مطالعات نشان داده است که افرادی که خواب کافی و با کیفیت ندارند هنگام قرار گرفتن در معرض ویروس هایی مانند ویروس سرما خوردگی با احتمال بیشتری بیمار می شوند، همچنینکمبود خواب می تواند بر مدت زمان بهبودی نیز اثر منفی بگذارد.

در زمان خواب سیستم ایمنی پروتئینی به نام سایتوکاین را تولید می کند که باعث تقویت خواب می شود، همچنین در هنگام دچار شدن به عفونت، التهاب و تحت شرایط استرس سایتوکاین خاصی توسط سیستم ایمنی برای مقابله با این عوامل در بدن تولید می شود و خواب ناکافی ممکن باعث کاهش تولید این سایتوکاین شود.

بررسی ها نشان می دهند، آنتی بادی های مقابله کننده با عفونت، زمانی که به اندازه کافی نمی خوابید کاهش می یابد.

برای مبارزه با بیماری های عفونی نیاز به خواب کافی دارد همچنین بی خوابی های طولانی مدت سبب افزایش ریسک چاقی بیش از حد، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی می شود.

بی خوابی در حافظه کوتاه مدت نیز بی تاثیر نیست. با توجه به اینکه حافظه ی کوتاه مدت بخش مهمی از چرخه یادگیری است، از این رو بی خوابی می تواند تاثیر شگرفی روی توانایی افراد برای به یاد آوردن کلماتی داشته باشد که روز پیش آن ها را به حافظه ی خود سپرده اند.

در یک مطالعه ی دیگر دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که در صورت تمایل به یادگیری و مطالعه ی یک موضوع برای اولین بار و تکرار آن، بی خوابی می تواند تاثیر منفی داشته باشد. این تاثیر منفی حتی پس از به خواب رفتن بعد از یادگیری نیز از بین نمی رود.

گفتنی است: بهترین مقدار زمان خواب بین ۷ الی ۸ ساعت برای بزرگسالان و ۱۰ ساعت برای نوجوان به ویژه دانش آموزان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.