عباس آخوندی در مراسم امضای قرارداد سرمایه‌گذاری چین در راه‌آهن شیراز به بوشهر تصریح کرد: ما در طول سال‌های گذشته یک برنامه‌ریزی کلان برای توسعه شبکه ریلی داشته‌ایم که خوشبختانه تعدادی از اولویت‌ها به مرحله‌ی بهره‌برداری رسیده و کار در دیگر پروژه‌ها با قدرت ادامه دارد.

به گفته وی، راه‌آهن شیراز به بوشهر با توجه به نقش کلیدی که در تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب کشور دارد می‌تواند در حوزه جابه‌جایی مسافران نقشی قابل توجه ایفا کند و با اتصال به شبکه دریایی کشور از نظر اقتصادی نیز نقشی مهم داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که توسعه ریل می‌تواند بسیاری از هزینه‌ها را کاهش دهد، گفت: با افزایش نقش قطار میزان مصرف سوخت کاهش یافته و اهداف حفظ محیط زیست کشور با قدرت بیشتری پیگیری می‌شود. از سوی دیگر میزان تلفات جاده‌ای نیز با بالا رفتن تقاضا برای سفرهای ریلی کاهش خواهد یافت از این‌رو توسعه ریلی برای ما اهمیت زیادی دارد.

آخوندی با اشاره به مصوبه جدید مجلس در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های عمرانی، اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته یکی از مشکلاتی که داشتیم بحث تامین سهم ۱۵ درصدی ایران در پروژه‌های عمرانی بود با مصوبه‌ای که اخیرا در مجلس شورای اسلامی انجام شده و در بودجه سال ۱۳۹۷ اجرایی می‌شود، ایران می‌تواند سهم آورده خود را از طریق منابع صندوق توسعه ملی تامین کند که این موضوع به شکل قابل توجهی به پیگیری پروژه‌های عمرانی بزرگ کمک خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: با استفاده از این مصوبه و با نهایی شدن مذاکراتی که ایران با کشورهای خارجی دارد مانند تجربه توافق‌نامه امروز می‌توان انتظار داشت که تامین مالی بسیاری از پروژه‌ها با سرعت بیشتری نهایی شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.