حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن یک روز پس از حادثه تعرض به ساختمان سفارت کشورمان در انگلیس گفت: تشریح اتفاقاتی که افتاده بخش مهمی از کار است و درواقع می‌تواند در قضاوت ما نسبت به برخی عواملی که در تحلیل موضوع نقش دارند، سهم مهمی داشته باشد.

وی افزود: حدود ساعت چهار بعدازظهر جمعی تظاهرکننده با شعارها و فریادهای بسیار بلند یک‌باره روبروی سفارت ظاهر شدند. چهار نفر از آن‌ها با نردبانی که از قبل با خودشان آورده بودند سریع روی بالکن سفارت آمدند و میله پرچم جمهوری اسلامی را شکسته و پرچم را پایین آوردند. سپس آن چهار نفر نیز بطور مستمر شروع به شعار دادن کردند و اهانتهای بسیاری به رهبران جمهوری اسلامی ایران و شخصیت‌های محترم نزد اهل تسنن- مانند عایشه همسر پیامبر (ص) و همین‌طور خلفای سه‌گانه، ابوبکر، عمر و عثمان - کردند.

وی بابیان اینکه &#۳۹;افراد مهاجم به چوب و چماق و سلاح سرد مسلح بودند&#۳۹; افزود: درعین‌حال این افراد که از قبل آمده بودند تمام این صحنه‌ها را فیلم‌برداری می‌کردند و ما همان موقع مطلع شدیم که این حادثه در شبکه فدک در حال پخش زنده است.

وی ادامه داد، زمانی که آن‌ها به این صورت هجوم آوردند بلافاصله مراتب به اطلاع پلیس رسید که اولین نیروهای پلیس حداکثر ۷ الی ۸ دقیقه بعد از شروع ماجرا در منطقه حاضر شدند. آنها تلاش کردند ابتدا تظاهرکنندگان را به یک‌گوشه هدایت کنند و آن‌ها را تحت کنترل در آورند و بعد به‌تدریج آنها را از روبروی سفارت دور کردند.حالا اینکه این روش پلیس از نقطه نظر حرفه ای مقابله با اینگونه اغتشاشات صحیح است یا نه، بحثی فنی است که لازم است توسط متخصصین پلیس ضد شورش بررسی شود.&#۳۹;

بعیدی نژاد اضافه کرد: اخبار و فیلمهایی که اکنون در شبکه فدک منتشرشده نشان می‌دهد مهاجمان در راه سفارت در خودرو شعارهای زیاد و هیجانی سر داده و از خودشان فیلم‌برداری می‌کنند. یعنی خودشان خیلی از مراحل حمله را مستندسازی کردند، بنابراین کار خیلی پیچیده‌ای نیست که آن‌ها چه افرادی هستند و تک‌تک آن‌ها در فیلم‌ها مشخص هستند.

سفیر کشورمان افزود: آن‌ها تصاویری از آقای شیرازی را در دست داشتند و بهانه ظاهری آن‌ها اعتراض به واقعه‌ای بود که در قم اتفاق افتاده است. اما مقدمه سازی این حادثه و حمله به یک سفارت بدلیل آنکه جزو مصادیق روشن و نقض صریح قانون، چه قوانین داخلی و چه قوانین بین‌المللی می باشد نشان می دهد که این افراد با آمادگی کامل و با اهداف کاملا مشخص به این حمله مبادرت کرده اند.

وی نتیجه گرفت که این تحولات نشان می‌دهد که مسائل دیگری باید دخیل باشد که برای تحلیل دقیق آن باید منتظر کامل شدن اطلاعات باشیم.

بعیدی نژاد در ادامه به نقش پلیس لندن در این حادثه پرداخت و توضیح داد که پلیس سیاستش این بود که از بدو ورود تظاهرکنندگان را از محل دور کند، که این کار را صورت داد و همه را از محل خارج کرد.

وی افزود: آن‌ها کل محل را محاصره و ورود و خروج‌ها را کنترل کردند و بعد از طریق گفت وگو با این افراد تلاش کردند که آن‌ها را ترغیب به تسلیم کنند و در مرحله‌ای هم با یک بالابر از داخل خیابان بالا آمدند و با صحبت آن‌ها را قانع کردند و سپس با بالابر به پایین آورده و با خودروی پلیس آن‌ها را بردند. کل ماجرا تقریباً دو ساعت و چهل دقیقه طول کشید که عمده آن گفتگوهای پلیس با حمله کننده ها بود.

