محمدحسین مقیمی در این جلسه با بیان اینکه باید به مجموعه شرکت بهره‌‌‌برداری متروی تهران و حومه بابت ارائه خدمات در این سطح تبریک گفت، اظهار داشت: شما کار سنگینی را برعهده دارید و من آرزو می‌کنم که در رسالت خود موفق باشید.

وی ادامه داد: اکنون متروی تهران نقش تعیین‌‌کننده‌ای در زندگی شهروندان دارد و وضعیت ترافیک در حدی است که بسیاری ترجیح می‌دهند تا با مترو سفر کنند، به همین خاطر ما باید ظرفیت ارائه خدمات در این ناوگان را گسترش دهیم تا پاسخگو مطالبات شهروندان باشد.

استاندار تهران به لزوم ایجاد خطوط در حاشیه کلان‌شهر تهران اشاره و تصریح کرد: اکنون تراکم ایستگاه‌ها در مرکز شهر تقریباً مطلوب است اما هرچه از مرکز دور می‌شویم فاصله‌‌ها زیاد می‌شود که این نیازمند آن است که خطوط جدیدی برای این مناطق در نظر گرفته شود، البته باید با یکپارچه‌‌سازی خدمات اتوبوسرانی و مترو به فکر ایجاد شبکه منسجم حمل و نقل عمومی در پایتخت باشیم.

مقیمی افزود: حجم تردد خودروهای شخصی از شهرهای حاشیه‌ای به سمت تهران بسیار زیاد است که می‌توان با راه‌اندازی خطوط برون‌‌‌‌‌شهری از آن جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه اکنون خط پرند در مراحل پایانی ساخت است، ابراز امیدواری کرد تا سایر خطوط حاشیه‌‌ای نیز به زودی ساخته شوند تا با اتصال آنها به متروی تهران شاهد بهبود شرایط ترافیکی و کاهش آلودگی هوا باشیم.

استاندار تهران درخصوص بودجه مورد نیاز متروی تهران خاطرنشان کرد: بر اساس تصویب نمایندگان مجلس، دو میلیارد دلار از تسهیلات خارجی در سال ۹۷ برای متروی تمام شهرهای کشور و طرح‌های کاهش آلودگی هوا اختصاص می‌یابد که به موجب این مصوبه، دولت موظف است نسبت به تضمین اصل و هزینه‌های این تسهیلات اقدام کرده و بانک‌های عامل نسبت به گشایش اعتبار اسنادی ذی‌ربط اقدام کنند؛ تخصیص این بودجه می‌تواند بسیاری از مشکلات کنونی متروی تهران را حل کند.

در پایان مراسم مقیمی به همراه نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌‌برداری متروی تهران و حومه از مرکز فرمان متروی تهران بازدید و توضیحات لازم توسط نوبخت ارائه شد. 

جعفر ربیعی، مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه مشترک استاندار تهران با نوبخت مدیرعامل و معاونان و مدیران ارشد این شرکت ابراز داشت: ۱۹ سال از زمانی که مترو در شهر تهران کار خود را آغاز کرد، می‌گذرد و علی‌رغم اینکه اکنون این ناوگان حمل و نقل ریلی گسترش زیادی یافته اما هنوز با آنچه که باید فاصله داریم.

وی با تأکید بر اینکه تهران به دلیل جمعیت و وسعت بالایی که دارد جز ابرشهرهای جهان محسوب می‌شود، بیان کرد: بر اساس طرح جامع ریلی تهران، باید ۴۳۰ کیلومتر مترو داشته باشیم اما الان تنها ۲۰۹ کیلومتر از آن راه افتاده است.

مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اضافه کرد: ساخت مترو سرمایه‌‌‌گذاری بالایی نیاز دارد و هرچه تعلل کنیم سرمایه مورد نیاز هم افزایش می‌یابد. در سال ۱۳۸۷ ساخت هر کیلومتر مترو در حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه نیاز داشت و اکنون ساخت هر کیلومتر نیازمند ۲۲۰ میلیارد تومان است. در آن زمان پروژه بزرگراه صدر با هزینه اولیه دو و ۵۰۰ میلیارد تومان اجرایی شد که می‌توانستیم با آن هزینه دو خط مترو بسازیم.

ربیعی با اشاره به اینکه در بودجه و قوانین جاری حمایت از مترو دیده شده است، یادآور شد: مشکل ما در تخصیص بودجه است و باید بگویم که انصافاً شهرداری در سال‌های گذشته فارغ از اینکه چه کسی مسئول آن بوده است سهم زیادی در گسترش و تأمین هزینه‌‌های بهره‌‌برداری از متروی تهران را بر دوش کشیده و حمایت‌‌‌های دولتی کمتر بوده است.

رئیس هیات مدیره شرکت بهره‌‌برداری متروی تهران و حومه درخصوص نحوه تأمین هزینه‌‌های بهره‌‌برداری از متروی تهران عنوان کرد: در اکثر نقاط جهان به حمل و نقل عمومی یارانه پرداخت می‌شود و در متروی تهران هم در ابتدا قرار بر این بود که یک سوم هزینه‌‌‌های بهره‌‌برداری از طریق مردم و با خرید بلیت تأمین شود و دو،‌ سوم باقی مانده را شهرداری و دولت یارانه دهند، اما اکنون کمتر از ۲۰ درصد هزینه ها از فروش بلیت تأمین می‌شود و ۸۰ درصد باقیمانده را شهرداری تأمین می‌کند.

به گفته ربیعی سهم دولت در پرداخت یارانه بلیت مترو بسیار ناچیز است و این سبب ایجاد بدهی میلیاردی در شرکت بهره برداری متروی تهران شده است. 

وی در این خصوص گفت: توجه به نگهداری و تعمیرات تجهیزات موجود در شبکه متروی تهران بسیار مهم است و اگر کوتاهی در این زمینه صورت گیرد، کیفیت ارائه خدمات به مردم کاهش می‌یابد. خوشبختانه تاکنون شرکت بهره‌‌برداری متروی تهران و حومه تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا خدمات نه تنها کاهش نیابند بلکه افزایش هم داشته اند اما ما در این راه نیازمند حمایت های بیشتری از جانب دولت هستیم.

رئیس هیات مدیره شرکت بهره‌‌‌برداری متروی تهران و حومه در ادامه این جلسه از مسئولان کشور خواست تا نه تنها به صورت نمادین بلکه در ترددهای روزمره خود از مترو استفاده کنند و اظهار داشت: مطمئناً انجام اینکار باعث می‌شود تا مردم حس کنند که مسئولان از جنس خود آنها و در بین آنها هستند ضمن آنکه تردد با وسایل حمل و نقل عمومی باعث می‌شود تا مسئولان بیشتر دغدغه‌‌های مردم را لمس کنند.

وی افزود: اکنون آقای پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران حداقل سه بار در هفته با مترو سفر می‌کند و مشکلات متروی تهران را از نزدیک پیگیری می‌کند.

ربیعی در پایان از استاندار تهران خواست تا در خصوص تخصیص بودجه، متروی تهران را کمک کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.