عبدالله حاتمیان نماینده مردم درگز و عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درخصوص طرح استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی که در دستورکار مجلس قرار گرفته است، گفت: ۴۶ مورد توسط نمایندگان موافق استیضاح وزیر جهاد کشاورزی ذکر شده که یکی از این موارد ناتوانی وزیر جهاد در تنظیم بازار محصولات کشاورزی داخلی و عدم توانایی در ایجاد بازار صادراتی برای محصولات داخلی است.

وی افزود: در این بخش وزارت جهاد کشاورزی به توفیقات بسیاری دست یافته که قابل تقدیر است اما در بخش هایی هم مغفول مانده است. در بحث عدم توانایی در ایجاد بازارهای صادراتی برای محصولات داخلی مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم می‌دهند و بازارهای خارجی وظیفه جهاد کشاورزی نیست اما به عنوان متولی جهاد کشاورزی می‌تواند بدنه دولت را در کنار خود قرار دهد و کاردارهای اقتصادی وزارت خارجه را به کار بگیرد تا این معضل را حل کند.

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس با اشاره به بند سوم موارد ذکر شده برای استیضاح اظهار داشت: در بند سوم آمده  است: «عدم توجه به جذب بودجه مصوب در خط اعتباری وزارت جهاد کشاورزی» که هنوز معلوم نیست به چه چیزی استناد می‌کنند. در جای دیگر از عدم توجه به الگوی کشت و عدم حمایت از کشاورزان صحبت شده است.

حاتمیان با تاکید بر اینکه ما در کشور به الگوی کشت نیاز داریم، تصریح کرد: در مناطقی مانند خراسان جنوبی که در سال کمتر از ۳۰ میلیمتر بارندگی دارد، همچنان به دنبال کشت محصولات پر آب‌بر هستیم. اصلاح الگوی کشت یک وظیفه بزرگ‌تر و وسیع‌تر از حوزه جهاد کشاورزی است. به عنوان مثال، در حوزه خراسان جنوبی باید بر روی استفاده از معادن کار شود و در بحث استخراج فولاد باید از مناطق پر آب مانند بستر دریاها استفاده کنیم. محصولی که هر سال در یک منطقه خسارت می‌بیند نباید بر کشت آن محصول در آن منطقه اصرار کرد.

وی اضافه کرد: باید الگوی کشت را فراخور اقلیم خود ببینیم و این وظیفه کلان دولت است و محدود به وزارت کشاورزی نیست. درخصوص عدم توجه به وضعیت کشاورزان زلزله‌زده در مناطق زلزله‌زده هم جهاد کشاورزی نمی‌توانست کمک بارزی به کشاورزان زلزله زده کند لذا باید ماموریتی برای این امر تعیین می‌شد تا وزارتخانه بتواند وارد عمل شود و انتظار مستقل عمل کردن از وزارتخانه بی‌جا است.

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی در رابطه با بحث قیمت شکر خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی حدود هزار میلیون و ۷۰۰ هزار تن ذخایر شکر در انبار دارد و به خودکفایی در تولید شکر نزدیک شده‌ایم. عدم پرداخت مطالبات چغندرکاران درست است اما این مسئله هم مربوط به زمان حال نیست و عقبه چندین ساله دارد که به خاطر ناهماهنگی است اما خروجی کشاورزی برای تولید شکر قابل قبول بوده اما حمایت از کشاورزان قابل قبول نبوده و جای کار بیشتری دارد.

حاتمیان افزود: علیرغم اینکه در تولید گوشت و مرغ توفیقاتی داشتیم آن را انکار نمی‌کنیم اما این عرصه جای کار بسیاری دارد تا به ثبات و پایداری برسیم. در بحث عدم توجه به صنایع تبدیل محصولات کشاورزی و فرهنگ‌سازی شناخت محصولات وزارت صنایع و کشاورزی خروجی نداشتند و کار مثبتی را ما شاهد نبودیم.

وی با بان اینکه ما تا حلقه بازار را در جهاد کشاورزی شکل ندهیم و کشاورز نتواند محصولات خود را فراخور نیازهای بازار فراوری، بسته‌بندی و صادر کند، نمی‌توانیم امیدوار باشیم تولیدکننده بتواند بر روی پای خود بایستد، ابراز داشت: عدم سرمایه‌گذاری زیرساختی و تولید ماشین‌آلات مدرن بند نهم این لیست است که باعث ایجاد ضایعات کشاورزی می‌شود.

