محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مهم‌ترین اتفاق سیاسی سال ۹۶، اعتراضات دی ماه بود که در واقع یک تکان جدی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی کشور بود، خاطرنشان کرد: پس از سال ۸۸ ما چنین تجربه‌ای در کشور نداشتیم و خوشبختانه با درایت و تدبیری که بکار گرفته شد، این اعتراضات رو به آرامش رفت، البته باید حداکثر تلاش برای ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی این حرکت اعتراضی را داشته باشیم تا جامعه از نتایج این اتفاقات مصون بماند. حوادث دی ماه و همچنین درگیری‌های خیابان پاسداران هزینه‌های زیادی برای کشور ایجاد کرد. امیدوارم با تدبیر بیشتر، تلاش شود که نظام سیاسی درگیر چنین اتفاقات پرهزینه‌ای نشود و با تدبیر و درایت، حوزه‌های تنش‌زا به حداقل رسانده شود.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در اوایل سال ۹۶، اظهار کرد: افزایش رای روحانی در این انتخابات قابل توجه بود، اما معمولا دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری اهمیت دوره اول را ندارد و انتخاب مجدد رییس‌جمهور در دور دوم طبیعی بود اما نتیجه انتخابات شورای شهر تهران که منجر به جابجایی ۱۴ ساله اصولگرایان از اداره شهر تهران شد، اتفاق مهمی بود.

حق‌شناس همچنین با بیان اینکه یکی از اتفاقات خوب در سال جاری، کناره‌گیری آیت‌الله جنتی از نماز جمعه بود، تصریح کرد: این اقدام یک گام مثبت به جلو و نگاهی مبتنی بر واقعیات جامعه و حرکتی اصلاح‌طلبانه بود. گرچه این کناره‌گیری حدود یک دهه با تاخیر انجام شد اما به هر حال باید آن را به فال نیک گرفت. امیدواریم نسل کهن که در جایگاه تصمیم‌سازی و مدیریت قرار دارند آرام آرام جای خود رابه نیروهای توانمند، با انرژی و با تحرک بدهند تا هزینه‌ای برای بازنشسته کردن این نیروها به نظام تحمیل نشود. امیدوارم که این روند ادامه یافته و فقط محدود به ایشان نباشد.

وی  در پایان گفت: سال ۹۶ سال ورود به چهلمین سال انقلاب اسلامی بود؛ بنابراین انتظار می‌رود در حوزه انتقال به دهه بعدی انقلاب، از چهار دهه گذشته درس بگیریم و امیدوارم نظام سیاسی بتواند روند استقرار و تثبیت خود را نهایی کرده و از یک نگرشی که مبتنی بر انقلاب دائم بود به یک آرامش برسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.