وزیر خارجه چین در این نشست به خبرنگاران داخلی و خارجی گفت کاهش تنش ها در این منطقه چشمگیر است و چین از همکاری های فزاینده دو کره و گفت و گوی مستقیم آمریکا و کره شمالی در زودترین زمان ممکن استقبال می کند.

 وزیر خارجه چین گفت که ظاهرا کره شمالی آزمایش جدیدی انجام نداده و آمریکا و کره جنوبی فعلا رزمایشی برگزار نکرده اند و این نشانه ای از توقف اقدامات دو کشور است که باعث شده است شرایط برای گفت و گوها آماده شود.

وی گفت تاریخ نشان داده است همیشه در چنین مواقعی ابرهای اختلاف بر منطقه سایه انداخته است و لذا باید طرفین فورا از این فرصت برای حل مساله با مذاکره و به شکل صلح آمیز، استفاده کنند.

&#۳۹;وانگ یی&#۳۹; نیز مانند سخنگوی کنگره ملی خلق چین در ارتباط با نظریه تهدید چین از سوی برخی کشورها گفت این موضوعات در زمره استانداردهای دوگانه است و چین برای دیگران تهدید نیست.

وی درباره دریای جنوبی نیز خاطر نشان کرد پکن خود را متعهد به حراست از صلح و ثبات این منطقه می داند. 

سخنگوی اولین نشست سیزدهمین کنگره ملی خلق چین هم در این نشست در ارتباط با نظریه تهدید چین گفت این کشور هرگز به دنبال استفاده از الگوهای خارجی وارداتی برای رشد و توسعه نیست و الگوی چینی را نیز به دیگر کشورها صادر نمی کند. 

&#۳۹;جانگ یه سویی&#۳۹; در مصاحبه با خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن گفت: ما برای این منظور بدون کپی برداری از دیگران مسیر منحصر بفرد چین را دنبال می کنیم.

وی تاکید کرد استفاده از الگوی دیگران برای توسعه یک کشور اصولا قابل قبول نیست زیرا هیچ کشوری نمی تواند بگوید دارای یک الگوی کامل است که برای دیگران قابل استفاده است.

وی گفت: ما اصلا نمی خواهیم نظم تازه ای را جایگزین نظم موجود کنیم و برعکس تلاش زیادی برای حراست از آن کرده ایم.

او همچنین در بخش دیگری از مصاحبه درباره حفاظت از شرکت های خارجی در چین گفت که در حال تنظیم و تصویب قانون جدیدی در کنگره هستیم که هدف آن حراست از سرمایه های خارجی و بهتر کردن زمینه کار برای شرکت های خارجی است.

وی گفت: آزادسازی تجارت، تسهیل در سرمایه گذاری خارجی و هموار کردن زمینه برای دسترسی آسانتر خارجیان به عرصه های مختلف کار و تجارت در چین از اهم موضوعات این قانون است.

بر اساس آنچه اعلام شده است در این دور از اجلاس سالانه کنگره که پنج روز بیشتر از دفعات قبل است، ۲۰ قانون جدید و اصلاح شده معرفی خواهد شد.

یکی از آنها قانون جدید ایجاد ارگان نظارتی مبارزه با فساد است که شبکه ای نظارتی برای مقابله با فساد در استان ها، شهرها و مناطق خودمختار در سراسر کشور ایجاد می کند و قرار است در این اجلاس تصویب شود.

چین قصد دارد یک نوع شبکه، رهبری و مدیریت واحد ایجاد کند که بتواند بر همه ارگان های سراسر کشور در هر سطوحی که باشند در زمینه مقابله با فساد مالی نظارت کند.

رسیدگی به گزارش کار دولت، اصلاح قانون اساسی، تعیین مسئولان و معاونان ارگان های دولتی، تعیین کادر هیات رییسه مجلس و اصلاح نهادهای دولتی از جمله دستور کارهای کنگره است که اجلاس آن تا روز ۲۰ مارس ادامه می یابد.

&#۳۹;وانگ یی&#۳۹; وزیر خارجه چین درباره رویدادهای مهم سال جاری میلادی هم گفت برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، نشست چین و آفریقا، اکسپو در شرق چین و برگزاری مجمع آسیایی بوآوو از اهم اقدامات دیپلماتیک سال ۲۰۱۸ میلادی است.

وی روابط با &#۳۹;آ.سه.آن&#۳۹; را نیز مورد توجه قرار داد و در مصاحبه اش گفت در سال جاری میلادی همکاری با این اتحادیه آسیای جنوب شرقی که اکنون راهبردی و مشارکتی است، تقویت خواهد شد.

وی درباره اینکه چین می خواهد جای آمریکا را بگیرد گفت که ما در مسیر مدرن سازی و نوگرایی کشور راه طولانی در پیش داریم و نمی خواهیم بجای آمریکا قرار گیریم.

او در باره روسیه نیز گفت همکاری ها با روسیه بسیار خوب است و همیشه فضایی برای بهتر شدن مناسبات برای دو طرف وجود دارد و مردم روسیه در انتخابات ریاست جمهوری بهترین گزینه را انتخاب خواهند کرد.

وزیر خارجه خواستار بهبود روابط با ژاپن شد و گفت دو کشور نباید یکدیگر را تهدید بدانند بلکه باید از منظر شریک با همکاری مناسبات را بهبود بخشند.

او در باره ارتباط با اروپا گفت روابط با این قاره در سال جاری میلادی قوی تر خواهد شد البته طرفین باید در مسیر توسعه مناسبات برخی اختلافات را با درایت و با صبوری حل و فصل کنند و با گشاده رویی به حل اختلافات مبادرت ورزند زیرا دو طرف در قبال توسعه تجارت جهانی و رشد اقتصادی مسئولیت بزرگی دارند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.