حجت الاسلام سید محمود علوی با بیان این که راهکارها و راهبردهای امنیتی در معرض فکر و اندیشه صاحب نظران علوم مختلف قرار می‌گیرد ، افزود : امروزه مقوله امنیت صرفاً حرفه یا فن نیست و همچون مسئله مدیریت به علم تبدیل شده است و فعالان حوزه امنیت باید از افکار صاحب نظران بهره‌برداری کنند .

   وزیر اطلاعات برای همکاری بیشتر با حوزه علمیه با هدف تشخیص احکام مبتلابه جامعه اطلاعاتی اعلام آمادگی کرد و با بیان این که دستگاه اطلاعاتی نظام جمهوری اسلامی ایران موظف به شناخت احکام شرعی است گفت : وزارت اطلاعات نمی‌تواند برای برقراری امنیت به هر اقدامی دست بزند و خود را از احکام دین مستثنی بداند و مرتکب معصیت شود .

 علوی با اشاره به آیات الهی و روایاتی از معصومین علیهم السلام در باره لزوم رعایت مسائل شرعی و مکارم اخلاق خاطر نشان کرد : انجام محرمات با هدف رسیدن به اهداف ، محکوم به شکست است و اگر بخواهیم به پیروزی و موفقیت دست یابیم باید احکام شرع ، قانون و اخلاق را رعایت کنیم .

   وزیر اطلاعات بر ضرورت حفظ و صیانت از حق الناس گفت : اقدامات اطلاعاتی نیز برای حفظ امنیت حکومت و حقوق مردم است و شناخت آسیب‌ها و احکام شرعی متناسب با آنها وظیفه دست‌اندرکاران دستگاه اطلاعاتی نیست و بیان احکام وظیفه حوزه‌های علمیه است .

   علوی با اشاره به این که با مسائل و موضوعات نوپدید در عرصه اطلاعاتی مواجهیم و در این راستا نیازمند اقدامات استنباطی در زمینه فعالیت های امنیتی به صورت دائمی هستیم افزود : مرزهای اقدامات اطلاعاتی و حقوق و اختیارات شرعی آن را حوزه علمیه باید مشخص و ریل گذاری کند . 

وزیر اطلاعات در بخش دیگری از سخنانش گفت : دستگاه اطلاعاتی علاوه بر فقه نیازمند فلسفه اطلاعاتی است تا حکمت و چرایی احکام نیز مشخص شود .

علوی گفت : فقه اطلاعاتی قابلیت تبدیل شدن به رشته علمی را دارد و میتواند به عنوان درس خارج فقه تدریس شود و احکام آن استخراج و تجمیع شود .

وزیر اطلاعات همچنین با اشاره به عرفان‌های نوظهور و دین‌گریزی در برخی مناطق افزود: دستگاه اطلاعاتی متوجه فعالیت این گروه‌ها است اما تدبیر این مسائل‌، مباحثه و ترویج عقاید حقه وظیفه علمای دین است و وزارت اطلاعات همکاری لازم را در این زمینه خواهد داشت .

   در این همایش آیت‌الله علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و تعدادی از اندیشمندان و پژوهشگران به بیان دیدگاه‌های خود در باره فقه اطلاعاتی پرداختند .

در حاشیه این همایش نیز ۶ کمیسیون تخصصی با عنوان ۱- فلسفه فقه اطلاعاتی چیستی و چرایی ؛ ۲- مبانی معرفتی و روشی فقه اطلاعات ؛ ۳- تاریخ تحول فقه اطلاعات ؛ ۴-بایسته های فقه اطلاعات ؛ ۵-فقه اطلاعات و گفتمان ولایت فقیه ؛ ۶- فقه اطلاعات و حقوق بشر برگزار شد .

همچنین از ۱۳۰ مقاله علمی پژوهشی که به دبرخانه همایش فقه اطلاعاتی ارائه و پذیرفته شد ، ۶ مقاله برتر شناخته شد و از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.