محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در مراسم آغاز ساخت دو سریال مادر ایران و گنج راه شیری که با حضور رئیس رسانه ملی کلید خورد، اظهار کرد: هر کدام از این پروژه ها که با اجازه ریاست محترم صداوسیما بهره برداری اش آغاز شد، آنچنان با اهمیت اند که می توانند آئین ویژه ای برای افتتاح داشته باشد.

وی ادامه داد: روز تولد حضرت زهرا (س) در صدر اسلام و میلاد بنیان گذار کبیر جمهوری اسلامی در تاریخ معاصر آنچنان با عظمت و اتفاقی نادر است که اگر همه افتتاحیه ها در چنین روزی انجام می شد، می ارزید که این کار صورت بگیرد.

نوبخت تصریح کرد: راهبری، رصد و توسعه در صدر ماموریت های سازمان برنامه و بودجه است و برای دستیابی به توسعه باید برنامه ریزی و پشتیبانی بودجه ای انجام دهد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: احداث تونل که سال گذشته همین ایام صورت گرفت، کاری بسیار بزرگ و ارزشمند بود، چرا که به جای رفت و آمد هم زمان از تونلی باریک اکنون عبور و مروها اسان تر شده است و قطعا صداوسیما پشت صحنه های آن را به تصویر خواهد کشید که چه کارهای سختی برای تکمیل راه آهن قزوین به رشت انجام شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: این قبیل اقدامات بسیار با ارزش است اما باید ببینم که به عنوان قطعات یک مجموعه ای از لوکوموتیو حرکت کشور چه تعریفی از آن می کنیم. امروز مهمترین و راهبردی ترین هدف کشور توسعه یافتگی است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: به همین جهت در سند چشم انداز بیست ساله که مزین به توشیح و تایید مقام معظم رهبری است، ایران در سال ۱۴۰۴ کشوری توسعه یافته و در جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری قرار دارد.

نوبخت تصریح کرد: بنابراین امروز بعد از قانون اساسی، سند چشم انداز بیست ساله فرا دست ترین سند کشور است که در آن مسئله توسعه یافتگی می درخشد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در جمهوری اسلامی ساخت راه آهن و تونل و... همواره در حال اتفاق افتادن است.، افزود: یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغل در کشور و خاص برای این استان را طراحی کرده‌ایم و با یاری خداوند سال آینده گزارش آن را تقدیم مردم می کنیم.

سخنگوی دولت اظهار کرد: همه این اقدامات از یک منظر مهم است اما رخداد امروز در جایگاه خودش قابل افتخار و اعتناست و از نظر بنده که به توسعه فکر می کنم بسیار موثر و از مولفه های ضروری توسعه است.

وی تاکید کرد: حتی این ۲۰۷ پروژه فنی هم جنس فرهنگی دارند و فرهنگ از میان ابعاد مختلف توسعه بستر آن، مصدر و هدفش است. کشورمان اکنون در جایگاه ۱۸ اقتصاد قرار دارد، فرض کنیم به جایگاه هشتم یا اول برسیم اما اگر فرهنگ در توسعه یمان وجود نداشته باشد ما خودمان را جامعه توسعه یافته نمی دانیم.

نوبخت افزود: این دو سریال فاخر و ۲۰۷ پروژه فنی به دلیل اینکه می تواند مسائل فرهنگی کشورمان را تحکیم ببخشند، برای بنده بسیار اهمیت دارند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: آنچه که دوستان از بنده مطالبه کردند که با عنوان مثلا یک احسانی تلقی شود اگر هم احسان باشد، پاداش احسانی است که رسان ملی در عرصه فرهنگ جامعه و برای توسعه انجام می دهد.

سخنگوی دولت یادآور شد: در پاره ای از مواقع اگر بنده نمی توانم نیازهای این نهاد فرهنگی و دانشگاهی را که امام (ره) معرفی کردند، به خوبی برطرف و یا پیشتیبانی بکنم، جز شرمندگی و عذرخواهی چیزی برایم نیست چرا که ناگزیر هستیم در تخصیص منابع اولویت هایی قائل شویم.

وی گفت: چون در این جمع دانشگاهیان را دیدم باید بگویم که اعتبارات دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بالغ بر ۵۷ هزار میلیارد تومان در بودجه است. ما به قولی که به دانشگاهیان دادیم عمل کردیم و ۱۰۰ درصد اعتبارات را تخصیص دادیم، در حالی که ۱۰۰ درصد منابع پیش بینی شده در قانون تحقق پیدا نکرد اما به دلیل اهمیت موضوع این مهم انجام شد.

سخنگوی دولت با تاکید بر ضرورت تخصیص بهینه اعتبارات، یادآور شد: می دانم که شما عزیزان بسیار دلسوز اهداف راهبردی نظام هستید و تردید نکنید که دولت در حد توان، فعالیت های فرهنگی و تولیدات فاخر و اثر بخش صداوسیما را پشتیبانی می کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه عمده مخاطبان صداوسیما را جوانان تشکیل می دهند، افزود: متاسفانه رسانه های معاند جوانان را به گمراهی تشویق می کنند و شما باید بتوانید راه اصیل اسلام را به آنان نشان دهید.

سخنگوی دولت تاکید کرد: باید در این راه هنرمندانه عمل کنید که جاذبه شما به مراتب از همه جاذبه های مادی که رسانه های معاند برخوردار هستند و به آسانی استفاده می کنند، اما شما به پاس آموزه های دینی از آنها اجتناب می کنید، بالاتر باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.