به گزارش رویترز، پارلمان ایالت خودمختار کاتالونیا اعلام کرد که رأی‌ گیری برای انتخاب رئیس جدید این منطقه را تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخته است.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که دادگاه عالی اسپانیا اعلام کرد که «یوردی سانچز» (Jordi Sanchez) نامزد تصدی این پُست نمی‌تواند زندان را برای شرکت در نشست روز دوشنبه پارلمان تَرک کند.

این در حالیست که قرار بود در روز دوشنبه هفته جاری پارلمان ایالت خودمختار کاتالونیا با هدف رأی گیری برای رئیس جدید این منطقه تشکیل جلسه دهد.

لازم به ذکر است، چهارشنبه ۲۷ دی ماه سال جاری اولین نشست پارلمان کاتالونیا پس از گذشته حدوداً سه ماه پس از انحلال آن تشکیل شد.

در این جلسه قانون‌گذاران کاتالونیا با ۶۵ رأی در برابر ۵۶ رأیِ مخالفانِ استقلال، «راجر تورنت» (Roger Torrent) را به عنوان رئیس پارلمان این ایالت انتخاب کردند.

این در حالیست که ۸ کُرسی خالی اولین نشست پارلمان کاتالونیا به استقلال طلبانی اختصاص داشت که یا در زندان به سر می بَرند و یا مانند «کارلوس پیگدمون» رئیس معزول منطقه کاتالونیا تصمیم گرفتند در کشور دیگری مانند بلژیک به سر ببرند.

قرار بود پارلمان کاتالونیا تا اواخر ماه ژانویه میلادی رئیس این ایالت را نیز انتخاب کند.

این در حالیست که نخست وزیر اسپانیا در هفته های گذشته از عدم بازگشت وضعیت حقوقی کاتالونیا به منطقه خودمختار خبر داده بود.

«ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا با اعلام این خبر گفت که بنا بر اصل ۱۵۵ قانون اساسی اسپانیا در خصوص خودمختاری منطقه کاتالونیا، تا زمان تعیین رئیس قانونی موضوع خودمختاری کاتالونیا ملغی خواهد بود.

گفتنی است، پس از آنکه چند ماه پیش پارلمان کاتالونیا قطعنامه استقلال از مادرید را به تصویب رساند، مجلس سنای اسپانیا نیز با رأی به فعال‌سازی ماده ۱۵۵ قانون اساسی، خودمختاری این منطقه را سلب کرد؛ تحولاتی که تنش ها میان دولت مرکزی مادرید و کاتالونیا را وارد مرحله جدیدی کرد. پیگدمون نیز به همراه تنی چند از مقامات نزدیک به خود به بلژیک رفت تا با اتهامات متعدد دولت اسپانیا راهی زندان نشود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.