مرکل روز جمعه در نمایشگاهی اقتصادی در مونیخ گفت: من مایل نیستم لحن مبارزه جویانه ای اتخاذ کنم چرا که چنین کاری کمک نمی کند اما اعمال تعرفه های بیشتر اقدام خوبی نیست. این مساله روی اقتصاد - و نه فقط برای یک کشور - تاثیر خواهد داشت.

وی با هشدار درخصوص راه افتادن جنگ تجاری در نتیجه اقدام آمریکا در افزایش تعرفه واردات ، افزود: ما اطمینان داریم که این مساله در نهایت به ضرر همه خواهد بود. در چنین اقداماتی هیچ کسی در نهایت نمی تواند برنده باشد و نخواهد بود و به همین علت ما همچنان به دنبال گفت وگو خواهیم بود اما البته ما در اروپا نیز قادر به واکنش خواهیم بود.

پیش از مرکل نیز ، &#۳۹;فدریکا موگرینی&#۳۹; مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرد که اروپا وارد جنگ تجاری با آمریکا نشود و هشدار داد که جنگ تجاری برای هر دو طرف فاجعه خواهد بود.

موگرینی در همایش موسوم به &#۳۹;مجمع بروکسل&#۳۹; گفت: شاهد بحث های زیادی در آمریکا درباره تعرفه فولاد هستیم و به آن احترام می گذاریم. ما در اتحادیه اروپا هرگز سیاست های حمایت گرایانه اقتصادی نخواهیم داشت؛ این روش اروپایی نیست اما روشن است که درصورت نیاز از منافع خود دفاع خواهیم کرد.

وی افزود: برای ما روشن است که ما مشکل مازاد ظرفیت (overcapacity) داریم و مایل هستیم که به همراه آمریکا و همچنین سایر شرکا شامل کانادا، ژاپن و دیگران به رفع این مشکل بپردازیم.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه بدون توجه به هشدار کارشناسان و بنگاه‌های اقتصادی، تعرفه‌های سنگینی را بر واردات برخی فلزات از جمله فولاد و آلومینیوم اعمال کرد؛ اقدامی که می‌تواند سرآغاز یک جنگ جدید تجاری باشد.

برمبنای اعلام کاخ سفید، تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی بر واردات آلومینیوم در نظر گرفته شده است. تنها کانادا و مکزیک به علت در جریان بودن مذاکرات تجاری توافق نفتا (قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی) از این طرح مستثنی شده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.