خبرگزاری فرانسه گزارش داد، این انتخابات در حالی برگزار شده که رقابت میان دو حزب صورت می‌گیرد که از زمان استقلال این کشور از انگلیس در راس قدرت هستند.

بیش از ۳.۱ میلیون نفر برای حضور در این رای گیری ثبت نام کرده‌اند؛ حوزه‌های رای‌گیری در ساعت ۷ صبح به وقت محلی باز شده و در ساعت ۱۸ به وقت محلی هم بسته می‌شوند.

انتخابات ریاست جمهوری در سیرالئون به عنوان یکی از کشورهای غرب آفریقا در پی شیوع بیماری ابولا در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در حالی برگزار می‌شود که اقتصاد آن به شدت سقوط کرده و نرخ کالاها به دلیل غیبت طولانی سرمایه گذارهای خارجی بالا رفته است.

محمد کانته، کمیسیونر ارشد کمیسیون ملی انتخابات گفت: ما آماده‌ایم. ما ملزم به اجرای انتخاباتی معتبر هستیم. تمامی اوراق رای‌گیری در حوزه‌ها توزیع شده است.

انتظار می‌رود که بخشی از شمارش رای‌گیری ظرف ۴۸ ساعت صورت گیرد و نتایج نهایی در دو هفته اعلام شود.

"رنست بای کوروما"، رئیس‌جمهور وقت کشور سیرالئون از سپتامبر ۲۰۰۷ به مدت دو دوره ۵ ساله، تاکنون که نمی‌توانست برای بار دیگر نامزد انتخابات شود، "سامورا کامارا"، از حزب حاکم "کنگره همه مردم" را که به دنبال ادامه راه کنونی در این کشور است، به عنوان جایگزین خود معرفی کرده است.

حزب اپوزیسیون "مردم" نیز جولیوس بیو را که در ۲۰۱۲ از رئیس جمهوری کنونی شکست خورد، نامزد خودش معرفی کرده است.

دو حزب نام برده از زمان استقلال این کشور غرب آفریقا از انگلیس در سال ۱۹۶۱ به صورت متناوب بر آن حکمرانی کرده‌اند.

ائتلاف بزرگ ملی به رهبری "کاندی یومکلا"، دیپلمات سابق سازمان ملل امیدوار است که رای‌دهندگان تحصیل کرده و جوانتر این سیستم دو حزبی را در کشور تغییر دهند.

ناظرانی از اتحادیه آفریقا، جامعه اقتصادی کشورهای حوزه غرب آفریقا موسوم به اکوواس، اتحادیه اروپا و کشورهای مشترک‌المنافع انگلیس بر این انتخابات نظارت دارند که علاوه بر تعیین رئیس جمهوری برای انتخاب اعضای جدید پارلمان و شوراهای محلی نیز است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.