸ حضرت امام خمینی(ره) و «تشکیلاتی زیر نظر آقایان متشکل از هفت نفر با وظایف مشخص» منصوب کرد.

در مورخه ۱۲/۷/۸۲ نیز رهبری در اقدامی بی‌سابقه با نگارش نامه‌ای خطاب به مهدی کروبی از تلاش‌های وی تشکر کردند و چنین نوشتند «با سلام و تحیت و ابراز تاسف از انصراف جنابعالی از نامزدی دور دوم انتخابات مجلس هفتم، لازم می‌دانم اولا از تلاش جانکاه جناب‌عالی برای حفظ اعتدال مجلس شورای اسلامی در سال‌های مدیریت مجلس ششم و ثانیا از همراهی و همکاری مجاهدت‌آمیزی که برای برگزاری بهنگام و قانونی انتخابات مجلس هفتم نشان دادید، تشکر نمایم.»

با اتمام دوره ریاست مهدی کروبی در مجلس ششم، آیت‌الله خامنه‌ای ۱۰ خرداد ۸۳ در حکمی وی را به مشاورت رهبری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند. کروبی که همیشه خود را پیرو خط امام می‌داند در دوره رهبری بنیانگذار انقلاب تنها دو مسئولیت نماینده امام و سرپرست حجاج ایرانی و نماینده امام و سرپرست بنیاد شهید را برعهده داشت اما مسئولیت‌های او در دوره رهبری آیت‌الله خامنه‌ای بیشتر از دوران امام راحل بود!

مشاور رهبری که برای تایید ایشان قیام نکرده بود

یکی دیگر از شخصیت‌های مهم چپ آن زمان سید محمد موسوی خوئینی‌ها است. وی که در آن زمان عضو مجلس خبرگان رهبری بود و به گفته شاهدان آن جلسه وی در تایید رهبری آیت‌الله خامنه‌ای قیام نکرد، با این‌حال سال 86 در حکمی به سمت مشاورت سیاسی رهبری منصوب شد.

امامان جمعه چپ‌گرای منصوب رهبری چه کسانی بودند؟

علاوه بر این، نگاهی به ائمه جمعه و نمایندگان ولی‌فقیه در استانها نشان می‌دهد آیت‌الله خامنه‌ای مشی خاصی را در پیش گرفته‌اند که میدان دادن به سلایق مختلف است. هرچند اکثریت نمایندگان ولی فقیه گرایش خاص سیاسی ندارند اما از جمله افراد چپ‌گرا که نماینده‌ ولی فقیه شدند آیت‌الله نورمفیدی استان گلستان، مرحوم طاهری اصفهانی استان اصفهان(شخصی که در جلسه خبرگان ۶۸ به آیت‌الله خامنه‌ای رای نداد)، مرحوم محمد صدوقی امام جمعه یزد، حجت‌الاسلام دعاگو امام جمعه شمیران و... .

مجمع نشینانی از جنس اصلاحات

البته انتصاب چپ‌ها در دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای منحصر به اعضای مجمع روحانیون مبارز نبود. اعضای منتخب مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی آیت‌الله خامنه‌ای برای عضویت در سال ۶۸ به این قرار است: مهدوی‌کنی، یوسف صانعی، سیداحمد خمینی، سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها، محمدعلی موحدی کرمانی، حسن صانعی، محمدرضا توسلی، عبدالله نوری و میرحسین موسوی". علاوه بر انتصاب موسوی خوئینی‌ها، شیخ حسن صانعی، یوسف صانعی و مرحوم توسلی در مجمع، مشاهده می‌شود میرحسین موسوی و عبدالله نوری که چهره‌های چپ بودند در این نهاد حضور داشتند و وزنه به سمت اصلاح‌طلبان بود.

در ادوار بعدی مجمع تشخیص مصلحت نظام چهره‌های جدید جریان اصلاحات مانند غلامرضا آقازاده، بیژن نامدار زنگنه، محمد هاشمی، محسن نوربخش، محمدرضا عارف، مجید انصاری، محمد صدر و... از طرف رهبری منصوب بودند و هستند.

با نگاهی به روند همکاری چپ‌ها و اصلاح‌طلبان با رهبر معظم انقلاب، مشخص می‌شود که ایشان نه تنها چپ‌ها را از صحنه سیاسی کشور حذف نکردند بلکه آنها را در مسئولیت‌های مختلف جای داد و اگر بین جناح اصلاح‌طلب و نظام فاصله‌ای افتاده ناشی از اقدامات خود این جریان بود نه شخص رهبری.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.