آسوشیتدپرس گزارش داد، دموکراسی خواهان هنگ‌کنگی نتوانستند تمامی چهار کرسی را از آن خود کنند و در مقابل رقبای حامی دولت چین در این انتخابات شکست خوردند.

چهار کرسی در میان شش کرسی خالی در شورای قانونگذاری این دولتشهر بودند؛ اعضای منتخب این چهار کرسی در سال ۲۰۱۶ و در پی مناقشه بر سر نحوه و متن ایراد سوگند برکنار شدند.

"او نوک-هین"، از فعالان کمتر شناخته شده حامی دموکراسی در آخرین لحظات که نامش در فهرست کاندیداها قرار گرفته بود، یکی از دو کرسی را به دست آورد. نام وی پس از آن در این فهرست قرار گرفت که مقام‌های این دولتشهر اگنس چو ۲۱ ساله از کاندیداهای حامی دموکراسی را از فهرست کاندیداها خارج کردند.

رد صلاحیت قانونگذاران و کاندیداها این نگرانی را در میان فعالان و گروه‌های حقوق بشری به وجود آورده که دولت مورد حمایت چین در هنگ کنگ به دنبال سرکوب بیشتر مخالفان است.

نامزدهای حامی چین

"او نوک-هین" پس از انتشار نتایج اعلام کرد: من نمی‌گویم که نتایج امروز به منزله پیروزی است. منظور من این است که این یک پیروزی تو خالی است چون ما برای آن هزینه زیادی پرداخت کرده‌ایم. کمپین دموکراسی در این منطقه با سرکوب‌های گسترده در پی ناآرامی سال‌های گذشته روبه‌رو بوده است.

وی همچنین این رای گیری را رفراندومی برای دموکراسی در هنگ کنگ خواند.

کمپین حامی دموکراسی در این دولتشهر هم اکنون ۲۶ کرسی از مجموع ۷۰ کرسی شورای قانونگذاری دارد. درباره دو کرسی خالی بعدا تصمیم گیری می‌شود چون آنها درباره این موضوع اقدامی قانونی خواهند کرد.

حدود ۴۳ درصد از ۲.۱ میلیون رای دهنده واجد شرایط آرای خود را برای انتخاب این چهار کرسی باقی مانده به صندوق‌های رای انداختند که کمتر از ۵۸.۳ درصد شرکت کنندگان در رای گیری ۲۰۱۶ در سراسر هنگ کنگ بود.

"ادوارد یو"، تنها قانونگذار رد صلاحیت شده بود که توانست برای بار دوم در انتخابات شرکت کند اما با اختلاف کمی در مقابل رقیب مورد حمایت پکن باخت. "گری فان"، کاندیدای سوم حامی دموکراسی اما موفق شد تا در حوزه رای گیری خود پیروز شود.

در مقام چهارمی نیز رای دهندگان از آرشیتکت‌ها و نقشه بردارها یک کاندیدای حامی پکن را به "پال زیمرمان" هلندی ترجیح دادند. حدود نیمی از کرسی‌های شورای قانونگذاری هنگ کنگ توسط تجار و گروه‌های تجاری حامی پکن انتخاب می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.