این روزها در بین ما ایرانیان، از بین صدها شبکه اجتماعی،  سه شبکه اجتماعی جزء پرطرفدارترین ها هستند و هر یک از این شبکه ها دارای مشتری های خاص خود می باشند . برخی طرفدار پر و پا قرص تلگرام هستند و به قول خودشان تلگرام را با هیچ شبکه ای نمی‌شود عوض کرد. بعضی هم که اینستاگرام را شبکه محبوب و جذابی می دانند که یک روز هم نمی توانند بدون آن سر کنند. اگر به سراغ خبرنگاران بروید معتقدند توییتر حرف اول و آخر را می زند. اگر از صاحبان کسب و کار و بازاریاب های حرفه ای سوال کنید احتمالاً پاسخ می دهند هیچ چیز جای اینستاگرام را نمی گیرد. اما امروز تصمیم داریم شبکه اجتماعی VERO را معرفی کنیم که در چراغ خاموش در حال تبدیل شدن به رغیب جدی برای شبکه های اجتماعی داخلی هستند.

تاریخچه شکل گیری VERO

بر خلاف تصورات Vero اپلیکیشن جدیدی نیست، این اپلیکیشن برای اولین بار در سال 2013 توسط ایمان حریری، میلیاردر لبنانی و فرزند رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان همراه با شرکای ثروتمند خود تصمیم به پایه گذاری شبکه اجتماعی جدیدی به نام Vero گرفتند. این اپلیکیشن در سال 2015 روانه استورها شد ولی از آن زمان تاکنون تبلیغات جدی برایش انجام نمی شده است. اما به نظر می رسد که امسال، سالی بوده که حریری و شرکایش تصمیم به تزریق سرمایه و تبلیغات جدی برای این اپلیکیشن گرفته اند. احتمالا همین عامل هم باعث شده تا Vero طی مدت زمانی کوتاه بتواند به یک باره جهش عظیمی در اپ استور و گوگل پلی را تجربه کند، طوری که تا چند روز پیش در صدر جدول اپلیکیشن های رایگان گوگل پلی و جزو هشت اپلیکیشن نخست اپ استور اپل قرار داشت.

VERO چیست؟

در تعریف کلی باید گفت Vero در واقع یک اپلیکیشن متمرکز روی پلتفرم‌های شبکه اجتماعی است که امکان برقراری ارتباط با دیگران، به اشتراک‌گذاری عکس‌ها و ویدئوها و ارسال پیام‌های مستقیم را فراهم می‌کند. علاوه بر این، ورو امکان به اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی یا محتویات چندرسانه‌ای که در حال تماشای آن هستید، به روزرسانی توضیحات مرتبط با وضعیت کاربر (Status Updates) و موارد دیگر را که پیش از این در پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام و فیس‌بوک شاهد بودید فراهم می‌کند. Vero این امکان را فراهم کرده تا بتوانید با جستجوی آیتم‌ها و سوژه‌های مختلف، توضیحات کوتاهی را هم برای آن‌ها به ثبت برسانید.

Vero که در زبان ایتالیایی به معنای حقیقت است چند سالی است که در دسترس کاربران قرار گرفته اما اخیراً به محبوبیت چشمگیری رسیده است. استفاده از عنوان Vero حکایت از آن دارد که توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن معتقدند این نرم افزار، بیش از هر چیز روی صداقت و رو راستی با کاربران تمرکز دارد. همان‌طور که عنوان شد پایه‌گذار این اپلیکیشن، ایمن حریری است اما روند توسعه توسط تیمی روسی انجام شده است.

تفاوت VERO با اینستاگرام

در عمل این اپلیکیشن بسیار شبیه به اینستاگرام است، البته چند تفاوت اساسی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

۱-قابلیت قرار دادن همزمان لینک و تکست همراه تصویر:

این آپ به شما اجازه می دهد تکست ها و URL ها و همچنین توصیه هایی برای معرفی کتاب ، برنامه های تلویزیونی و فیلم ها را همراه تصاویر خود به اشتراک بگذارید در صورتیکه همانطور که می دانید در اینستاگرام زیر عکس های خود نمی توانید هیچ لینکی بگذارید.

۲- قرار دادن پست ها بر اساس زمان بارگذاری در فید:

شاید بزرگترین تفاوت این اپلیکیشن با سایر آپ های فعلی شبکه های اجتماعی این است که در این اپلیکیشن پست ها به ترتیب زمان وقوع در فید شما قرار می گیرد در صورتیکه در اینستاگرام پست ها به صورت الگوریتمی مرتب می گردند که این موضوع باعث دلخوری بسیاری از کاربران شده است. الگوریتم اینستاگرام بدین صورت است که پست های فید شما را براساس رفتار و علایق قبلی شما مرتب و به نمایش می گزارد و به زمان اشتراک گذاری آنها کاری ندارد. پس زمانی که اینستاگرام را باز می کنید ممکن است پست های برخی از دوستانتان همیشه در ابتدای فید شما قرار بگیرد.

۳- مرتب سازی آسان مخاطبان و صفحه ها:

سومین تفاوت VERO با سایر آپ ها این است که کاربر می تواند پست های مربوط به صفحه خود را بر اساس نوع یا فهرست هشتگ های محبوب فهرست کند، ارتباطات شما در این اپ براساس رابطه تان با افراد متمایز می کند. شما می توانید افراد را به عنوان دوستان نزدیک، دوستان، آشنایان، و یا فالوئرهای خود تعیین کنید و تصمیم بگیرید که به طور خاص برای این گروه ها پست بفرستید.

