با توجه به نقش ناوگان در تسهیل تبادلات تجاری در شبکه حمل‌ونقل کشور و ضرورت نوسازی و توسعه آن، وزارت راه و شهرسازی با انجام برنامه‌ریزی لازم و با تاکید بر استفاده از منابع مالی خارجی و ظرفیت سازندگان داخلی کشور در چارچوب اقدام مشترک با تولیدکنندگان معتبر خارجی، نسبت به تسریع در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کرده است.

در این خصوص می‌توان به نوسازی ناوگان جاده‌ای فرسوده بالای ۱۰ تن با سن بالاتر از ۳۵ سال اشاره کرد. بر این اساس، ۱۰ قرارداد با شرکت‌های تامین‌کننده کشنده‌ها به منظور جایگزینی ۱۹ هزار و ۴۵۰ دستگاه کامیون و کشنده فرسوده طی دو سال منعقد شده است.

با توجه به اقدامات شرکت‌های تامین‌کننده خودرو، در سال آینده بالغ بر ۸ هزار دستگاه کامیون و کشنده به متقاضیان تحویل خواهد شد. براساس محاسبات انجام شده، در صورت نوسازی ناوگان معادل یک‌هزار و ۳۲ میلیارد لیتر نفت گاز طی ۱۰ ‌سال صرفه‌جویی خواهد شد. ‌

با اجرای این طرح، ظرف مدت ۱۰ سال بالغ بر ۱۹۴.۷۲ میلیون تن از انتشار گازهای گلخانه‌ای کاسته خواهد ‌شد.‌

توسعه ناوگان هوایی

در همین حال، 3 قرارداد با شرکت‌های تامین‌کننده هواپیما به ارزش تقریبی 32 میلیارد دلار برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما طی سال‌های آتی منعقد شده است.

بر این اساس، تاکنون ۳ فروند هواپیمای ایرباس و ۸ فروند ای‌تی‌آر و در مجموع ۱۱ هواپیمای نو وارد ناوگان هوایی کشور شده است.

 

توسعه ناوگان دریایی

 

در پی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سازمان بنادر و دریانوردی کشور از سال ۹۲ تا آذر ماه سال‌جاری نسبت به نوسازی ناوگان دریایی و از طریق بخش خصوصی اقدام شده است. به این ترتیب، ۱۲۰ شناور تجاری، ۸۱ فروند شناور خدماتی، ۲۲ فروند شناور مسافری وارد ناوگان شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.