المانیتور گزارش داد، اکنون تردیدهایی در مورد اینکه آیا دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) به شرکت کانادایی بمباردیه که در حوزه ساخت و طراحی تجهیزات هواپیمایی فعالیت دارد، مجوز لازم برای فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را صادر کرده است. در صورت صحت این موضوع این نخستین مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا در دولت ترامپ خواهد بود. آن هم زمانی که تهران تلاش می‌کند تا از چالش‌های مالی مرتبط با توافق خرید هواپیما که پس از برجام به امضا رسید، عبور کند.

المانیتور  به نقل از یک منبع ایرانی نوشت که شرکت بمباردیه از وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز لازم برای فروش ۱۰ هواپیمای CRJ به شرکت هواپیمایی قشم را داده است.

این منبع گفت: ما و شرکت کانادایی در حال بررسی پیش‌نویس قرارداد هستیم، اما هنوز سندی میان دو طرف ردوبدل نشده است.

به گفته او، مجوز فروش این هواپیماها از سوی OFAC به تازگی صادر شده است.

بر اساس این گزارش، شرکت بمباردیه به درخواست المانیتور برای گفت‌وگو در این باره پاسخی نداد و یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا با اعلام اینکه این موضوع مربوط به اسناد محرمانه تجارتی این وزارتخانه است، از پاسخ به سوالی در این باره خودداری کرد.

بنابر گزارش المانیتور، در طی دو سال گذشته درخواست‌های صدور مجوز برای صادرات هواپیما به ایران در وزارت خزانه‌داری بر روی هم جمع شده است. علاوه بر شرکت کانادایی بمباردیه تعداد دیگری از شرکت‌های هواپیمایی از جمله شرکت‌های بوئینگ، ایرباس، شرکت فرانسوی ایتالیاییATR، شرکت برزیلی امپرائر و نیز شرکت هواپیمایی سوخوی روسیه با خطوط هوایی ایرانی مذاکره کرده‌اند.

بنابر قانون آمریکا، زمانی که بیش از ۱۰ درصد هواپیماهای شرکت‌های خارجی از آمریکا تامین شود، این شرکت‌ها نیاز دارند تا برای صادرات هواپیما چراغ سبز وزارت خزانه‌داری آمریکا را دریافت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.