خبرگزاری فرانسه گزارش داد، پی‌یر موسکوویچ- کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا-  گفت: این کمیسیون اروپایی به عنوان بازوی اجرایی نیرومند اتحادیه اروپا قضاوت‌های سخت گیرانه‌ای را در خصوص گزارش‌های اقتصادی کشورهای عضو خواهد داشت. برای نخستین بار، این کمیسیون بر روی موضوع سیاست های مالیاتی تهاجمی کشورهای بلژیک، مجارستان، ایرلند، لوکزامبورگ، مالت و هلند تاکید دارد. این کشورها با شیوه های خود، عدالت و زمین بازی در بازارهای داخلی اتحادیه را بر هم زده‌اند و بار مالیاتی مالیات دهندگان اروپایی را بیشتر کرده اند.

بسیاری از کشورهایی که آماج حملات موسکوویچ قرار گرفتند، میزبان شرکت های چند ملیتی هستند و با ارایه پیشنهادهای مالیاتی ویژه به شرکت‌هایی چون گوگل، اپل و فیس بوک کمک کرده‌اند سود خود را از نقاط دیگر به این کشورها منتقل کنند و از پرداخت مالیات‌های با مبالغ بالایی که باید بپردازند، سرباز بزنند.

در ماه ژانویه نیز وزیر دارایی سابق فرانسه از کشورهای ایرلند، هلند، لوکزامبورگ، مالت و قبرس به عنوان سیاه چاله نام برده بود و وعده داد فشارها بر آنها را برای تغییر منش خود تشدید کند. اضافه شدن نام مجارستان به فهرست موسکوویچ می تواند باعث تشدید بیشتر در روابط بوداپست و بروکسل شود که بر سر مسائلی چون مهاجرت و حاکمیت قانون با هم اختلاف دارند.

موسکویچ افزود: در عین حال که از اقدامات اخیر برخی از این کشورها برای تطبیق سیستم مالیاتی خود با قوانین اتحادیه اروپا استقبال می‌کنیم اما واضح است کارهای بیشتری ضروری است. باید مطمئن شویم سیستم مالیاتی عادلانه به قانونی بدون استثنا در سراسر اتحادیه تبدیل شود.

انتقاد از اعضای اتحادیه اروپا پس از آن صورت می گیرد که اتحادیه اروپا لیست سیاه کشورهای غیر اروپایی متهم به پرهیز مالیاتی را منتشر کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.