«پیتر وستمکات» (Peter Westmacott) دیپلمات بازنشسته انگلیس درباره اهمیت برجام اظهار داشت: این‌یک توافق بسیار مهم است و اگرچه نواقصی دارد اما باید توجه داشت که در هیچ مذاکره‌ای شما به صد در صد خواسته‌های خود نمی‌رسید و این خاصیت مذاکره و دیپلماسی است. 

وی افزود: همیشه به آمریکایی‌هایی که به خاطر حمایت من از برجام انتقاد می‌کنند، گفته‌ام این توافق کم نقص ترین روش برای جلوگیری از اتمی شدن ایران است، بی‌نقص نیست ولی از خیلی جایگزین‌های دیگر بهتر است.

وستمکات بیان داشت: همه امضاکنندگان برجام سعی می‌کنند توانایی‌های خود را برای تداوم برجام منسجم کنند. البته آن‌طور که انتظار می‌رفت برجام به بهبود وضع اقتصادی ایران کمک نکرد؛ دلیل آن به‌طور مشخص تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا بوده است. 

وی با اشاره به بهانه‌تراشی‌های واشنگتن درباره بند غروب برجام و لفاظی های دونالد ترامپ در این باره اظهار داشت: اولویت ما (اروپا) این است که همین سند امضاشده با موفقیت اجرا شود. البته ترامپ دیدگاه متفاوتی نسبت به اروپا دارد اما به نظر من هیچ راهی برای مذاکره دوباره بر سر برجام وجود ندارد.

این دیپلمات انگلیسی در مورد نظر «عباس عراقچی» معاون امور سیاسی وزیرامورخارجه کشورمان که هفته گذشته در اندیشکده چتم هاوس گفته بود سخنان عمومی مقامات آمریکایی در مذمت برجام به معنی نقض صریح متن آن است بیان داشت: این نظر آقای عراقچی است و البته در آمریکا هم نظرات دیگری هست که ایران زیاد پایبند به برجام نبوده و مثلاً در زمینهٔ غنی‌سازی یا واردکردن کیک زرد از خارج و رآکتور اراک تخلفاتی داشته است. اما ما در انگلیس معتقد هستیم که ایران کاملاً به تعهدات خود پایبند بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز آن را به‌دفعات تائید کرده است. 

وستمکات اضافه کرد: سخنان ترامپ با توجه به وضعیت داخلی آمریکا جای تعجب ندارد. ترامپ در عمل برجام را نقض یا پاره نکرده است، بلکه یک سری چالش‌هایی در برابر آن قرار داده است. حال ما امضاکنندگان دیگر این معاهده باید ببینیم برای بهتر شدن اوضاع چه‌کاری می‌توانیم صورت دهیم. 

وی در پاسخ به این سئوال که ارزیابی وی از پیامدهای ناشی از عدم تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای از سوی واشنگتن چیست؟ گفت: تا ماه «می» هنوز زمان هست که کاخ سفید بیشتر روی این مساله فکر کند و قدرت‌های اروپایی بیندیشند که چه‌کاری از دستشان ساخته است. 

وی گفت: اتحادیه اروپا نیز [برای تغییر دادن نظر ترامپ] کارهایی می‌تواند صورت دهد، ضمن اینکه فعالیت‌هایی در داخل کنگره آمریکا نیز در جریان است. 

سفیر پیشین انگلیس ادامه داد: کنگره آمریکا می‌تواند با مصوبه‌ای به ترامپ این اطمینان را بدهد که ایران پس از پایان مهلت‌های برجام هنوز نخواهد توانست به سمت سلاح اتمی برود. در صورت چنین اتفاقی ترامپ قانع خواهد شد که برجام را ادامه دهد. 

این دیپلمات انگلیسی سپس بیان کرد: در واشنگتن افرادی را می‌شناسم که به من خاطرجمعی داده‌اند که ترامپ قصد ندارد برجام را باطل کند بلکه سعی دارد آن را تقویت کند.

وی با اشاره به اینکه در داخل ایران برخی معتقدند ترامپ می‌خواهد برجام را پاره کند، افزود: اما واقعیت این است که اگر او چنین قصدی را داشت لزومی نداشت که از راه‌هایی برای تقویت آن حرف بزند. البته ما نمی‌دانیم که ترامپ چه تصمیمی خواهد گرفت بااین‌حال طبیعی است که تلاشمان را تا ماه می ادامه دهیم. 

سفیر پیشین انگلیس در پاسخ به این سوال که در صورت خروج آمریکا از برجام، آیا انگلیس نیز از این تصمیم پیروی خواهد کرد گفت: نمی‌توانم از طرف دولت انگلیس حرفی بزنم اما اگر به‌جای دولت بودم تمام تلاشم را برای حفظ برجام می‌کردم. وی گفت: اکنون زمانی نیست که فکر خود را با فرضیات مشغول کنیم. البته خارج شدن آمریکا از برجام غم‌انگیز خواهد بود و دولت انگلیس باید تلاش کند که این اتفاق نیفتد. 

خبرنگار ما در ادامه پرسید که آیا به نظر وی آمریکا توانسته موافقت و اجماع جهانی را در مورد دیدگاه‌های ترامپ کسب کند. وستمکات در پاسخ گفت: آمریکا در زمینهٔ برجام موفق به ایجاد اجماع نشده، چراکه ما و سایر امضاکنندگان برجام وقتی آن را امضا کردیم به این معنی بود که موافق این توافق هستیم. حتی در داخل آمریکا و کنگره نیز همگرایی در مورد دیدگاه‌های ترامپ وجود ندارد. 

وی همچنین خاطرنشان ساخت: این روزها دیگر در داخل واشنگتن مایلی به برهم زدن برجام وجود ندارد و حتی اسرائیل هم که به‌شدت علیه برجام در واشنگتن لابی می‌کرد نیز از فشار خود کاسته است. 

این دیپلمات انگلیسی در ادامه بیان داشت: آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که برجام ناقص است و نیاز به تکمیل دارد. البته این بدان معنی نیست که بخواهند آن را به هم بزنند و من نیز در داخل آمریکا فضایی را حس نمی‌کنم که به دنبال برهم زدن برجام باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.