لولوة الخاطر، سخنگوی وزارت خارجه قطر در گفت‌وگو با الشرق تاکید کرد، دنیا می‌داند که بحران دوحه کوچک نیست و قطر در قانع کردن افکار عمومی و سازمان‌ها بر اینکه موضعش عادلانه بوده، موفق عمل کرده است.

الخاطر گفت، استراتژی قطر از تعامل با نهادها و دوری از منفعل شدنها، توهین و بد جلوه دادن واقعیت‌ها نشات می‌گیرد. حمله علیه این کشور از فوریه ۲۰۱۷ آغاز شد و کشورهای محاصره‌کننده از مراکز پژوهش‌های حاشیه‌ای و ایدئولوژی غرب برای مخدوش کردن چهره قطر کمک گرفتند.

وی افزود، اظهارات قطر کاملا به دور از دوگانگی است برعکس کشورهای محاصره کننده که از سویی مانع از روند سیاسی و دیپلماتیک بحران کنونی شده و از سوی دیگر به تاکتیک‌های دیگر متوسل می‌شوند تا این بحران را عمیق‌تر کنند.

الخاطر ادامه داد، دوحه از زمان آغاز بحران در همه مواضع باتدبیر و عاقلانه عمل کرده و نقش رسانه‌ها بسیار مهم است زیرا تناقض‌های کشورهای محاصره‌کننده را فاش می‌کند.

وی در ارتباط با تلاش عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کوچک نشان دادن بحران دوحه گفت، چگونه این بحران کوچک است در حالی که بخش بیشتری از سخنان الجبیر در پارلمان اروپا به این مساله برمی‌گشت.

الخاطر تاکید کرد، روابط دوحه با کشورهای خارجی پس از محاصره گسترش یافته است.

سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت: موضع این کشور از همان ابتدا به موضوع احترام گذاشتن به میانجی‌گری کویت ثابت است و به صورت عملی در برخی مسائل چه در سطح سیاسی و چه مردمی آن را عملی کرده است.

این دیپلمات قطری از نقش مهم امیر کویت قدردانی کرد و از کشورهای محاصره‌کننده خواست موضع اخیر خود در نشست ژنو پیرامون این میانجی‌گری را به واقعیت تبدیل و آن را احیا کنند و در این باره گامی به جلو بردارند.

الخاطر تاکید کرد، ۱۳ درخواست کشورهای محاصره‌کننده تنها سنگ‌اندازی است و زمان این درخواست‌ها سرآمده اما رهبران این کشورها همچنان آنها را تکرار می‌کنند و قطر هم آنها را جدی نمی‌گیرد.

وی درخصوص روابط قطر با ایران گفت: قطر بدون اینکه منافع مستقیم قطر در میان باشد، سفیرش را از ایران فراخواند، پس از آن ناگهان غافلگیر شدیم که کسانی که درها را به رویمان بستند همان کسانی هستند که ما به خاطر آنها روابط خود با ایران را قطع کردیم و کسی که بار دیگر درها را باز می‌کند همان کسی است دوحه با آن روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده است.

وی افزود: قطر در سیاست‌های بین‌المللی کارآمد و معقول عمل می‌کند و منفعل نیست، سیاست انفعالی و سیاست واکنش‌ها متاسفانه همان است که از کشورهای مجاور می‌بینیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.