زیرا همواره گفته میشد که احتمال استعفای تیلرسون افزایش یافته و نیکی هیلی نماینده ترامپ در سازمان ملل یکی از نامزدهای این سمت بود و خود را برای جانشینی وی آماده می کرد، البته برای گرفتن زهر قضیه همچنین گفته میشد که ترامپ پیشتر هم به وی پیشنهاد وزارت خارجه داده بود! اما بالاخره باز خوشبختی در حالیکه تیلرسون در سفر افریقائی خود به کنیا رفته بود، بر سر مایک پمپئو رئیس سیا یکی از مخالفین برجام که مواضع تندی نسبت به ایران دارد نشست!

موارد اختلاف بین ترامپ و تیلرسون یکی دو تا نبود و تا همین الانهم ترامپ تیلرسون را تحمل کرده کلی باید ممنونش باشد که به مشاور ارشد اقتصادی خود قبل از ریاست جمهوری احترام گذاشته است. تیلرسون در تابستان گذشته حرف دو پهلوئی زده بود که بیشتر تحلیلگران آن سخن را به سمت ترامپ نشانه رفته بود. چندی پیش هم ترامپ در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز گفته بود که مطمئن نیست رکس تیلرسون، تا پایان دوره ریاست‌جمهوری اش در سمت خود باقی بماند و هم اکنون نیز در پاسخ به این تصمیم گفته است که اختلاف او با تیلرسون در زمینه برجام بوده است.

رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه صبح به وقت واشنگتن خبر داد که مایک پمپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده موسوم به سی آی ای را به عنوان وزیر خارجه جایگزین رکس تیلرسون معرفی کند. آقای ترامپ در توئیتر خود نوشت: «مایک پمپئو رئیس سازمان سی آی ای وزیر خارجه جدید ما می شود. او کار خارق العاده ای خواهد کرد. از رکس تیلرسون برای خدمات ممنون هستم و «جینا هاسپل» به عنوان نخستین زن، رئیس سازمان سی آی ای خواهد شد. تبریک به همه». وزیر امور خارجه آمریکا از کار برکنار شد تا دیپلماسی واشنگتن کاملا ترامپیزاسیون شود. مشاوران ترامپ به رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد کرده بودند وی «مایک پامپئو»، رئیس سیا را جایگزین «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه این کشور بکند.

در تابستان گذشته رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند رکس تیلرسون بعد از آنکه از لفظ «احمق» برای توصیف ترامپ استفاده کرده تا آستانه استعفا پیش رفته، اما با پا در میانی «مایک پنس»، معاون ترامپ از انجام این کار منصرف شده است. پس از آن وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری گفته بود که تا زمانی که رئیس جمهوری احساس کند من در رسیدن به اهداف او مفید هستم، در مقام خود خواهم ماند" و اکنون که به نظر میرسد ترامپ در صدد دو تصمیم بزرگ خود در برابر کره شمالی و ایران است وی کنار گذاشته شد!

اگر چه سی ان ان گزارش داده بود که روابط ترامپ و تیلرسون از شش ماه پیش دچار تنش شده بود، اما بالاخره حمایت نیلرسون از موضع انگلیس در قبال روسیه و نقشش در مرگ یک جاسوس دو جانبه روس در لندن کار دست او داد! قبلا" هم پیش بینی میشد دو نمونه از مشکلات سیاست خارجی آمریکا تعیین میکنند که کدام زودتر به آستانه تحمل رسیدند! تیلرسون مخالف اقدامات ترامپ در کره شمالی و ایران بود و معتقد بود با مذاکره مساله حل شود. که اکنون نیز حذف شد تا ترامپ هر از آنچه که از مردی و زور دارد به صحنه بیاورد! پومپئو ایران ستیز وزیرخارجه آمریکا میشود و احتمالا معاونش بعد از تائید سنا و شاید کمی بدتر از وی رئیس سیا تا ایران ستیز ترین دولت آمریکا شکل بگیرد! دوران سخت تری با ترامپ خواهیم داشت! آیا بطور همه جانبه آماده هستیم و طراحی داریم؟! انشاالله که داریم! ما میگوئیم داریم، شما هم بگوئید داریم!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.