اسپوتنیک گزارش داد، بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت: قدرت‌های حامی تروریسم در سوریه به مطرح کردن ادعاهایی مبنی بر استفاده ارتش از سلاح شیمیایی به عنوان بهانه‌ای برای سنگ اندازی جلوی پیشرفت ارتش عادت کرده و بارها از این ادعاها به عنوان ابزار فشار سیاسی علیه سوریه استفاده کرده‌اند.

 

الجعفری گفت: دولت سوریه بیش از ۱۴۰ پیام مکتوب به شورای امنیت و سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی ارائه کرده مبنی بر اینکه گروه‌های تروریستی مواد شیمیایی در اختیار دارند که کشورهای حامی آنها این مواد را در اختیارشان قرار داده‌اند اما دبیرکل سازمان ملل به عمد این اطلاعات موثق را نادیده می‌گیرد. این در حالی است که من به شخصه در جلسه علنی که چند روز پیش برگزار شد، برخی از این پیام‌ها را به اعضای شورای امنیت منتقل کردم.

 

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل همچنین از اینکه "سازمان‌های بین‌المللی تلاش‌های دمشق در محافظت از غیرنظامیان غوطه شرقی را نادیده می‌گیرند"، انتقاد کرد.

 

وی گفت: سازمان ملل سازمان خیریه نیست، مقامات ارشد آن دستور کارهای برخی کشورهای غربی را دنبال می‌کنند و این سازمان اقدامات دولت سوریه در حمایت از غیرنظامیان غوطه شرقی به ویژه ایجاد گذرگاه امن برای خروج آنها و تامین همه ملزومات اصلی زندگی ساکنان این منطقه از جمله مسکن و خدمات پزشکی را نادیده می‌گیرد.

 

الجعفری با بیان اینکه درخواست آتش‌بس همواره بعد از پیشرفت ارتش سوریه در مقابله با گروه‌های تروریستی مطرح می‌شود، افزود: دولت سوریه اتهام‌ها مبنی بر استفاده ارتش از سلاح شیمیایی را رد می‌کند و این اتهام‌ها به عنوان بهانه‌ای برای حمله نظامی به سوریه در خارج از چهارچوب شورای امنیت استفاده می‌شود.

 

وی تاکید کرد: دمشق استفاده از همه سلاح‌های کشتار جمعی از جمله مواد شیمیایی در هر زمانی، مکانی و تحت هر شرایطی را محکوم می‌کند.

 

الجعفری پیرامون نقش برخی سازمان‌های منطقه‌ای در حمایت از تروریسم در سوریه، گفت: عربستان، قطر و تعدادی از سازمان‌های غیر دولتی در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دست به تامین بودجه و حمایت از تشکیلات تروریستی و شعله‌ور ساختن بحران سوریه می‌زنند.

 

این دیپلمات سوری به عملیات نظامی ترکیه علیه نظامیان کرد در عفرین واقع در شمال غربی سوریه نیز پرداخت و آن را «تجاوز مستقیم به سوریه» توصیف کرد.

 

وی گفت، ترکیه در آغاز بحران سوریه مرزهای خود را به روی ده‌ها هزار تروریست باز کرد تا آنها وارد سوریه شوند، راه مجهز شدن به تجهیزات نظامی این گروه‌ها، تامین بودجه آنها و در اختیار داشتن مواد شیمیایی سمی را برایشان هموار کرد و در خاک خود اردوگاه‌های نظامی آموزشی برای آنها برپا کرد.

 

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در خصوص حمله ترکیه به عفرین گفت: سوریه هرگز در دفاع از یک وجب از خاک خود چه در مقابل گروه‌های تروریستی مسلح یا نیروهای نظامی ترکیه یا آمریکا یا اسرائیل کوتاه نخواهد آمد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.