«عصر جمعه یک رسانه محلی با استفاده از عکس ارسالی مخاطبانش خبری را با تیتر «تخریب منزل خانواده معلول سه نفره (مادر، پسر و دختر) با توجیه غیر قانونی بودن ساخت‌ و‌ ساز در محله سه‌ راهی ایثار ارومیه»، منتشر کرد که این عکس/خبر به سرعت و به شکل گسترده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست چرخید. شهرداری ارومیه در اطلاعیه‌ای به توضیح ماجرا پرداخته و نوشت: «صبح جمعه ماموران سازمان پیشگیری که به اتفاق ماموران نیروی انتظامی و حکم قانونی، قانون را اجرا می‌کنند و در آن لحظه هیچ نفری یا افرادی به عنوان ساکن دیده نمی‌شود و بعد از آن به اداره برمی‌گردند. ساعتی بعد بنا بر گزارش اهالی، فرد پیمانکار با سوءاستفاده از سه شهروند معلول (که بنا بر تحقیقات صورت گرفته ساکن منطقه کشتار‌گاه هستند) را آنجا آورده و اقدام به تصویر‌برداری از حالات مختلف آن معلولان می‌کند (که در تصاویر هم‌پیداست خانمی توسط چند مرد در حال انتقال است) و در نقشه‌ای دور از اخلاق، خانه را که در اختیار فرد پیمانکار است، به این خانواده منتسب می‌کنند. اما اصل قضیه چه بود؟ سوالی که «اعتماد» برای یافتن پاسخی برای آن گفت‌وگویی را با «محمد حضرت‌پور»، شهردار ارومیه انجام داده که در زیر می‌خوانید:

شاهد انتشار وسیع خبری در مورد تخریب خانه دو معلول در فضای مجازی و رسانه‌ها توسط ماموران شهرداری بودیم. برخی اخبار حکایت از آن دارد که این تخریب قانونی صورت گرفته و این افراد، به صورت نمایشی به آنجا آورده شده‌اند. از طرفی از پیام تصویری شما، این‌گونه استنباط می‌شود که ماموران شما تخلف کرده‌اند و برای همین هم بوده که شما عذرخواهی کرده‌اید. بالاخره ماجرا چیست؟

در این که تخلفی صورت گرفته و آن خانه به شکل غیر قانونی ساخته شده است، شکی نیست. اصل ماجرا از این قرار است که شب ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، تعدادی سودجو، با استفاده از تاریکی شب و این که همه درگیر مراسم عید و شادی بودند، شروع می‌کنند بنایی را در قطعه زمین یاد شده، بسازند و تا صبح دیوارهای این بنا را بالا می‌آورند. ولی خوشبختانه صبح روز بعد، همکاران من متوجه ماجرا می‌شوند و طبق قانون شروع به تخریب ساختمان می‌کنند. در آن زمان هم کسی در ساختمان نبوده است، چند ساعت بعد هم گویا این افراد سودجو این ٣ نفر را به محل می‌برند و عکس‌هایی که دیدید را از آنها می‌گیرند و در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر می‌کنند و این جریان شکل می‌گیرد.

پس این خانواده که در آنجا ساکن بوده‌اند، چطور سر از این ساختمان در آورده‌اند؟

این عزیزان را همان کسانی که می‌خواهند ساختمان را بسازند، به آنجا آورده‌اند تا جلوی کار همکاران من را بگیرند وگرنه اصلا آنها خودشان در جای دیگر مستاجر هستند. گویا قبلا این سه نفر تحت سرپرستی شخصی بوده‌اند که از وی بنا بر دلایلی سلب سرپرستی شده است. در واقع متاسفانه این افراد هم مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند.

گفتید، «افرادی که می‌خواستند این خانه را بسازند...». مگر این افراد چند نفر هستند؟

اینها ٣ برادر با نام «ق» هستند که سابقه مشخص و معلومی در مورد ساخت و ساز غیر مجاز و تخلف‌های ساختمانی در ارومیه دارند و برای ما کاملا شناخته شده‌اند.

یعنی زمین این خانه متعلق به آنهاست و می‌خواستند بدون طی مراحل قانونی آنجا خانه بسازند؟

بله. ضمن این که اصلا در آن محل امکان ساختن بنا و ساختمانی وجود ندارد.

مساحت زمین چقدر است؟

حدود ٦٠ متر.

پس چرا از مردم و معلولان عذرخواهی کرده‌اید؟

من نگفتم تخلفی صورت نگرفته است. عذرخواهی‌ام بابت آزرده خاطر شدن افکار عمومی و ضرر مالی و روحی بوده که احیانا به این خانواده شریفی که دو معلول دارند، بود.

خب شما اقدامی علیه این سه برادر که مدعی هستید متخلف هستند نکرده‌اید؟

چرا. دیروز از آنها به مراجع قضایی شکایت کرده‌ایم و تا حصول نتیجه آن را پیگیری خواهیم کرد.

خودتان به خانواده این معلولان سر زده‌اید؟

می خواهم عصر شنبه (عصر دیروز و قبل از تهیه این گفت‌وگو) سری به آنها بزنم و از این عزیزان دلجویی کنم. چون به هر حال آنها هم مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند.

در فیلمی شما قول داده‌اید، برای سرپناه این معلولان فکری کنید. درست است؟

بله. طبق وظیفه انسانی و به عنوان شهردار شهر وظیفه خودم می‌دانم تا برای جبران این جراحت روحی که بر آنها وارد شده، ما هم هر کمکی که می‌توانیم برای اسکان آنها بکنیم. برای همین زمینی را برای ساخت خانه‌ای برای‌شان در نظر خواهیم گرفت و در ساخت آن هم کمک می‌کنیم.

کسانی که در عکس منتشر شده در حال انتقال زن هستند کارمند شهرداری‌اند؟

خیر فردی که لباس آبی به تن دارد، همان سازنده بدون مجوز است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.