قربانعلی قائمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مهم‌ترین اتفاقات سیاسی سال ۹۶، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اتفاق سال ۹۶، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا بود که مردم با وجود همه مشکلات بار دیگر به دولت تدبیر و امید اعتماد کردند و انتظار هم دارند که به مطالبات‌شان پاسخ داده شود. مردم نه به دنبال سقف مطالبات خود از دولت هستند، بلکه به برآورده شدن کف مطالبات خود هم قانع هستند.

وی در ادامه افزود: موضوع مهم دیگر سال ۹۶، رای اعتماد به کابینه بود که با فراز و نشیب‌های زیادی همراه شد. در زمینه سیاست خارجی هم ریشه‌کنی گروه‌های تندرو و افراطی مثل داعش در عراق و سوریه است که ظلم زیادی به مردم منطقه و مسلمانان جهان کردند. پرونده این گروه‌های تندرو نیز در حال بسته شدن است.

این عضو حزب اعتماد ملی درباره آسیب‌های سیاسی که کشور  در سال ۹۶ با آن مواجه شد، تصریح کرد: در انتخابات گروه‌های مختلفی با اهداف و منافع مختلف وارد می‌شوند و سعی می‌کنند با اثرگذاری بر انتخابات مدیریت قوه مجریه یا مقننه را بر عهده بگیرند. گروه‌هایی که نامزد آنها در انتخابات پیروز می‌شوند پس از انتخابات به دنبال پیگیری مطالبات خود هستند که این اتفاق نمی‌افتد. مثلا رییس‌جمهور به هیچ وجه خود را وابسته به تشکل‌های حامی خود نمی‌داند و یک خلاء سیاسی بین انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان رخ داده و ارتباط دو طرفه برقرار نمی‌شود. در شوراهای اسلامی نیز همین اتفاق رخ می‌دهد و احزاب و گروه‌ها پس از انتخابات برای پیگیری مطالبات خود با در بسته مواجه می‌شوند.

قائمی با اشاره به اینکه در این شرایط مطالبات و سوالات گروه‌ها و مردم حامی افراد پیروز در انتخابات بدون پاسخ می‌ماند، ادامه داد: ممکن است به همین دلیل اتفاقاتی مثل دی ماه رخ بدهد چون جایی برای پیگیری مطالبات نظام‌مند و قانون‌مند  وجود ندارد، در نتیجه پیگیری مطالبات متاسفانه به سمت اغتشاش هم می‌رود که پیشنهاد من این است که در کل فرآیند برگزاری انتخابات و پس از آن ارکان مختلفی برای پاسخگویی به مطالبات پیش‌بینی شود.

وی گفت: قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی هیچگونه ارتباطی با نظام انتخابات ندارد و قانون انتخابات و قانون احزاب دو خط موازی هستند که به موازات هم حرکت می‌کنند و باید برای احزاب در قانون انتخابات هم جایگاهی در نظر گرفته شود.

قائمی در پاسخ به این پرسش که چه عنوانی را برای سال ۹۶ انتخاب می‌کنید، اظهار کرد: من عنوان تداوم تدبیر و امید را انتخاب می‌کنم چون با همه مشکلاتی که مردم داشتند دوباره به این دولت اعتماد کردند و انتظار دارند دولت پاسخ مطالبات‌شان را بدهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.