ترزا می ‌افزود: براساس تحقیقات به‌عمل‌آمده روشن‌ شده است که اسکریپال و دخترش یولیا از طریق ماده سمی اعصاب&#۳۹;ساخت روسیه&#۳۹; مسموم شده است.

وی با اشاره به اینکه تنها دو فرضیه در این رابطه وجود دارد، گفت: یا این‌ یک اقدام مستقیم از سوی روسیه علیه انگلیس بوده و یا اینکه کنترل این ماده از دست دولت روسیه خارج ‌شده و اجازه داده به دست دیگران بیفتد. براین اساس وزیر خارجه انگلیس سفیر روسیه را احضار کرده تا درباره این دو فرضیه اظهارنظر کند و توضیح دهد که چگونه ماده ساخت روسیه به انگلیس منتقل و علیه آقای اسکریپال استفاده‌ شده است.

ترزا می اظهار داشت که دولت انگلیس منتظر پاسخ مسکو خواهد بود و چنانچه پاسخ معتبری را دریافت نکند این‌گونه تلقی خواهد کرد که دولت روسیه از زور علیه انگلیس استفاده کرده است.

سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روس و دخترش یولیا که دو هفته پیش براثر تماس با یک ماده سمی، بی‌هوش بر روی نیمکتی پیدا و در بیمارستانی در جنوب انگلیس بستری شدند که حال هر دوی آن‌ها وخیم گزارش‌ شده است. همچنین اولین افسر پلیسی که در محل حادثه حاضر شد، در همان بیمارستان بستری است و از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

روز گذشته به بیش از ۵۰۰ نفر که همان روز حادثه به رستورانی رفته بودند که اسکریپال و دخترش در آن ناهار خورده بودند، توصیه شد که لباس‌ها و وسایل شخصی خود را بشویند.

به منابع انگلیسی، ماده یادشده بسیار سمی و خطرناک است به‌طوری‌که باعث ازکارافتادن سیستم عصبی و به‌تدریج باقی اعضای بدن می‌شود. این مواد اغلب از طریق دهان یا بینی وارد بدن می‌شود، اما امکان جذب آن‌ها از طریق چشم یا پوست هم وجود دارد.

مسکو هرگونه اتهامی را در رابطه با پرونده آقای اسکریپال تکذیب کرده و به انگلیس هشدار داده است تا پیش از هر اتهامی، تحقیقات خود را کامل کند.

&#۳۹;ولادیمیر پوتین&#۳۹; رئیس جمهوری روسیه نیز به دولت انگلیس توصیه کرده است که مساله مسمومیت &#۳۹;سرگئی اسکریپال&#۳۹; جاسوس پیشین روسیه را در داخل کشور خود رسیدگی کند که در این کشور زندگی می کرد.

اسکریپال در سال ۲۰۰۶ در روسیه به اتهام جاسوسی برای دولت انگلیس، به ۱۳ سال حبس محکوم شد، متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا در اختیار سازمان جاسوسی ‌ام.آی.۶ انگلیس قرار داده است.

وی در سال ۲۰۱۰ در جریان تبادل جاسوسان میان آمریکا و روسیه، به انگلیس پناهنده شد که در آن، مسکو چهار جاسوس خود را با ۱۰ جاسوس آمریکا مبادله کرد.

گفتنی است : &#۳۹;ماریا زاخارووا&#۳۹; سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اظهارات امروز نخست‌ وزیر انگلیس را به نمایش سیرک تشبیه کرده و آن را برپایه اقدامات تحریک‌آمیز خواند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.