کورت ولکر نماینده ویژه آمریکا در امور اوکراین، امروز (یکشنبه) اعلام کرد: اوکراین و گرجستان برای عضویت در سازمان ناتو آمادگی ندارند.

شبکه دو تلویزیون دولتی روسیه به نقل از ولکر گفت: واشنگتن ۱۰ سال پیش قصد ارائه برنامه اقدامات لازم برای عضویت در ناتو به اوکراین و گرجستان داشت اما اعضای ناتو با ورود این دو کشور به پیمان آتلانتیک شمالی مخالفت کردند.

پیشتر خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از ارتقای جایگاه اوکراین به عنوان «کشور متقاضی» برای عضویت در ناتو خبر داده بود.

ناتو در بیانه ای در این باره اعلام کرد: درهای ناتو به روی هر کشور اروپایی که بتواند تعهدات و الزامات عضویت را به اجرا در آورد و به تضمین امنیت منطقه اروپا-آتلانتیک کمک کند، باز است.

کشورهایی که برای پیوستن به ناتو اعلام آمادگی می کنند ابتدا به شرکت در یک گفت وگوی همه جانبه در خصوص خواسته ها و اصلاحات مورد نیاز دعوت می شوند.

پارلمان اوکراین موسوم به ورخوونا رادا در ماه ژوئن ۲۰۱۷ طرح عضویت در ناتو را به عنوان اولویت سیاست خارجی این کشور به تصویب رساند و رئیس جمهوری این کشور از آغاز مذاکرات با ناتو برای عضویت خبر داده بود.

این در حالی است که اوکراین طی سال های اخیر در مرزهای شرقی خود مناقشاتی با روسیه و طرفداران مسکو دارد که به مرگ بیش از ۱۰ هزار نفر و آوارگی صدها هزار تن شده است.

از سوی دیگر روسیه همواره با عضویت کشورهای شرق اروپا در ناتو و به طور ویژه اوکراین به شدت مخالفت کرده و هربار با رزمایش های نظامی سعی کرده است از این اقدام ها جلوگیری کند. با این حال ناتو هر روز بیشتر از دیروز به مرزهای روسیه نزدیک می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.