یونهاپ گزارش داد، مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی اعلام کرد، وی هیچ برنامه‌ای برای کاهش تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ به خاطر دیدارش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که برای اواخر ماه آینده برنامه‌ریزی شده، ندارد.

مون در ضیافت ناهار با رهبران پنج حزب سیاسی از جمله حزب دموکراتیک و حزب اپوزیسیون آزادی کره درباره نتایج سفر دو روزه نمایندگان ویژه کره‌ جنوبی به کره شمالی گفت‌وگو کرد.

وی ادامه داد: هدف ما خلع سلاح هسته‌ای است و نمی‌توانیم تنها به دنبال عدم اشاعه و یا تعلیق برنامه هسته‌ای باشیم.

رئیس جمهور کره جنوبی تاکید کرد: خلع سلاح هسته‌ای هدف نهایی ماست اما وقوع چنین مساله‌ای در زمان کم، دشوار است. من فکر می‌کنم پیش از دستیابی به مرحله برچیده شدن کامل برنامه هسته‌ای کره شمالی، باید یک نقشه راه مشخص داشته باشیم.

اگرچه مون از نابودی کامل برنامه هسته‌ای کره شمالی صحبت می‌کند اما منتقدان وی بر این باورند که سئول تنها می‌تواند به تعلیق برنامه هسته‌ای دست یابد.

مون با بیان اینکه کره‌ جنوبی نمی‌تواند به طور یکجانبه تحریم‌ها را لغو کند گفت که وی نسبت به نگرانی‌ها مبنی بر اینکه مصالحه انجام شده ممکن است باعث تضعیف تحریم‌های یک جانبه و بین‌المللی علیه کره شمالی شود، واقف است. او گفت، تحریم‌ها و فشارهای اعمالی علیه این کشور براساس قطعنامه‌های شورای امنیت و تحریم‌های یک جانبه آمریکاست و دولت کره‌ جنوبی در موقعیتی نیست که یک جانبه این تحریم‌ها را لغو کند.

وی در ادامه گمانه‌زنی‌های موجود مبنی بر توافق محرمانه نمایندگان ویژه‌اش با کره شمالی را رد کرد و گفت: چنین توافق‌های محرمانه‌ای هرگز وجود نداشته است.

این در ادامه بر همکاری با واشنگتن برای برقراری صلح تاکید کرد و گفت: من معتقدم اگر آمریکا و کره‌ جنوبی در یک طرف قرار گیرند مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی تحقق می‌یابد.

مون جائه وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عذرخواهی برای پذیرش کیم یونگ چول یک مقام کره شمالی که متهم به دست داشتن در کشته شدن ۵۰ نفر از اتباع کره‌ جنوبی است، اعلام کرد: این اقدام یکی از تدابیر غیرقابل اجتناب برای تحقق مذاکرات بین دو کره بود.

وی گفت: من می‌خواهم شما من را درک کنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.