آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی روز چهارشنبه در درس خارج خود در مسجد اعظم اظهار کرد : در ظاهر دنیای امروز سازمان ملل و شورای امنیت و نهادهای طرفدار مظلومین و حتی گروه‌های حامی حیوانات وجود دارد، اما بر باطن دنیای امروز سه اصل زورگویی، ریاکاری و دروغ گویی در حد اعلی حاکم است.

 

این مرجع تقلید با بیان اینکه آمریکا خودش دارای سلاح‌های هسته‌ای، بمب و موشک است، ادامه داد: با این حال به ما می‌گویند چرا برای دفاع از خودتان موشک تولید کرده‌اید؛ آنها می‌گویند ما باید ضعیف باشیم تا حاکمیت آنها بر منطقه غلبه داشته باشد.

 

آیت‌الله مکارم با انتقاد از نظرات وزیر خارجه فرانسه عنوان کرد: این‌ها خودشان داعش را درست کردند و همه می‌دانند شر داعش در عراق و سوریه با حمایت ایران برطرف شد، ولی ایران و حزب الله و سوریه را متهم به تروریست بودن می‌کنند و خودشان را ضد تروریست معرفی می کنند.

 

وی با تصریح بر اینکه دنیای امروز دنیای زورگو، دروغ گو و ریاکار است، افزود: مردم دنیا یواش یواش به این وضع عادت کرده‌اند و کسی قبح و زشتی اینها را نمی‌بیند.

 

این مفسر قرآن کریم گفت: نتیجه اینکه نسبت به دنیای کنونی که گردن کلفت‌ها بر آن حاکم هستند بدبین باشیم؛ به آن خوش بین نباشیم مگر اینکه بشریت قیام کند و ملت‌ها در مقابل زورگویان بلند شوند.

 

وی در بخش دیگر با اشاره به روایتی گفت: خداوند بنده‌ای را که در خرید و فروش و ادای دین و مطالبه آن، سخت‌گیر نباشد دوست دارد.

 

آیت الله مکارم شیرازی افزود: بسیاری از مشکلات زندگی، پرونده‌های دادگستری و طلاق‌ها و کم شدن ازدواج‌ها برای سختگیری افراد است که در مواردی با توجیه حق گرفتنی است هم انجام می‌شود.

 

این مرجع تقلید تصریح کرد: به خصوص این مسئله در ازدواج‌ها وجود دارد؛ شهرهایی وجود دارند که دختران زیادی دارد، ولی به علت سخت‌گیری طرفین، نتوانسته‌اند ازدواج کنند.

تفاوت برخورد دولت ایران و کانادا با وجوهات شرعی

 

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به ایام عید گفت: برخی بر سر رنگ لباس، نوع غذا، مقصد مسافرت و ... جنجال درست می‌کنند در حالی که سخت نباید در زندگی بگیریم، زیرا «سخت می‌گیرد جهان بر مردمان سختگیر».

 

این مفسر قرآن با بیان اینکه بسیاری از طلاق‌ها و جنایات و قتل‌ها ناشی از این صفت ناپسند است اظهار کرد: متاسفانه در ادارات نیز این سخت‌گیری‌ها وجود دارد و کاغذبازی‌های زیادی در مسیر کارهای صنعتی و مجوزهای ایجاد کارخانه و تولید شغل و ... انجام می‌شود.

 

وی افزود: برخی از دنیا رفته‌اند، ولی مالیات بر وجوهات تخصیص یافته از ارث میت را نیز می‌گیرند؛ این در صورتی است که در کانادا کسی می‌خواست وجوهات برای ما بفرستد، ولی دولت کانادا کل مبلغ وجوهات را به عنوان مالیات حساب کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.