عکاظ گزارش داد، صد و چهل و نهمین نشست اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه روز چهارشنبه به ریاست عربستان در قاهره برگزار شد.

وزرای خارجه کشورهای عربی در بیانیه پایانی این نشست مدعی شدند که دخالت‌های ایران در منطقه عربی خشم ما را برانگیخته است و حمایت موشکی ایران از حوثی‌ها باعث تعرض آشکار به عربستان شده است.

در ادامه این بیانیه، وزرای خارجه کشورهای عربی آنچه را که اشغال جزایر سه‌گانه (تنب کوچک، تنب بزرگ، ابوموسی) توسط ایران خواندند، محکوم کردند و مدعی شدند که ایران حاکمیت امارات را نقض کرده است و این امر موجب ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه شده و امنیت و صلح و بین‌المللی را تهدید می‌کند.

آنها همچنین با طرح این ادعا که امارات بر جزایر سه‌گانه (تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی) حاکمیت مطلق دارد و برای بازپس‌گیری حق خود از راه‌های مسالمت‌آمیز وارد شده است، شهرک‌سازی ایران در جزایر سه‌گانه را محکوم کردند.

وزرای خارجه عربی همچنین مواضع برخی کشورهای حامی جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند.

صد و چهل و نهمین نشست اتحادیه عرب در سطح نمایندگان نیز روز یکشنبه به ریاست عبدالرحمن بن ابراهیم الرسی، نماینده وزارت خارجه عربستان در امور بین الملل برگزار شد.

نماینده وزارت خارجه عربستان در این نشست با اشاره به این‌که «ریاض در مدت ریاست شورای وزیران تلاش دارد همکاری مشترک عربی را گسترش دهد»، مدعی شد: تحقق صلح و ثبات در منطقه نیازمند توقف سیاست‌های توسعه‌طلبانه ایران و عدم دخالت آن در امور داخلی کشورهای عربی است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که «عربستان از دولت (مستعفی) یمن در مقابله با حوثی‌ها حمایت می‌کند و به آن کمک‌های بشر دوستانه می‌کند»، گفت: چالش‌های بزرگی که کشورهای عربی با آن‌ها روبرو هستند باعث نمی‌شود که ما مساله اصلی یعنی مساله فلسطین را فراموش کنیم.

موضوع دخالت ایران در کشورهای عربی درحالی مطرح می شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می کنند جمهوری اسلامی ایران هیچگونه دخالتی در امور داخلی دیگر کشورها ندارد و خواهان صلح،ثبات و امنیت در منطقه است. حضور ایران در برخی کشورهای عربی مستشاری بوده و به درخواست قانونی دولت آنها است.

بهرام قاسمی در آخرین واکنش خود در رابطه با حمایت تسلیحاتی ایران از یمن  باتاکید بر اینکه ایران هیچ نقشی در بحران یمن ندارد، گفت: این بحران با تجاوز سعودی‌ها آغاز شد و همچنان به کمک تسلیحات فرانسوی و برخی دیگر از کشورهای فرامنطقه‌ای ادامه دارد و این امر باعث کشته، مجروح شدن و آواره شدن صدها هزار یمنی شده است از دیگر سو در پی این تجاوز تمامی ساختارهای اولیه در یمن ویران شده و مردم این منطقه با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند. مقامات برخی از کشورها هنگامی که نمی‌توانند پاسخگوی افکار عمومی و نخبگان جامعه خود در چرایی صدور انبوهی از تسلیحات مدرن به کشورهای متجاوز در منطقه باشند به فرافکنی پرداخته و دیگران را در ایجاد بحران‌ها در منطقه متهم می‌کنند. آنها به جای پاسخگویی و شفاف سخن گفتن، پیرامون چرایی صدور تسلیحات و ارائه دیگر کمک‌ها به متجاوزین از جمله عربستان از شیوه فرار به جلو استفاده می‌کنند و دیگران را در این زمینه متهم می‌کنند. ایران بارها مواضع خود را پیرامون کشور یمن و بحرانی که متجاوزان در آن به وجود آورده‌اند اعلام کرده است. ایران هیچگونه سلاحی در یمن ندارد و همگان می‌دانند که یمن در محاصره کامل متجاوزان قرار دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: ما به مقامات این کشورها توصیه می‌کنیم به جای این گفتار ناصحیح و برداشت‌های نادرست و غلط از اوضاع منطقه با پیروی از یک واقع‌بینی و درک درست از واقعیت‌های موجود در منطقه در مسیر کمک به پایان تجاوز و بازگشت آرامش، ثبات و امنیت در منطقه قدم بردارند و متجاوزان را از تجاوزهای سبعانه خود باز دارند. این مقامات باید از تاریخ و حوادث گذشته منطقه درس بگیرند و بر اساس این عبرت‌ها و تجربیات اقدام به اتخاذ موضع و رفتار در مورد مسائل منطقه کنند.

مقامات عربی و اماراتی قبل از این نیز چندین بار مدعی اشغال جزایر سه گانه(تنب کوچک،تنب بزرگ و ابوموسی) از سوی ایران شده بودند که مقامات ایرانی در واکنش به آن‌ها تاکید کرده‌اند که جزایر سه‌گانه ایرانی بوده و ایرانی خواهد ماند و تکرار دروغ و ادعا در این‌باره واقعیات تاریخی را تغییر نمی‌دهد و این جزایر جزو لاینفک جمهوری اسلامی ایران است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.