سفیر کشورمان در ادامه بیان داشت: زمانی که ما نرمش بیش‌از اندازه توسط پلیس با آن‌ها را مشاهده کردیم به آنها به زبانهای مختلف اعتراض کردیم که چرا این‌ها را با فوریت بیشتر دستگیر نمی‌کنید. استدلال پلیس این بود که بر اساس تجربه‌ای که در حوزه‌های مختلف به دست آورده‌اند نباید هیچ‌گونه خشونتی ایجاد شود، زیرا ممکن است باعث تحریک تظاهرکنندگان بیشتری که از منطقه دور شده اند بشود و اگر بشنوند که پلیس با خشونت عمل کرده دوباره برمی گردند. همچنین اعمال خشونت ممکن است باعث تحریک شود و از چهار نفری که خود را به پایین پرتاب کرده و با ورود عده دیگری به ماجرا وقایع ناگواری پیش آید که حواشی مساله را بیشتر کند. بنابراین پلیس سعی می‌کرد مهاجمان را از طریق گفت‌وگو به تسلیم شدن ترغیب کند و پس از اینکه آن‌ها تسلیم شدند ماجرا خاتمه یافت.

وی در باره ارزیابی اش نسبت به واکنش مأموران پلیس گفت که برای تحلیل این مساله باید از دو بعد ظاهری و باطنی به موضوع نگاه کرد.

وی توضیح داد: ظاهر قضیه این است که چند نفر به سفارت ما تعرض کردند، پلیس در زمان کوتاهی واردشد و سعی کرد با آرامش به این تعرض خاتمه دهد. این‌یک موضوع است و ما نمی‌توانیم در این مرحله خیلی ابهامات و تشکیکاتی را نسبت به تعهد پلیس درباره برخورد با حمله کنندگان ایجاد کنیم، چون شاهد بودیم که در کوتاه‌مدت آمدند و وظایفی که داشتند را انجام دادند و تلاششان این بود که قضیه را با آرامش تمام کنند. اما انتقاد ما به این‌ها این است که چرا باید این‌قدر طول بکشد و چرا نباید این‌ها با شدت عمل برخورد کنند که توضیح آنها این بود که بتوانند موضوع را با آرامش تمام کنند.

سفیر کشورمان اضافه کرد: بُعد دیگر همین مرحله محکومیت صریح این تعرض بدون شرط و توضیح اضافی بود که توسط مقامات دولت انگلیس به وزارت خارجه ایران و سفارت در همان شب حادثه و در بالاترین حد ممکن صورت گرفت. اما اینها ‌یک جنبه ماجرا است. ابهامات ما و انتظاری که ما از نهادهای انگلیسی و پلیس داریم تبیین مسائل قبل و بعد از ماجرا است.

وی درباره تحولات قبل از این حادثه گفت: واقعیت این است که این فرقه و جریان شیرازی در انگلیس حسینیه‌ای دارند که هزینه خیلی سنگینی هم برای ساخت آن پرداخت‌شده است و در این حسینیه آن‌ها به اعتقادات و مبانی فکری که دارند عمل می کنند و مرتب جلساتی دارند. قطعاً پلیس امنیت داخلی انگلیس بایستی به‌عنوان یک ضرورت از مسائل پشت پرده آن‌ها و این‌که چه برنامه‌های سیاسی و اعتقادی دارند مطلع باشد.

اما ما تا این لحظه اطلاعی را از پلیس نشنیدیم که با توجه به اینکه افراد حمله کننده با هدایت مستقیم این افراد فعال در این حسینیه به سفارت حمله کرده اند پلیس اطلاعاتی از بحثهای صورت گرفته در آنجا برای حمله داشته است یا نه. اصولا پلیس امنیت داخل کشوری مثل انگلستان به دلیل تعدد گروه‌های مذهبی و سیاسی مختلف بایستی به این مسائل احاطه داشته باشد و ما انتظار داریم پلیس یافته‌های خود را با ما در میان بگذارد و ببینیم که آن‌ها چه اطلاعاتی از تهدیدات این گروه دارند. آیا این گروه برنامه‌ای برای ایجاد تنش و تقابل با جمهوری اسلامی ایران و برنامه‌ای برای تهدید سفارت داشته‌است؟

وی در ادامه به وظایف مورد انتظار از پلیس لندن پس از وقوع حادثه پرداخت و گفت: اکنون چهار نفر دستگیر شدند و برای ما هم یک علامت سوال بود که چرا این‌قدر زود این‌ها آزاد شدند.

طبیعتاً انتظار ما این بود که بازجویی‌ها ادامه پیدا کند و اطلاعات بیشتری را به دست بیاورند. ما اکنون منتظر توضیحات پلیس هستیم که چرا بازداشت‌شدگان به‌سرعت با وثیقه آزادشده و اینکه پلیس چه برنامه‌ای برای بعد از ماجرا دارد. قطعاً اطلاعاتی که از این افراد گرفته می‌شود می‌تواند به پلیس در تکمیل اطلاعات‌شان کمک کند. اکنون انتظارمان این است که ببینیم پلیس چه برداشتی از تهدیدات این گروه در آینده و برنامه‌ها و اهدافی را که آنها برای ایجاد تنش و تقابل با جمهوری اسلامی ایران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن دارند، پیدا کرده است. این‌ها مسائلی هست که ما انتظار داریم پلیس کامل کند و با ما در میان بگذارد و اطلاعات دقیق‌تری به ما بدهد، که مطمئن باشیم سفارت در برابر اهداف احتمالی تعرض این گروه محفوظ و ایمن خواهد بود.

