رویترز گزارش داد، پارلمان چین با آرای غافلگیرکننده اعضا، به اصلاح قانون اساسی این کشور و لغو محدودیت دوره‌ای ریاست جمهوری رای مثبت داد و بندهایی را برای قدرتمندتر کردن حزب کمونیست که هم‌اکنون حکومت را در این کشور در دست دارد، به قانون اساسی اضافه کرد.

در پی این رای‌گیری در پارلمان چین، منتقدان در شبکه‌های اجتماعی به این اقدام تاختند و وضعیت چین را با کره شمالی یا زمان حکومت مائو، بنیانگذار چین کمونیستی مقایسه کردند.

روزنامه گلوبال تایمز چین اما در اواکنش به این انتقادها در سرمقاله خود نوشت، تئوری‌های سیاسی غربی در چین بی‌استفاده هستند.

این روزنامه نوشت: ما به طور فزاینده‌ای مطمئن هستیم که کلید پیشرفت چین، حفظ قدرت رهبری حزب و دنبال کردن رهبری کمیته مرکزی حزب است که شی جینپینگ در مرکز آن قرار دارد. در این سال‌ها فراز و فرودهای کشورها و عدم تناسب سیستم سیاسی غربی برای به کار گرفته شدن در کشورهای در حال توسعه را شاهد بوده‌ایم که نتیجه وحشتناکی داشته است.

روزنامه "چاینا دیلی" نیز تاکید کرد که این اصلاحات در قانون اساسی به معنی "قدرت مادام‌العمر برای رهبران" نیست.

این روزنامه انگلیسی زبان دولتی چین نوشت: با این وجود برخی در غرب بر خلاف این مساله تاکید دارند. چنین افرادی تعصب ایدئولوژیک عمیقی علیه چین دارند و گمنانه‌زنی‌هایشان یکی پس از دیگری درباره چین غلط از آب درمی‌آید.

در حالی که برخی سایت‌های خبری حتی بخش نظرات مردمی خود را بستند یا تنها نظرات تحسین‌آمیز را در سایت خود منتشر کردند، برخی نظرات مخالف هم توانستند از سانسورها عبور کنند.

یکی از این مخالفان در صفحه خود نوشت: این چطور سوسیالیسمی است که برای تبدیل شدن به نظامی سلطنتی که قانون وضع می‌کند، تحسین می‌شود؟ چرا نتایج شمارش آرا را اعلام نمی‌کنند؟

در این رای‌گیری از حدود ۳۰۰۰ نماینده پارلمان، تنها دو نفر به این طرح رای مخالف دادند.

گروه مدافع حقوق بشر چین که در آمریکا فعالیت می‌کند، در خصوص تمرکز قدرت در این کشور ابراز نگرانی کرده است. شارون هوم، مدیر اجرایی این گروه در بیانیه‌ای اظهار کرد: لغو محدودیت دو دوره‌ای برای تصدی ریاست جمهوری، نادیده گرفتن درس دردناکی است که از دوران مائو گرفتیم و مردم چین را بار دیگر در معرض رنجی بزرگ و سوءاستفاده و فجایع ملی قرار می‌دهد که می‌تواند به دنبال تمرکز قدرت در دستان یک شخص واحد به وجود آید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.