امیر محمد تسویه چی فرمانده پایگاه یکم شکاری-ترابری نیروی هوایی که عهده دار تامین امنیت آسمان پایتخت است، از تست موشک هواپایه در کنار ناو انگلیسی روایت کرد. او گفت: نیروی دریایی یک هدف آلومینیومی۲*۲ را روی یک دکل نصب کرده بود که می‌خواستیم آن را بزنیم. آمریکا، عربستان و انگلیس در منطقه رزمایش داشتند و همه پروازهای خود را لغو کردند و این آزمایش ما می‌توانست،‌ تاثیرات بازدارنده داشته باشد. روز بعد که قرار شد آزمایش را انجام دهیم، با GPS هدف را شناسایی کردیم و دیدیم یک ناو انگلیسی پشت هدف قرار دارد. با قرارگاه تماس گرفتم و گفتم اگر من موشک را شلیک کنم و به هدف اصابت نکند و به ناو برخورد کند مشکل ایجاد می‌شود. گفتند هرچه به ناو می‌گوییم از این منطقه دور شود توجه نمی‌کند. او افزود: من موقعی که پرواز کردم از فاصله ۱۴۲ کیلومتری روی هدف لاک کردم و موشک را شلیک کردم. موشک همین طور که در امتداد هدف پیش می‌رفت، در فاصله ۸۰۰ متری از آن در آب فرو رفت. بعد به من گفتند به خاطر حضور آن ناو، سوخت موشک را کم کرده‌اند تا در صورت خطا به ناو انگلیسی اصابت نکند. البته آزمایش این موشک بازتاب خیلی خوبی داشت.

اهم این گفتگو را در ادامه بخوانید:

*نیروی هوایی، یک نیروی تجهیزات محور است. قبل از انقلاب خلبانان و پرسنل فنی ما در آمریکا و پاکستان دوره می‌دیدند و در داخل ایران تمام کار تعمیر و نگهداری هواپیماهای ما برعهده مستشاران آمریکایی بود. یعنی پرسنل فنی ما در اصل کاری انجام نمی‌دادند و فقط نقش ناظر را داشته و آچار دست نیروهای آمریکایی می‌دادند.

*با پیروزی انقلاب اسلامی تمام مستشاران آمریکایی از ایران رفتند و فکر نمی‌کردند ما نمی‌توانیم از تجهیزاتمان استفاده کنیم. آنها می‌گفتند ظرف یکی دو ماه تمام جنگنده‌های ما زمین‌گیر می‌شوند. مقام معظم رهبری که در آن موقع نماینده امام در ارتش بودند، همین موضوع را به حضرت امام گزارش دادند و امام دستور دادند که این تجهیزات نباید زمین‌گیر شود. این خط مشی حضرت امام موجب بوجود آمدن همتی مضاعف در نیروی هوایی شد و پس از خروج آمریکایی‌ها نه تنها پروازهای ما کمتر نشد بلکه روز به روز هم بیشتر شد.

*سه ماه اول جنگ را نیروی هوایی اداره کرد. نیروی زمینی تا می‌خواست لشکرهایش را به مرزهای جنوب و جنوب غرب گسترش بدهد طول می‌کشید. نیروی هوایی در آن شرایط علاوه بر بمباران خطوط مقدم دشمن، خطوط مواصلاتی و پشتیبانی آنها را نیز بمباران می‌کرد.

*در دوران جنگ ما تحریم بودیم و حتی سیم خاردار هم به ما نمی‌فروختند. چرخ هواپیماهای ما آمریکایی است. در دوران دفاع مقدس و در سال ۶۴ ما با مشکل کمبود چرخ مواجه شدیم و کسی به ما چرخ نمی‌فروخت. مجبور بودیم این لاستیک‌ها را از بازار سیاه با قیمت‌های ۱۰ برابری بخریم. شهید ستاری مسئولان همه کارخانه‌های لاسیتک سازی را در ستاد نیروی هوایی جمع کرد و به هرکدام یک نمونه از لاستیک جنگنده اف-۴ را داد و گفت به این لاستیک نیازمندیم. یک ماه بعد بود که یکی از کارخانه‌ها تماس گرفت و گفت که ما این چرخ را ساخته‌ایم. ابتدا همه ما تعجب کردیم. لاستیک ساخته شده را آوردند و یک نمونه هم به همدان دادند.