وی بابیان این پرسش که &#۳۹;ما چطور می‌توانیم اطمینان پیدا کنیم که هدف و تعهد دولت انگلیس برای حفاظت از سفارت ما تأمین‌شده است؟ &#۳۹; بیان داشت: بدین صورت که گروهی که برنامه آشکار درگیری در سفارت ایران را داشت اکنون کنترل‌شده باشد و دولت انگلیس به ما اطلاعاتی بدهد و این تضمین برای ما ایجاد شود که از طرف آن گروه تهدیدی وجود ندارد؛ یا برخوردهای لازم با نقض قانون صورت گرفته و این برخوردها باعث شده که این گروه دیگر قصدی برای تکرار این موضوع نخواهد داشت. این مسائل نیاز به جلسات بیشتری دارد که ما انتظار داریم با وزارت خارجه انگلیس و پلیس داشته باشیم.

بعیدی نژاد همچنین اعلام کرد که روز دوشنبه آینده قرار است نشستی میان کارکنان بخش حفاظتی و حقوقی سفارت با بخش‌های مختلف پلیس و وزارت خارجه برگزار شود و ابراز امیدواری کرد که نتیجه این نشستها به رفع نگرانی‌هایی که در خصوص اهداف پنهان این گروه‌ها وجود دارد کمک کند.

سفیر کشورمان در پاسخ این سؤال که آیا پلیس لندن پس از وقوع این حادثه تدابیر امنیتی بیشتری را برای حفاظت از سفارت کشورمان در نظر گرفته است؟ گفت: رویه پلیس انگلیس این‌طور است که پست ثابت بازرسی و حفاظتی برای سفارت‌ها در نظر نمی‌گیرد. این مساله برخلاف شرایطی است که ما در ایران داریم؛ رویه پلیس انگلیس بدین ترتیب متمرکز بر تامین بهتر شرایط محیطی میباشد تا تهدیدی به سفارت‌ها وارد نشود.

وی افزود: بر این اساس بین ما و پلیس یک سیستم خط ویژه طراحی‌شده که در کمترین زمان آن‌ها خودشان را به محل می‌رسانند. البته رده‌های متعددی دارند که برخی از آن‌ها به محیط نزدیک هستند و سریع‌تر می‌آیند و اطلاعات را به حلقه بعدی می‌دهند و آن حلقه نزدیک‌تر می‌شود و متعاقباً حلقه‌های بعدی وارد میدان می‌شوند.

بعیدی نژاد اشاره کرد که &#۳۹;مقامات سفارت کشورمان مکرر به پلیس لندن گفته‌اند که شرایط سفارت ایران به دلیل تحولات داخل کشورمان ویژه است. واقعیت آنست که هر جا و هر وقت دشمنان ما نمی‌توانند به اهداف سیاسی شان در داخل کشور دست یابند، سعی می‌کنند برای بزرگ‌نمایی و دیده شدن، آن فشارها را به سفارت لندن منتقل کنند. چندین ماه هست که به پلیس گفتیم در شرایط حساسی هستیم و انتظار این است که اقدامات حفاظت از سفارت ایران در لندن افزایش پیدا کند. آن‌ها هم در حال بررسی موضوع هستند. اما همین‌طور که ملاحظه کردید در حال حاضر حفاظت تمام وقت برای سفارت پیش‌بینی‌شده است.&#۳۹;

سفیر کشورمان در رابطه با واکنش مقامات انگلیسی در محکومیت حادثه تعرض به سفارت کشورمان گفت: موضع دولت انگلیس نسبت به تعرض به سفارت ایران بسیار صریح و روشن بوده است. بر اساس تعهداتی که این کشور به معاهدات بین‌المللی دارد در همان لحظات اول عالی‌ترین مقامات انگلیس با ما در تماس بودند و حادثه را محکوم کرده و به ما اطمینان دادند که اقدامات لازم برای حفاظت از سفارت و دیپلمات‌های ما اتخاذشده است. در تهران مقامات ارشد در وزارت خارجه نیز در تماس مستقیم با سفیر انگلیس در تهران بودند. امروز سفیر انگلیس در تهران رسماً احضار شد و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به این تعرض رسماً ابلاغ‌شد. ما نیز در لندن در سطح رسمی در وزارت امور خارجه محکومیت این اقدام را دریافت کردیم.

