سومریه نیوز گزارش داد، فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق اعلام کرد: همه‌پرسی اقلیم کردستان به عنوان شیوه‌ای برای اعلام استقلال اقلیم درست نبود زیرا استقلال یک مساله شخصی نیست و به دولت مرکزی عراق و کشورهای منطقه‌ای هم مربوط می‌شود، بنابراین این تصمیم همه‌پرسی موفقیت آمیز نبود.

معصوم افزود: دولت اقلیم و همچنین دولت مرکزی مسؤول اتخاذ این تصمیم هستند زیرا این دو طی سال‌های گذشته به راه حلی برای اختلافات سیاسی میان خود دست نیافتند و جهت حل مشکلات موجود وارد گفت‌وگوی جدی نشدند.

یوسف محمد، رئیس سابق پارلمان اقلیم کردستان و از رهبران جنبش "تغییر" روز سه‌شنبه روند برگزاری همه‌پرسی اقلیم را یک اشتباه سیاسی بزرگ خواند که دولت اقلیم هنوز از آن درس نگرفته است.

روابط میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم شاهد تنش است. اقدامی که منجر شد حیدر العبادی، نخست وزیر عراق اقدامات متعددی از جمله متوقف کردن پروازهای بین‌المللی دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه را اتخاذ کند و از دولت اقلیم بخواهد همه گذرگاه‌های مرزی زمینی را به دولت مرکزی تحویل دهد.

همچنین رئیس‌جمهوری عراق تاکید کرد: ریاست جمهوری قانون بودجه دولت مرکزی در سال ۲۰۱۸ را پس از اینکه توسط پارلمان تصویب شد، دریافت کرده و کارشناسان حقوقی در ریاست جمهوری امکان تصویب این بودجه را در صورت نبود اشتباهات فنی یا اشکالات به لحاظ قانون اساسی بررسی می‌کنند.

وی افزود: ریاست جمهوری تنها اشتباهات و لغزش‌ها در صورت وجود در بودجه را بررسی خواهد کرد و موضوع سهم اقلیم کردستان در بودجه موضوع بررسی ریاست جمهوری نیست و در صورت وجود اشتباهات قانونی در بودجه، آن را به پارلمان ارجاع می‌دهیم تا در آن تجدیدنظر کند.

پارلمان روز شنبه در جلسه خود قانون بودجه ۲۰۱۸ عراق را در حالی به رای گذاشت که فراکسیون‌های کرد در اعتراض به کاهش سهم اقلیم از ۱۷ درصد به حدود ۱۲ درصد جلسه را تحریم و تهدید کردند از روند سیاسی عراق کنار می‌کشند.

از سوی دیگر معصوم تاکید کرد: پس از برعهده گرفتن پست ریاست جمهوری عراق تابعیت و روادید انگلیس را واگذار کرده است.

وی در این باره گفت: در گذشته روادید عراق را در اختیار نداشتم به همین دلیل به لندن رفته و روادید انگلیس را دریافت کرده‌ام و در دوره کاری خود از این روادید استفاده کردم تا اینکه به عنوان رئیس‌جمهوری عراق انتخاب شدم و پس از آن روادید انگلیسی خود و تابعیت این کشور را به سفارت انگلیس فرستادم و سه ماه بعد از آن سفارت این کشور به من ابلاغ کرد که دیگر شهروند انگلیس نیستم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.