*ما موشکی را در اختیار داشتیم که برد آن ۷۰ کیلومتر بود. ما این موشک را هم از بالگرد Mi-۱۷، جنگنده فانتوم و ناو شلیک کردیم. در خلیج فارس من خودم این موشک را از فانتوم شلیک کردم. زمانی که می‌خواستیم این موشک را در خلیج فارس تست کنیم، ناوهای آمریکایی و انگلیسی در منطقه حضور داشتند و هرچه نیروی دریایی به آنها اخطار می‌داد که منطقه را ترک کنند توجه نمی‌کردند.

*دانشکده هوایی پاکستان در دست آمریکایی‌ها بود و آنها هم هواپیمای تی-۳۷ که خلبانان ما در آمریکا با آن آموزش می‌دیدند را در اختیار داشتند. البته در ابتدا قرار بود ما برای آموزش به هند برویم که میسر نشد بعد هم که قرار شد به پاکستان برویم آنها قیمت را ۱۰ برابر کردند که ما نرویم ولی چاره‌ای جز این کار نداشتیم.

*در آمریکا از حدود ۱۲ کشور برای آموزش می‌آمدند اما خلبانان ما همیشه رتبه‌های اول تا سوم بهترین خلبانان را در رشته‌های مختلف از آن خود می‌کردند. زمانی که پرونده یکی از خلبانان که در آمریکا آموزش دیده بود را خواندم، فرمانده پایگاه تگزاس آمریکا در آن نوشته بود اگر بین ایران و آمریکا درگیری شود من نمی‌خواهم در برابر این خلبان قرار بگیرم زیرا او از استعداد بالایی برخوردار است.

*تلاش زیادی در نیروی هوایی برای خودکفایی انجام شد. در مقطعی مشکلاتی برای ما در زمینه تامین قطعات جنگنده میگ ۲۹ بوجود آمد. ما مجبور شدیم تعمیرات اساسی این هواپیما را خودمان انجام دهیم. خیلی زمان‌بر بود اما تمام تعمیرات هواپیما را خودمان انجام دادیم. دوسال پیش که فرمانده نیروی هوایی روسیه به ایران آمده بود، بازدیدی از گردان اورهال جنگنده میگ ۲۹ ما انجام داد. از اقداماتی که ما انجام داده بودیم خیلی تعجب کرد.

*یا زمانی که فرمانده نیروی هوایی عمان به ایران آمده بود، از گردان اورهال ما بازدید کرد و با تعجب گفت: شما با چه جراتی میگ ۲۹ را تعمیر کردید؟

*همینطور که ما سایر کشورها را رصد می کنیم، آنها هم ما را رصد می‌کنند. امروز ما می‌دانیم که کشورهای همسایه ما چه تعداد پرواز در روز انجام داده‌اند و یا در دریا چه کار کرده‌اند. البته همه باید این کار را انجام دهند و هر کس انجام ندهد غفلت کرده است.

*ماموریت دیگر ما شناسایی است که برای این کار هواپیماهای مخصوصی در اختیار داریم که با پرواز بر فراز مرزهای کشور قادر به شنود تمامی فرکانس‌های مکالماتی هستند. البته این کار را سایر کشورها هم انجام می‌دهند. همچنین پشتیبانی لجستیک از سایر پایگاه‌های نیروی هوایی بر عهده ماست.

*ما همکاری خوبی با پایگاه قدر سپاه پاسداران داریم و در همین زلزله کرمانشاه هم کمک های متقابل به یکدیگر انجام دادیم ما در تعمیرات جنگنده های سوخو ۲۲ دخالتی نداریم البته سپاه از ما مشورت خواست و ما هم با آنها کمک کردیم.

*امروز عربستان و امارات انواع هواپیماهای جنگنده را در اختیار دارند که تعداد این هواپیماها از تعداد خلبانان آنها بیشتر است. زمانی که من در بندرعباس بودم وقتی پرواز می‌کردم مکالمات آن‌ها را می‌شنیدم. قالب این خلبانان انگلیسی و فرانسوی بودند. امارات و عربستان تهدیدی برای ما به حساب نمی‌آیند و اینها افرادی نیستند که تن به کار سخت بدهند و انسان‌های ترسویی هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.