وی افزود: اما انتظار ما این است که باید به مسائل قبل و بعد واقعه هم بپردازیم تا بتوانیم دید وسیع‌تری نسبت به این حادثه داشته باشیم و بتوانیم از چنین وقایعی در آینده جلوگیری کنیم.

بعیدی نژاد در پاسخ این سؤال که آیا وقوع این حادثه می‌تواند پیامدهای منفی بر روابط دوجانبه میان انگلیس و ایران داشته باشد گفت: به نظر من این واقعه در سطحی نیست که بخواهد روابط دو کشور را تحت تأثیر قرار دهد؛ چون برخورد دولت انگلیس و مقامات پلیس روشن و صریح بوده و ما انتظار داریم که جزئیات این حادثه برای ما روشن شود. در این برهه ما شواهدی را دریافت نکرده ایم که این واقعه به نحوی موردحمایت دولت و یا پلیس انگلیس قرارگرفته باشد.

وی با هشدار نسبت به تحولات منطقه‌ای افزود: در روزهای گذشته شاهد بودیم که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ازیک‌طرف در آمریکا و از جمله جلسه ایپک و در ملاقات با رئیس‌جمهور آمریکا اظهارات بسیار خصمانه‌ای علیه ایران ابراز می‌کند و بابیان این عبارت که منشاء تمام مشکلات دنیا و منطقه ایران است، سعی کرده یک فضا سازی بسیار منفی علیه ایران در سطح جهانی ایجاد کند.

بعیدی نژاد اضافه کرد: ما به طور طبیعی باید در نظر بگیریم که چنین مواضعی فقط در حد حرف باقی نمی‌ماند و قطعاً چه مقامات رژیم صهیونیستی و چه مقامات برخی از کشورهای دیگر منطقه که آن‌ها هم در سوی دیگر همان اظهارات را به بیان دیگری داشته اند، تلاش زیادی صورت می‌دهند که در یک دوره بسیار حساس منطقه‌ای و بین‌المللی ایران را وارد یک حواشی کنند که با تحریکاتی روابط ما با کشورهای اروپایی تحت تأثیر قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: باید مراقب این تحریکات باشیم و قطعاً سرویس‌های اطلاعات بیگانه مثل رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه که در ابراز خصومت به ایران هیچ حدی برای خودشان نمی‌شناسند، تلاش خواهند کرد از تمام ظرفیت‌هایی که در ایران و خارج از کشور و تمام ظرفیت‌هایی که احساس کنند در انگلیس وجود دارد به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، و چه از طریق القای برخی مسائل تحریکاتی را ایجاد کنند تا بتوانند زمینه‌هایی را ایجاد کنند که قطعاً ما را وارد یک حواشی مهمی بکنند.

وی خاطرنشان کرد که ما بطور اصولی با توجه به خصومت‌هایی که از طرف آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه علیه ایران صورت می‌گیرد باید منتظر این باشیم که هرروز توطئه‌هایی توسط دشمنان برای ضربه زدن به کشور طراحی شود.

بعیدی نژاد هشدار داد که تهدید دشمنان ایران در حد حرف نیست و آن‌ها تلاش می‌کنند حرفهای خودشان را عملیاتی کنند و برای ایران برنامه‌ها و تهدیدهای عملی ایجاد کنند.

وی بیان داشت: به‌هیچ‌وجه نباید دستخوش هیجانات و احساسات زودگذر بود و درعین‌حال باید به مسائل عمیق‌تر هم پرداخت.

بعیدی نژاد با اشاره به اینکه مقامات سفارت کشورمان تلاش کردند تا آثار تعرض حادثه اخیر را در کمترین زمان مدیریت کنند افزود: ما حتی اجازه ندادیم پرچم جمهوری اسلامی ایران یک ساعت پایین بماند و همکاران ما همان شب سریعا پرچم مقدس کشورمان را به اهتزاز درآوردند.

وی تصریح کرد: باید پرچم جمهوری اسلامی ایران در اهتزاز باشد و این، خار چشم دشمنان کشور است. البته ما از این قضیه به‌سادگی نخواهیم گذشت و با دولت و وزارت خارجه انگلیس و اداره پلیس در ارتباط تنگاتنگ هستیم تا بتوانیم ابعاد عمیق‌تر موضوع را کشف کنیم، که این مساله قطعاً به ما کمک خواهد کرد که حفاظت از سفارت توسط دولت انگلیس تضمین گردد.

وی افزود: نباید خیلی تابع هیجانات و احساسات شد و باید با پیگیریهایی که در جریان است اجازه دهیم بررسی‌ها تکمیل شود و اطلاعات کامل‌تر در دست مقامات تصمیم‌گیرنده قرار گیرد تا بتوانند بهترین تصمیم لازم را اتخاذ کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.