رای الیوم گزارش داد، گروه شورشی موسوم به "جیش الاسلام" از مهمترین گروه‌های شورشی در غوطه‌شرقی پیشتر در بیانیه‌ای گفته بود، نخستین گروه از افراد مسلح بازداشت شده نزد این گروه از منطقه خارج خواهند شد. در حالی که این گروه به تعداد آنها اشاره نکرد.

در این بیانیه آمده، براساس رایزنی بین فرماندهان جیش الاسلام، سازمان ملل و گروه‌های بین‌المللی با مشارکت نمایندگان جامعه مدنی در غوطه‌شرقی توافق شد نخستین سری از عناصر هیئت تحریر الشام (النصره سابق) که در زندان‌های جیش الاسلام بودند از منطقه خارج شوند.

در بیانیه این گروه شورشی تاکید شده، این افراد در عملیات امنیتی جیش الاسلام در ۲۸ آوریل ۲۰۱۷ برای ریشه کن کردن این گروه بازداشت شدند و توافق شده بنا بر تمایلاشان به ادلب بروند.

تلویزیون رسمی سوریه تصاویری از شورشیان در یک اتوبوس را پخش کرد بدون اینکه اشاره‌ای به تعداد آنها و وابستگی‌شان به جناح یا گروه خاصی داشته باشد. تصویر آنها در گذرگاهی که دولت برای عملیات خروج تعبیه کرده بود،‌ پخش شد.

خبرنگار تلویزیون سوریه گزارش داد، این اتوبوس حامل ۱۳ فرد مسلح بود در حالی که در زیرنویس این شبکه تلویزیونی آمده بود، آنها به همراه خانواده‌هایشان از غوطه‌شرقی خارج شدند.

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه نیز خروج تعدادی از افراد مسلح در غوطه شرقی از گذرگاه الوافدین را تایید کرد.

خبرگزاری رویترز نیز در خبری آورد، گروه جیش الاسلام با خروج افراد مسلح النصره از غوطه‌شرقی به سمت ادلب موافقت کرد.

پیشنهاد شورشیان برای مذاکره با دمشق درباره جدایی از جبهه النصره

پایگاه هوایی حمیمیم به عنوان مرکز آشتی در سوریه که وابسته به وزارت دفاع روسیه است، عنوان کرد، افراد مسلح در غوطه به دمشق پیشنهاد داده‌اند درباره جدایی‌شان از النصره وارد مذاکره شوند.

سرلشکر یوری یفتشنکو، رئیس مرکز حمیمیم اعلام کرد، برخی نمایندگان گروه‌های شورشی تلاش‌های خود را برای ارتباط با نیروهای دولت سوریه و مرکز حمیمیم برای بررسی موضوع جدایی‌شان از النصره که یک گروه تروریستی ممنوعه است، بیشتر کرده‌اند.

این افسر روس به وضعیت غوطه‌شرقی که همچنان پیچیده است، اشاره کرد و گفت: هنوز یک غیرنظامی هم نتوانسته طی ۲۴ ساعت گذشته غوطه را ترک کند و این به دلیل حملات مداوم شورشیان است.

یفتشنکو افزود، گذرگاه موقت به سمت "جسرین - الملیحه" که از روز پنجشنبه باز شده برای دومین روز متوالی در روز جمعه هم باز بود تمامی عناصر زیرساخت‌ها آماده تامین فعالیت گذرگاه هستند و مرکز پزشکی برای پاسخگویی به نیازهای فوری و اتوبوس‌ها برای انتقال غیرنظامیان به اماکن امن آماده هستند.

رئیس این مرکز روسی ادامه داد: تلاش‌ها برای کنترل اوضاع امنیتی در اطراف گذرگاه انسانی در نزدیکی اردوگاه الوافدین به کار گرفته شده است.

یفتشنکو تاکید کرد، نمایندگان مرکز روسی در ۹ مارس تضمین کردند کاروان انسانی مشترک بین سازمان ملل و هلال احمر سوریه به سلامت به شهر دوما در ریف دمشق وارد شود و ۷۴ تن مواد غذایی و دارویی در ۱۳ کامیون وارد این شهر شده است.

پیشتر این مرکز اعلام کرده بود، ۱۵۰۰ خانواده آماده خروج از غوطه‌شرقی دمشق هستند اما افراد مسلح مانع می‌شوند.

این مرکز افزوده بود، ارتش سوریه یک گذرگاه جدید برای خروج غیرنظامیان باز کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.