نوزاد رسول، عضو پارلمان عراق از فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان با اعلام این مطلب به رسانه‌های کرد عراق گفت: توافقاتی بین دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان برای صادرات نفت از خط لوله اقلیم کردستان عراق صورت گرفته و اقلیم کردستان اعلام آمادگی کرده است تا نفتی که قرار است از طریق تانکر روانه ایران و از مسیر جمهوری اسلامی ایران روانه بازارهای جهانی شود را از طریق خط لوله نفتی اقلیم کردستان عراق صادر کند.

وی افزود: براساس آنچه توافق شده است و در پی اعلام نخست وزیر عراق مبنی بر بازگشایی فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه بزودی این فرودگاه‌ها بازگشایی و پروازهای بین‌المللی به آنها انجام خواهد شد.

به گفته این عضو کرد پارلمان عراق، حقوق کارکنان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت در اقلیم کردستان عراق قبل از عید نوروز پرداخت خواهد شد و پرداخت حقوق سایر کارکنان در بقیه وزارتخانه‌ها منوط به توافق نفتی اربیل و بغداد است.

وی نحوه توزیع حقوق کارکنان را در اقلیم مهم توصیف و اعلام کرد، باید به مکانیزمی برای توزیع حقوق دست یابیم تا حقوق کارکنان در تنش‌های سیاسی بین دو طرف پایمال نشود. برای این کار می‌توان کمیته‌ای را تعیین کرد تا توزیع حقوق را سرپرستی کند.

نوزاد رسول در پاسخ به این سوال که مردم اقلیم کردستان عراق چرا برای دریافت حقوق خود به بغداد پناه می‌برند، اظهار داشت: شرم‌آور است که مردم اقلیم کردستان عراق برای دریافت حقوق خویش به بغداد پناه ببرند، چراکه بهبود وضعیت معیشیتی مردم وظیفه اصلی دولت اقلیم کردستان عراق است. از این رو پناه بردن مردم به بغداد نشان از کمبودهای جدی در سیستم حکمرانی اقلیم کردستان عراق است به نحوی که شایسته تامین حقوق مردم نیست و نکته دیگر در این خصوص این است که اقلیم کردستان عراق توان سیاسی لازم را در بغداد برای دفاع از حقوق مردم اقلیم ندارد که این هم به تنش و بحران در میان گروه‌های کرد عراقی برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: بعد از باقی نماندن جلال طالبانی در مسند قدرت در عراق جایگاه سیاسی کردها در کشور بسیار ضعیف شد و کردها در اوج ضعف و ناتوانی ظاهر شدند، آنچه اکنون ما در بغداد می‌بینیم ضعف سیاسی کرد است که برآمده از تنش‌های سیاسی بین گروه‌های کرد عراقی است و همزمان مردم اقلیم نیز از همدیگر دور شده و به دولت اقلیم دیگر اعتماد لازم را ندارند.

این نماینده کرد در پارلمان عراق  افزود: دولت اقلیم کردستان عراق با پرداخت سه ماه یکبار حقوق و آن هم به شکل نصف و نیمه عملا در تلاش برای ایجاد دو طیف طبقاتی است، طیفی که ضعیف و شکننده است و طیفی هم که مسؤولین هستند و بسان فرعون زندگی می‌کنند.

نوزاد رسول راهکار بازگشت کردها به صحنه سیاسی عراق را مبارزه جدی با فساد مالی و بازگرداندن اعتماد مردم به دولت و حاکمیت دانست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.