۴- استفاده نکردن از تبلیغات در این آپ:

یکی دیگر از ویژگی های مهم این آپ نسبت به سایر رقبای خود این است که مدیران برای توسعه دادن این آپ از تبلیغات استفاده نمی کنند به همین دلیل کاربران از شر تبلیغات مزاحم و آزار دهنده رها شده اند.

مشکلات پیش بینی نشده VERO؛ آیا این نرم افزار مشکل امنیتی دارد؟

توسعه دهندگان Vero هم در مخیله شان نمی گنجید که محصولشان در یک بازه زمانی کوتاه با چنین استقبال پرشوری مواجه شود، و همین نداشتن آمادگی هم باعث شد که ضربه بزرگی از این موضوع بخورند. سرورهای Vero هرگز برای میزبانی از 3 میلیون کاربر آماده نبوده اند، به همین خاطر کاربرانی که از این آپ استفاده می کند هنگام کار با این آپ با مشکل قطعی پی در پی با سرور رو به رو شدند.

این موضوع به قدر کافی شوک بزرگی برای سازندگان Vero بود، تا این که شوک بعدی هم از راه رسید. بعضی کاربران در شبکه های اجتماعی با بررسی قوانین استفاده از اپلیکیشن به بندهایی برخوردند که با استانداردهای رایج شبکه های اجتماعی دیگر مطابقت نداشت .که این عامل باعث امتیاز پایین به این آپ در پلی استور شده است

شفاف نبودن با کاربر در بخش قوانین استفاده و سرورهای ضعیف تا این لحظه برای Vero گران تمام شده اند.

از قوانین استفاده Vero این گونه برداشت شده بود که در صورت عضو شدن در این اپ، شما موافقت می کنید که سازندگان Vero می توانند از «تمام» اطلاعات شما (از جمله علایق و فایل هایی که آپلود کرده اید) برای مقاصد مختلف خود استفاده کنند. واکنش تیم Vero به این صحبت ها، به‌روزرسانی سریع قوانین استفاده از اپلیکیشن بود و ضمن تکذیب مسئله اعلام کرد «لحن» نوشتار به گونه ای بوده که این برداشت اشتباه در ذهن کاربران شکل گرفته است و در چند هفته آینده این مشکل حل خواهد شد.

VERO برخلاف سایر رقبای خود رایگان نیست

حجم بالای استفاده از تبلیغات در شبکه های اجتماعی همچون تلگرام و اینستاگرام، و کلافگی کاربران باعث شد که Vero سیاست خود را بر تبلیغ نکردن بنا کند. بنابراین طبیعی است که اعضای این شبکه اجتماعی باید سالانه حق عضویت بپردازند. حق عضویتی که از طرف این شبکه، “اندک” اعلام شده است. البته یک میلیون نفر نخستی که به این شبکه اجتماعی ملحق می‌شوند، برای همیشه از خدمات آن به صورت رایگان استفاده خواهند کرد.

VERO الگویی مناسب برای مسئولین و شبکه های اجتماعی داخلی

طی چند سال گذشته بارها مقامات و مسئولین کشورمان خواسته‌اند از اپلیکیشن‌های اجتماعی بومی حمایت کنند و سرمایه زیادی هم برای ساختن اپلیکیشن‌های ایرانی برای رقابت با تلگرام صرف کرده اند. اما اگر تعارف نکنیم این اپلیکیشن‌ها بیشتر کلون تلگرام و کپی‌ای از برخی ویژگی‌های اپلیکیشن‌های اجتماعی دیگر بودند تا اینکه اپلیکیشن‌های جدیدی با قابلیت جدید باشند. اما به نظر می‌رسد که Vero ، علیرغم نواقصی که دارد یک اپلیکیشن اصیل است و نه یک کپی تمام‌عیار از اپلیکیشن‌های دیگر.

متأسفانه تفکر کلان مسئولان و شرکت‌های ما این است که با سرمایه و یک کپی‌کاری دقیق می‌شود که یک شبکه اجتماعی غول ساخت. در حالی که اصلا این طور نیست. برای ساختن یک شبکه اجتماعی بزرگ در این زمانه پر از رقابت شما باید ابتدا توانایی شناسایی نیازهای مردم را داشته باشید، روانشناسی و اسیب‌شناسی اجتماعی بلد باشید و حتی بتوانید نیازهای پنهان آنها را حدس بزنید. همچنین در کشورتان یک اکوسیستم اقتصادی باز و شفاف وجود داشته باشد. این طوری دیگر خبری از شرکت‌های کاذب و سرمایه‌گذاری‌های پنهان نخواهد بود و هر کسی که شایسته‌تر باشد می‌تواند با تکیه بر پول‌های تمیز اپلیکیشن خود را بالا بیاورد و یک مدل اقتصادی ابتکاری برای خود تعریف کند در آن زمان است که که ما شاهد یک اپلیکیشن بومی موفق خواهیم بود.

کلام آخر..

در کشورمان اپلیکیشن های تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دارای طرفداران خاص خود می باشند و همان گونه که شاهد بوده ایم حتی بعد از اعمال فیلترینگ این آپ ها، کاربران حاضر به کوچ به آپ دیگر نبوده اند حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم Vero بعد از این حباب رشد اولیه، می‌تواند باگ‌های خود را برطرف کند یا نه و واکنش کاربران ایرانی به این آپ چیست؟ چند ماه پیش‌رو می‌تواند به ما بگوید که ما با یک اپلیکیشن فراموش‌شده روبرو خواهیم شد یا یک رقیب خوب برای اینستاگرام یا تلگرام!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.