عبدالله حاتمیان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص پیشنهاد نمایندگان برای ایجاد استان خراسان مرکزی، اظهار کرد: شرایط حاکم در خراسان به دلیل مهاجرت، رشد جمعیت و مهاجران غیر ایرانی در مشهد، تعداد زیاد افراد بی‌شناسنامه و شهر زیارتی بودن سبب شده که توجه استان خراسان رضوی و مسئولین مربوطه به صورت ویژه به مشهد باشد. 

وی افزود: به طور مثال بیمارستان ۵۶۰ تختی حاشیه کشف‌رود برای حاشیه‌نشین‌ها، مشکلات آب مشهد و تمرکز بر مسائل بهداشتی و امنیتی در آن سبب شده تا شهرستان‌های کوچک فراموش شوند. در شهرستان درگز در کمتر از ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۶ درصد جمعیت مهاجرت کرده‌اند که از ۸۵ هزار نفر به ۷۲ هزار پانصد نفر رسیده و این فاجعه است. 

حاتمیان ادامه داد: فردی که در روستا به زمین، ایل و شرافت خانوادگی وصل است، زمانی که وارد شهر می‌شود از باغ، زمین و سامان جدا می‌شود و به بی‌سامانی می‌رسد. زندگی، شغل، بهداشت و درمان برای او معلوم نیست و جز فاجعه برای مملکت چیزی در برنخواهد داشت. 

این نماینده مجلس با بیان این‌که با شیوه‌ای که استان خراسان رضوی پیش می‌رود، قطعا عدالت اجتماعی در کار نخواهد بود، عنوان کرد: زمانی که استان خراسان رضوی با سایر استان‌های دیگر مثل خراسان شمالی و حتی خراسان جنوبی مقایسه می‌شود، مشاهده می‌کنیم که شیروان که در سطح درگز بوده ۶ برابر آن رشد کرده، شهرستان‌ کوچک قوچان به سطح شهر درگز رسیده است و فاروج نیز که از بخش ما کوچکتر بود اکنون شهرستان شده است. 

حاتمیان گفت: با این وضعیت شهر مشهد، باید فکر جدیدی کرد. پیشنهادات مختلفی نیز شد و پیشنهاد من نیز این است که مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران به صورت یک استان جداگانه مستقل شود و شهرستان‌های سمت شمال به سمت شمال و سمت جنوب به سمت جنوب حرکت کنند. 

وی ادامه داد: اگر مشهد مستقل نشود، حتی اگر چندین استان دیگر نیز تشکیل شود باز هم شهرستان‌هایی که همراه مشهد می‌مانند، ضرر می‌کنند. در درجه اول باید مشهد مستقل شود. 

نماینده درگز با بیان این‌که نمایندگان در این خصوص چندان مصمم نیستند، عنوان کرد: باید مطالبه اجتماعی باشد. تشکل‌های مردمی، نخبگان، روشنفکران و افرادی که توانایی برنامه‌ریزی دارند باید در این فضا وارد شوند و ضرورت موضوع را از طریق کانال‌های مختلف از جمله کانال نمایندگان پیگیری کنند. 

حاتمیان افزود: ما مشکل را می‌بینیم و اطلاع‌رسانی می‌کنیم. این‌که بهترین جواب برای حل مشکل چه باید باشد قطعا دست ما نیست. افرادی که در  این زمینه تخصصی، بیشتر از ما می‌دانند باید وارد شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.