این بانک اعلام کرد: بر اساس داده­ های رسمی که توسط اداره کل آمار و اطلاعات بانک مسکن استخراج شده است، از ابتدای تاسیس صندوق پس‌­انداز مسکن یکم تا پایان بهمن ۹۶ در مجموع ۲۹۵ هزار و ۸۱۷ نفر در این صندوق به امید دریافت تسهیلات ارزان قیمت خرید مسکن، سپرده­ گذاری کرده­‌اند.

که در هر ماه متناسب با میزان پس ­انداز سپرده‌گذاران سال قبل و همچنین مدت زمان لازم برای طول دوره پس‌انداز، بخشی از ثبت­‌نام‌کننده­‌ها در صندوق یکم، با دریافت تسهیلات خود به عنوان تقاضای قطعی خرید مسکن وارد این بازار شده و صاحب­ خانه می­ شوند.

رییس اداره کل روابط عمومی بانک مسکن، افزود: مجموع سپرده­ گذاری انجام شده توسط این تعداد سپرده­ گذار در صندوق یکم تا پایان بهمن امسال رقمی معادل ۶ هزار و ۵۴ میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان است که این میزان پس­‌انداز از سوی متقاضیان بالقوه خرید مسکن در این صندوق، یک رخداد مثبت در جهت هدایت هدفمند نقدینگی در اقتصاد و همچنین یک مدل متعارف جهانی برای تجهیز منابع مورد نیاز بخش مسکن و تقویت قدرت خریداران مسکن به حساب می­‌آید.

احمدی درباره ویژگی صندوق پس ­انداز مسکن یکم، گفت: این صندوق به شکل قابل توجهی به منابع حاصل از پس ­انداز متقاضیان مسکن وابسته است و در عین حال از منابع بانکی برای رعایت تعادل منابع و مصارف صندوق نیز استفاده می شود.

با این حال به دلیل آنکه تسهیلات خرید مسکن صندوق یکم با پس ­اندازهای میان مدت خانوارهای جامعه هدف – زوج­ های جوان خانه اولی- تامین اعتبار می­شود، بخش مسکن بدون استفاده از پول پرقدرت بانک مرکزی (پول تورم­ زا)، در مسیر رونق قرار می­‌گیرد.

این مقام بانک مسکن، بخشی از رونق به وجود آمده در ماه­ های اخیر در بازار مسکن شهر تهران را مدیون عملکرد صندوق یکم در پرداخت تسهیلات و همچنین استقبال خانه­ اولی­ ها از تسهیلات این صندوق عنوان کرد. در تهران طی ماه­ های اخیر ۹ درصد از معاملات خرید مسکن توسط خانه ­­اولی ­هایی بود که از تسهیلات صندوق پس ­انداز مسکن یکم استفاده کردند.

صندوق پس‌انداز مسکن یکم خرداد ماه سال ۹۴ تاسیس شد. در یک سال اول فعالیت این صندوق، ۵۱ هزار نفر در آن سپرده­ گذاری کردند، در سال دوم -خرداد ۹۵ تا خرداد ۹۶- میزان استقبال خانه ­اولی­­ها از ورود به این صندوق سه برابر شد بطوری که در این فاصله ۱۵۰ هزار متقاضی تسهیلات یکم در این صندوق پس ­انداز اقدام به ثبت­ نام و سپرده­‌گذاری کردند.

طی ماه­‌های اخیر نیز رشد سپرده­‌گذاری و ثبت­ نام­‌ها در صندوق پس ­انداز مسکن یکم از شیب قابل ملاحظه­‌ای برخوردار بوده است.

به طور متوسط طی ماه­‌های اخیر حدود ۲۰ هزار نفر در هر ماه در این صندوق در کل شهرهای کشور سپرده‌گذاری کرده­‌اند که حدود ۶ هزار نفر از آنها مربوط به تهران بوده است.

رییس اداره کل روابط عمومی بانک مسکن درباره میزان استقبال از تسهیلات صندوق پس ­انداز مسکن یکم در استان­‌های مختلف، گفت: بعد از استان تهران که رتبه اولین بیشترین سپرده­ گذاری از سوی خانه ­اولی­ ها در صندوق پس ­انداز مسکن یکم را در اختیار دارد، استان خراسان رضوی در رتبه دوم قرار دارد.

احمدی در این باره افزود: در تهران از ابتدای تاسیس صندوق یکم تا بهمن امسال، ۸۷ هزار خانه ­اولی و متقاضی واجد شرایط در این صندوق اقدام به سپرده­ گذاری کردند که بالاترین استقبال و ثبت­ نام در مقایسه با سایر استان­ ها بوده است.

در استان خراسان رضوی به عنوان استان دارای رتبه دوم بیشترین استقبال خانه ­اولی­ ها از این صندوق، نزدیک به ۲۲ هزار نفر سپرده­ گذاری کرده ­اند. کمترین استقبال از صندوق یکم نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ثبت نام یک هزار و ۸۵۰ نفر در این صندوق بوده است.

یک علت استقبال کم از صندوق پس ­انداز مسکن یکم، می­ تواند قدرت پس ­انداز پایین خانوارها در شهرهای مختلف کشور باشد.

صندوق پس ­انداز مسکن در تهران و شهرهای مراکز استان، شهرهای بزرگ و همچنین شهرهای کوچک سه سطح مختلف تسهیلات خرید مسکن با مبالغ ۸۰ میلیون، ۶۰ و ۴۰ میلیون تومان پرداخت می­ کند. این سه سطح برای زوجین به ترتیب معادل ۱۶۰ میلیون، ۱۲۰ میلیون و ۸۰ میلیون تومان است.

نرخ سود تسهیلات خرید مسکن یکم در شهرها ۹.۵ درصد و در بافت­ های فرسوده ۸ درصد است. در بافت­ های فرسوده همچنین شرط خانه اولی برای استفاده از تسهیلات صندوق پس ­انداز مسکن یکم وجود ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.