غلامعلی خوشرو روز پنج شنبه در نشست شورای امنیت که درباره افغانستان و ادامه ماموریت دستیار ویژه سازمان ملل در آن کشور(یوناما) برگزار شد، افزود: براساس آخرین گزارش دبیرکل سازمان ملل، سال ۲۰۱۷ با &#۳۹;بالاترین سطح حوادث مربوط به امنیت که تاکنون ثبت شده&#۳۹; به پایان رسید. 

وی ادامه داد: موجی از حملات پیچیده مرگبار، بویژه سه حملۀ عمده در کابل با صدها تلفات، در طول ژانویه ۲۰۱۸ ادامه یافت. داعش و گروه های وابسته همچنان به اقدامات ارتجاعی خود پرداختند و درگیری میان دولت و گروه های تروریستی و افراطی در سراسر کشور ادامه داشت.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اضافه کرد: ایران از هرگونه گفت و گوی آشتی گرایانه افغان-افغان برای دستیابی به صلح پشتیبانی می کند. در این زمینه ما از شرکت در روند کابل و فرآیندهای مشابه دیگر برای رسیدن به صلح و امنیت در افغانستان استقبال کردیم.

خوشرو یادآور شد: دولت وحدت ملی افغانستان در جبهه مقدم مقابله با تروریسم، به ویژه طالبان، القاعده، داعش و وابستگان آن و همچنین سایر گروه های تروریستی و افراط گرایان و جنایتکاران قرار دارد. حمایت مداوم جامعه بین المللی از دولت افغانستان در این مبارزه و نیز حل مشکلات امنیتی، اقتصادی و سیاسی آن بسیار ضروری است.

وی تاکید کرد: تقویت همکاری منطقه ای با افغانستان یکی از اولویت ها و گامی مهم برای تحکیم صلح و بهبود وضعیت اقتصادی در منطقه است. 

نماینده ایران با قدردانی از ابتکار قزاقستان در سازماندهی و برگزاری نشست برای مشارکت منطقه ای در افغانستان و آسیای مرکزی به عنوان الگویی برای پیوند امنیت و توسعه اظهار کرد: جهان باید به وضعیت افغانستان نه به عنوان زمینه ای برای رقابت بلکه به عنوان فرصتی برای ایجاد صلح، امنیت و ثبات از طریق توسعه بنگرد. 

خوشرو تصریح کرد: رویکرد برد-برد رویکرد برای افغانستان و کشورهای همسایه آن، از جمله آسیای مرکزی همانند پیروزی جامعه بین المللی است. 

وی با یادآوری میزبانی ایران از میلیون ها پناهنده افغان در طول دهه های گذشته، خاطرنشان کرد: ایران در سال های گذشته بیش از ۳۰۰ طرح مهم توسعه ای و عمرانی به ویژه در زمینه تقویت زیرساخت های حمل و نقل، ترانزیت و تجارت با اعتباری بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در افغانستان به اجرا در آورده است.

سفیر ایران تصریح کرد: این اقدام، چشم اندازهای اقتصادی افغانستان را دگرگون کرده و به تقویت صلح و ثبات در این کشور کمک کرده است که مهمترین نمونه های این همکاری راه اندازی تسهیلات بندر چابهار و تسهیلات ترانزیت کالاهای افغانستانی از طریق بندر عباس هستند. 

خوشرو بار دیگر بر حمایت دولت جمهوری اسلامی از برقراری صلح و ثبات در افغانستان و هرگونه فرآیند افغانستان که منجر به مصالحه و صلح در افغانستان شود تاکید کرد.

وی با یادآوری روز ۲۱ مارس که روز بین المللی نوروز به رسمیت شناخته شده است، اظهار کرد: نوروز در دهها کشور از جمله افغانستان جشن گرفته می شود. نوروز به بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان الهام بخش مشترک برای آرامش و آشتی است.

نماینده ایران خاطرنشان کرد: در آستانه نوروز، می خواهم بهترین آرزوهایم را برای مردم برادر افغانستان بیان کنم، نوروزی شاد را برایشان آرزو دارم و به آن ها اطمینان می دهم که ایران در تلاش برای دستیابی به صلح و رفاه در کشورشان حمایت خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.