المیادین گزارش داد، عملیات ارتش سوریه علیه افراد مسلح جبهه النصره و هم‌پیمانانش در اکثر مناطق غوطه شرقی به خصوص در داخل مزارع جسرین و افتریس ادامه دارد.

این در حالی است که خمپاره‌های شلیک شده از سوی گروه‌های تروریستی در مناطق مسکونی غوطه شرقی و ریف دمشق منجر به کشته شدن تعدادی غیرنظامی شد.

بخش "اعلام الحربی" وابسته به حزب‌الله لبنان که اخبار مربوط به تحولات میدانی را مخابره می‌کند، اعلام کرد، ارتش سوریه توانست بعد از تسلط بر شهرک مدیرا و رسیدن نیروهای پیشروی کننده از سمت مسرابا به نیروهای مستقر در منطقه "اداره المرکبات" در شهر حرستا، غوطه شرقی را به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم کرده و شهر دوما را محاصره کند.

بخش شمالی غوطه شرقی شامل شهرهای دوما، حرستا و بخش جنوبی شامل شهرهای جسرین، عربین، زملکا و محله جوبر است.

به موازات پیشروی در تقسیم غوطه به دو بخش، یگان‌های ارتش سوریه بر "کازیه کیلانی" واقع در اتوبان دوما - حرستا تسلط خود را بیشتر کردند. همچنین ارتش سوریه بر تعدادی از مزارع در شمال شرق و جنوب شهرک افتریس و جنوب غرب شهرک حوش الاشعری‌ تسلط یافت و یگان‌های ارتش افراد مسلح النصره را در جاده جسرین - سقبا هدف گرفتند.

در حال حاضر نیروهای ارتش سوریه به طور کامل حرستا را که بزرگترین مقر تروریست‌های "فیلق الرحمن" در بخش شمالی غوطه شرقی دمشق است، محاصره کرده‌اند.

به گفته منابع خبری، ارتش سوریه در آینده بسیار نزدیک آزادسازی حرستا از افراد مسلح را اعلام خواهد کرد.

منابع نظامی و میدانی گفتند، در جریان عملیات محاصره حرستا تعداد زیادی از گروه‌های مسلح فرار کردند، در حالی که تعدادی نیز خود را در گذرگاه‌ها به خصوص گذرگاه الوافدین تسلیم فرماندهان نظامی ارتش سوریه کردند.

اما در بخش جنوبی غوطه ارتش سوریه به بخش میانی غوطه از شرق به غرب پیشروی کرده که حدود نیمی یا بیش از نیمی از مساحت این منطقه است.

از سوی دیگر ، منابع مطلع به تلویزیون سوریه اخبار مربوط به استفاده ارتش سوریه از سلاح فسفر و ناپالم در غوطه شرقی را تکذیب کردند.

تلویزیون رسمی سوریه در خبری فوری روز یکشنبه به نقل از منابع آگاه آورد، دروغ استفاده از سلاح شیمیایی که گروه‌های تروریستی از آن به عنوان بهانه‌ای علیه ارتش سوریه استفاده می‌کنند امروز با فصل جدیدی از دروغ همراه شده که آن استفاده ارتش سوریه از فسفر و ناپالم است آنها این دروغ‌ها در آستانه نشست امروز شورای امنیت مطرح می‌کنند.

به گفته منابع، هر چه قدر عرصه برای افراد مسلح تنگ‌تر می‌شود و آنها نفس‌های آخر را می‌کشند از بالادستی‌های خود و ناظران غربی خود دستور می‌گیرند که مجددا این اتهامات باطل را علیه ارتش سوریه مطرح کنند حال آنکه ارتش در حال تامین خروج امن غیرنظامیان است.

بخش‌هماهنگی‌های افراد مسلح مدعی شده است، ارتش سوریه با بمب‌های حاوی ناپالم و فسفر عربین را هدف گرفت.

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل اخیرا فاش کرد، دولت سوریه اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهند تروریست‌ها برای اقدامی تروریستی با استفاده از گاز کلر در سطح گسترده آماده می‌شوند تا ارتش سوریه را به استفاده از آن متهم کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.