نماینده درگز ادامه داد: ضایعات کشاورزی ما در مرحله برداشت بسیار زیاد است، به عنوان مثال در برداشت گندم حدود ۱۵ درصد ضایعات داریم که لازم است فراخور زمین‌های شیب‌داری که در کشور وجود دارد کمباین‌ها را تعریف کنیم و در زمینه مکانیزاسیون با توجه به شرایط کشور دستگاه‌ها را تعریف و تهیه کنیم.

حاتمیان یادآور شد: عدم دفاع از کشاورزان در جهت استفاده بهینه از آب و عدم توجه به برنامه‌های زیرساختی آب همچون به وجود آمدن چرخه آب شیرین که بودجه آن از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده بود که در بخش‌های دیگر هزینه شد یکی از بندهای اصلی این لیست است. 

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی در زمینه آبیاری تحت فشار اقدامات بسیار خوبی انجام داده است، عنوان کرد: بالای یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده اما خسارت خشکسالی بیشتر از سرعت ما بوده است. لازم است در شهرستان‌ها انگیزه لازم برای آبیاری تحت فشار ایجاد شود که این امر با تخصیص بودجه میسر خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه درخصوص عدم استفاده از مدیران با سابقه کلان، تخصصی و مرتبط در سازمان دامپزشکی و جنگل‌ها و مراتع می‌توان این موضوع را از دو دیدگاه دید، یادآور شد: یکی از ایراداتی که به وزارتخانه گرفته می‌شود کهولت سن مدیران ارشد آن است اما سابقه و تخصص دارند. ممکن است در دامپزشکی این ایراد وارد باشد اما به صورت کلی صحیح نیست. انتقاد دیگر عدم نیروسازی در این وزارت‌خانه است که در صورت رفتن این معاونان جایگزینی برای آنها تعلیم ندیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه عدم توجه به بازنشستگان و از بین رفتن ۵۰ درصد سبزی و صیفی‌جات پیش از رسیدن به بازار اعتراض درستی است و جای بحث ندارد، بیان کرد: مشکل صنایع تبدیلی و بازاریابی پس از تولید را مطرح می‌کنند که مسئولان وزارتخانه باید ورود پیدا کرده و این مشکلات را رفع کنند. مجوز استفاده از کودهای غیراستاندارد و وارداتی که باعث نابودی کارخانجات تولید کود داخلی شده که این مورد هم مستند است.

حاتمیان با بیان اینکه عدم توجه به تورم در قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک مانند گندم در خرید تضمینی یکی دیگر از موارد است که شاید برخی نمایندگان اطلاع نداشته باشند، گفت: طبق پیگیری من جهاد کشاورزی حدود ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو گندم قیمت خرید تضمینی را بالا برده و به شورای عالی اقتصاد پیشنهاد کرده بود اما این شورا حدود چهار ماه سکوت کرد و قیمت جهاد کشاورزی را تصویب نکرد.

وی اضافه کرد: در صحبت‌های حضوری ما با آقای نوبخت گفته شد عدم تصویب قیمت جدید به معنای تصویب قیمت قبلی است و این مسئله نشان می دهد جهاد کشاورزی برای افزایش قیمت خرید تضمینی تلاش خود را انجام داده است و بدنه دولت با آنها همکاری نکرده‌اند.

نماینده درگز با بیان اینکه قیمت اعلامی شیر دامداران و قیمت اعلامی مرغ و سیب زمینی هم باید توسط شورای عالی اقتصاد پیگیری شود، اظهار داشت: عدم توجه در وضعیت واردات محصولات تراریخته در کشور و عدم توجه به واردات بذر هم مطرح است که بحث سلامت غذا به وزارت بهداشت مربوط است و زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی نیست.

حاتمیان افزود: این وزارت‌خانه در جایگاه تعیین و تشخیص سلامت غذا نیست و باید توسط وزارت بهداشت تایید شود.

وی در رابطه با پیله کرم ابریشم تصریح کرد: کاهش ۹۰ درصدی تولید پیله کرم ابریشم باعث نابودی توتستان‌ها شده و یکی از محصولاتی که می‌توانست در فصل بی‌پولی کشاورز به داد او برسد در حال نابودی است. با توجه به حمایت‌های ضعیف دولت این محصول بیش از ۹۰ درصد در شهرستان‌هایی مانند درگز افت کرده است.

این نماینده مجلس درخصوص موضوع استیضاح خاطرنشان کرد: گاهی استیضاح به خاطر عدم شفافیت موضوعات تعیین می‌شود و زمانی که وزیر به موارد پاسخ می‌دهد ابهامات رفع می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.